Dålig laddare får touchskärmen att strula?

Diskussion i 'Hero' startad av axelkalas, 23 feb 2011.

  1. axelkalas

    axelkalas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Detta kan låta märkligt men tjejens Hero slutade strula när hon började använda min (original)laddare!

    Hon hade problem med att touchskärmen börjar bete sig märkligt ibland, den for runt och registrerade tryck eller reagerade inte alls. Särskilt under laddning, då gick det knappt att dra ner låsskärmen.

    Hon har använt en icke-standard laddare, "USB Travel Charger" typ, och problemen försvann direkt när hon började köra standardladdaren. Vi testade skräpladdaren igen och då kom problemen tillbaka.

    Någon som haft dessa problem även med den riktiga laddaren?

    /axel
     
  2. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Detta är intressant! Jag har haft liknande problem med min sambos x10 mini pro. Det har dock varit problem med både originalladdaren och en annan. Skärmen ballar ut helt och hållet och registrerar tryck överallt.

    Kanske kan det ha att göra med att den kapacitiva skärmen störs av spänningen från laddaren?
     
  3. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att mobilen blir varm när den laddas, och skärmen går ju efter värme så den känner av lite överallt på skärmen:P en vild gissning^^
     
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Haha, värme, vart har du fått det ifrån? :D

    Du får nog läsa om och läsa rätt om kapacitiv touch, här t.e.x. går de igenom grunderna för olika tekniker: http://www.idg.se/2.1085/1.300912/tekniken-sa-funkar-pekskarmarna.

    Men visst kan det uppkomma alla möjliga lustigheter i elektronik när de matas med konstiga/instabila spänningsnivåer..
     
  5. MeemSenco

    MeemSenco Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    533
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Där ser man hur fel man kan ha :) har alltid trott att den gick på värmen, trodde det var därför det inte gick att trycka med handskar och liknande :)
     
  6. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Hade det varit värme så hade det nog varit åtminstone någon sekunds fördröjning på registreringen och dessutom så hade den fått fnatt vid minsta vindpust.. :P

    Jag kör med vanliga skinnhandskar och det funkar bra, man får trycka lite hårdare bara och precisionen är inte den bästa :)
     
  7. grief

    grief Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 dec 2009
    Inlägg:
    1 106
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    Oneplus 3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3
    Telefon 2:
    Motorola Lumia 640 LTE
    Telefon 3:
    SGS3
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact 611
    Platta 2:
    iPad 2 3G
    Problemet finns, har noterat det på ganska många telefoner, kanske främst Sony Ericssons telefoner ihop med piratladdare.
     
  8. riotsurfer

    riotsurfer Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har fått liknande problem, ibland så får luren fullständigt fnatt (som ett epilepsianfall ungefär) och den registrerar tryck på helt fel ställen eller inte alls. Ibland fladdrar skärmen och den utför små "danser" fram och tillbaka över knappsatsen. Ibland zoomar den in cirka 10% på hemskärmen eller oväntat ut till översiktssidan med alla 7 sidor.

    Kan tillägga att jag har glömt originalladdaren i stugan och laddat via USB-porten på datorn de senaste veckorna, men detta inträffar bara ibland.