Problem: Dålig information vid köp av P10 i Tele2-butik med studentrabatt

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Dejan195, 7 aug 2017.

Taggar:
  1. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Var på butiken i Visby igår och säljaren där sa att om jag tecknade ett studentabonnemang där så kunde jag dagen efter komma in och köpa huawei p10 för 2590kr direkt i butiken.
    Jag blev glad och tänkte bra då slipper jag beställa.
    Idag när jag kommer dit säger de att det är omöjligt och allt måste delbetalas. Jag säger nej det behöver man inte, gå in på tele2 hemsida och se själva men de vägrar. Säger okej då köper jag den online, då försöker han få mig att köpa den där med delbetalning för att sedan säga upp och betala extra 250kr för att säga upp den i förväg. Jag säger nej kan få den skickad hit även om jag inte är folkbokförd här. Då blir han rasande och säger att det är helt omöjligt.

    Sa Hej då och lagt beställning på min Huawei P10 och den kommer hit till Visby utan problem.

    Varför kunde de inte iallafall på något sätt försöka få att jag skulle kunna betala den i butiken eller måste man delbetala alla mobiler hos tele 2 när man köper i butik? Det va det han sa....
     
    bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt att du inte fick ett bättre bemötande av butikspersonalen. Vad som står på hemsidan borde väl rimligtvis gälla i butiken också.

    @Francis@Francis vet du hur det brukar fungera? Kan man förvänta sig att dra nytta av erbjudanden som syns på hemsidan i butikerna också? Eller kan det skilja sig åt ibland?

    Har ingen erfarenhet av operatörernas butiker själv, så kan tyvärr inte bidra med så mycket.
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Låter som en desperat försäljare som fått för lite bonus förra månaden.
     
    inact_0018, 6150 och Bakgrund gillar detta.
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Rent spontant känns det ju som att det inte skulle vara något problem att kunna betala av telefonen direkt i butiken. För Tele2 tjänar ju inga pengar på delbetalningen i sig, utan bonusen borde väl snarare grundas på telefonens värde samt abonnemanget (bara gissning) - mer än de 250kr som är kostnaden för delbetalningen.

    Väldigt oproffisgt att bli sur. Om det var som han sa, är det väl bättre att bara vara rak och säga att det är bättre att beställa den på nätet isf. Blir man arg kommer ju man inte tjäna så mycket ändå, eftersom många lär lämna.
     
    bernard gillar detta.
  5. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Frågade Tele2 om precis samma sak i chatten för ett tag sedan och fick följande svar:

    Min fråga: "Jag funderar på att skaffa en mobil med studentabonnemang hos er. Kan jag köpa dessa direkt i era butiker och få samma pris som på webben? Eller måste jag beställa via hemsidan?"

    Tele2:s svar: "Givetvis kan du skaffa detta i en butik och få med samma rabatt! Vi kan även hjälpa dig att lägga en butiksbeställning här från facebook, så att du sedan kan gå direkt till närmsta tele2butik och hämta telefonen."

    Ingenstans nämner de att jag måste delbetala luren om jag ska köpa den i butik,
    så även jag tycker att det låter som att säljaren hade någon form av egen agenda.
     
    bernard gillar detta.
  6. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Rabatten på P10 (och många andra mobiler) gäller endast vid delbetalning. Detta är ett krav ifrån tillverkaren för att inte "prisdumpa" något, samma sak gäller hos alla operatörer.

    Det är ett systemfel som ibland har tillåtit studenter (bara via studentsidan) att köpa telefonen kontant utan delbetalning. Detta skall dock egentligen inte vara möjligt, utan det man egentligen behöver göra om man inte vill delbetala är att köpa den på delbetalning och sedan be om en slutfaktura direkt.

    Tråkigt att du blivit otrevligt bemött. Säljarkåren har fått tydlig information om att kampanjen endast gäller vid delbetalning och till nya eller befintliga Tele2-kunder och det är sannolikt att de inte vet om att just studenter kan köpa den med rabatt direkt online varav frustrationen. Kan också med säkerhet intyga att det sannolikt inte rör sig om att säljaren skulle gå miste om någon form av bonus värd att bli upprörd över. Det är helt enkelt inte ett okej beteende att höja rösten mot en kund!
     
    bernard gillar detta.
  7. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 115
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Exakt samma svar som jag fått till svar, delbetalning gäller. Sen kanske alla säljarna inte har koll på allt.
    Men bra service ska man f*n få ändå o_O
     
  8. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER


    Kanske jag överdrev med att han blev rasande utan mer stressad och försökte övertala mig att det är omöjligt. Han höjde inte rösten.
    Har alltid kunnat göra denna typ av beställning via nätet så tror inte det är något fel egentligen kanske bara en onlinekampanj men då är det bra att de säger det. Köpte telefonen och får den imorgon eller torsdag men hade varit bra att kunna ta den där i butiken.

    Det som jag tyckte var konstigt var att online var priset 2590kr. I butiken kunde de ge mig 3000kr rabatt så det blev 2990kr och jag kunde köpa den ut direkt men inte med de extra 400kr rabatt därför tyckte jag de bara ville få mig att ta delbetalning.
    Tack för informationen!
     
  9. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    De kan inte ge dig någon rabatt utan delbetalning i butiken. Såhär ser det ut på nätet (vanlig order vs student). Det är alltså ett fel som tillåter studenter att köpa den rakt av med rabatt online. Dessutom så finns tyvärr inte alla som har ett student/mecenatkort registrerade som Studenter i Tele2s system, och då kan butiken inte heller ge någon studentrabatt.

    IMG_5438.jpg IMG_5439.jpg
     
    bernard gillar detta.
  10. avenger

    avenger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2014
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    408
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Nu är betala direkt alternativet borta för studenter. -.-
     
    bernard gillar detta.
  11. inact_0018

    inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 jul 2016
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    255

    MINA ENHETER

    Jag litar inte på operatörer i största allmänhet, förutom Comviq. Det är den enda operatör som ännu inte har "screwed-me-over" till 100 %.

    När det gäller bonusar, så har jag svårt att se att det inte skulle vara anledning nog till frustration. Deras lön styrs väl över hur mycket dom säljer? Självklart, garantilön + god provision på sälj.

    Typ: Garantilön på t.ex 10.000:- + provision på säljen.

    För ni lär väl inte erbjuda fast lön på t.ex 18-19.000:- oavsett sälj? Vad tjänar ni på det lixom? Tänk om ni har 1.000 butiksanställda med en fast lön på 19.000:- och alla bara står och degar. Inte säljer ett piss...då lär ni göra en brakförlust. För vad får ni ut av att ett gäng säljare slappar i era butiker?

    Provisionsbaserade säljjobb lär vara bland dom värsta. Dom vill bara få sålt, för att månaden efter få ut en fet lön.

    För jag har svårt att tro att man vill stå i en liten, trång, varm & svettig butik, med stundtals krävande kunder, för att man brinner för det. Man gör det för att sälja. Och i slutändan kunna leva gott på pengarna.

    EDIT: Samma sak gäller dom här kräken som brukar stå utanför affärer, och som jagar en och frågar vilken operatör man ringer med. Peppar, peppar, dom verkar till största delen försvunnit. Varför skulle man vilja höra på deras tjat och skitsnack, när man precis spenderat 2-3 timmar på Maxi stormarknad och handlat till hela familjen?

    Det är DÄRFÖR jag gillar Comviq. Bra priser. Och att JAG kontaktar dom, när JAG behöver något.

    Jag vill inte ens längre gå in i en butik från Telia, Telenor, Tre, Tele2...för så FORT man kommer in, så är säljarna på en som flugor på skit. Ordagrant!
     
    Last edited: 9 aug 2017
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det ante mig. Ja, då förmodar jag att Honor 9 som säkert kommer säljas på samma vis inte blir lika populär på Blocket.
     
    avenger gillar detta.
  13. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Utan att gå in på detaljer kring löner lovar jag dig att Tele2butikernas löner är fördelade med en bra fast lön. Uppdelningen är ca 80/20. Där 80% av vad de tjänar är deras fasta lön och runt 20% är baserad på andra incitament (servicebonusar, provision, tillbehörsförsäljning och måluppfyllelse). Utgångspunkten är också lika mycket provision oberoende telefonmodell så att säljarkåren kan fokusera på kundens faktiska behov och ge bra rekommendationer.
     
    thexps och bernard gillar detta.
  14. Francis

    Francis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2016
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Som sagt, systemfel. Det har aldrig varit meningen att man skall kunna betala dessa telefoner med rabatten kontant. Man kan alltid be om att få en slutfaktura på hårdvaran. Som jag nämnde innan beror det bland annat på att tillverkare har regler kring hur man får rabattera deras produkter.
     
    chraist och bernard gillar detta.
  15. avenger

    avenger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2014
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    408
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Lite konstigt att det varit systemfel så länge. Ett par dagar hade varit mer troligt.
    Alternativet betala direkt borde ju ha plockats bort direkt liksom.

    Vill minnas att Honor 8 också gick betala direkt för 2500. Även P10 kampanjen ni hade lite tidigare i vår gick köpa för 3000 direkt. :P
     
  16. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Usch riktigt dåligt bemötande
     
  17. nisseh beh

    nisseh beh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2013
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag köpte en P10 för ca 2 veckor sedan med tjejens studentrabatt och betalade 2590kr direkt via webben, kändes lite som att lura ett barn på sitt godis, vilket jäkla dunderpris!! har dock inte öppnat förpackningen ännu
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tycker detta är en ytterst intressant tråd eftersom den belyser en del av hur prissättningen fungerar när det gäller enheter som är operatörsdistribuerade, inte minst detta med rabatter.
     
  19. r_o_n

    r_o_n Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2013
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 11 pro max 64GB
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE
    Telefon 3:
    iPhone 5S
    Platta:
    iPad pro 12.9" 128GB cellular
    Info:
    Logitech Create Keyb Apple pencil
    Övrigt:
    Gått tillbaka till Apple, men stannar kvar på forumet. :)
    Säljaren har väl någon provision om han lurar någon till avbetalning?
     
  20. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Mig veterligen ges man bara provision om man säljer på ett abonnemang samtidigt. Det är för lite marginal på mobiler för att ge provision endast på det.