Problem: Dålig mottagning

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av kingfisher, 3 okt 2014.

  1. Turbovin

    Turbovin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Känner mig lite tjatig i denna tråd men undrar om ni andra fått nån lösning på era problem? Var inne i lokala Teliabutiken idag och övervägde att lämna in den men jag är trots allt tveksam till att det är hårdvaran det är fel på. Nöjde mig med ett nytt simkort igen (plockade ut ett nytt ihop med telefonen senast) så får se om det ger nåt. Han hade inte hört talas om några problem med modellen.

    Min lösning tills vidare är att inaktivera LTE helt och hållet, det ställer till för mycket problem. Går inte att skicka sms osv när övergången sker t.ex.

    För övrigt, WIFI-problemen ovan verkar hänga ihop med lite strulig fiberoptik här hemma just nu så till 99% inte telefonens fel. Var lite lustigt bara att det började strula samtidigt som jag fick den nya telefonen i princip.
     
    Last edited: 14 okt 2014
  2. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Har alla som har problem med nätet (annat än staplar/bananer/pluppar/[fyll i eget namn på signalstyrkeindikeringen]) samma operatör ?

    När det gäller signalstyrka så är det bästa sättet när man jämför mottagning att jämföra mätvärdet telefonen visar under "Inställningar -> Om mobilen -> Status -> Signalstyrka". Jag har nu - 83 dBm 57 asu i Tres nät och fyra staplar.
     
    Last edited: 14 okt 2014
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Har inte upplevt några mottagningsproblem med min Z3c. Brukar vara känslig för det och när jag jämför med min tidigare Z2, Z1c och en Iphone 5 som jag kör med ett tvillingar så ligger dom likvärdigt i mottagning. Kör med Telenor och LTE avstängt. Har i vissa områden där jag rör mig riktigt dålig mottagning men den är lika dålig på alla telefoner jag använt så jag upplever inte Z3c som sämre än något annat.

    Skickat via Tapatalk
     
  4. Turbovin

    Turbovin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Min telefon lagade sig självt på nåt magiskt vis. Vet inte om det trots allt varit Halebop/Telia som haft strul med 4G-nätet här. Det är bara lustigt att det funkade absolut klockrent med min Z1 och dagen efter då jag tog min Z3C i bruk började det krångla nåt brutalt under några veckors tid. Nu fungerar det bra som sagt, även om jag ändå tycker den verkar va lite känsligare än min Z1 var på sina ställen. Men har tyvärr sålt vidare den så kan inte jämföra sida vid sida.

    Mycket nöjd med telefon nu alltså.
     
  5. deleteduser89387118

    deleteduser89387118 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    19 jan 2012
    Inlägg:
    172
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Har minst lika bra mottagning som med tidigare telefoner, Telenor som operatör....
     
  6. rioj

    rioj Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har också vissa problem med mottagningen på min z3c. Använder comviq som operatör.
    Det händer att samtalen bara kopplas ner och några gånger har det blivit ett rött kryss på signalikonen. Har även fått några sms där det står att en person har ringt men inte lämnat något meddelande. Men telefonen har inte ringt.

    Men det jag mest har problem med är datatrafiken. Det är flera gånger i veckan som det inte fungerar att surfa över huvud taget. Det visar att det finns mottagning men det kommer upp att sidan inte kan visas. Det gäller främst för 3g, men även för 4g. Det kommer igång efter en stund men riktigt irriterande när det inte fungerar jämt om man är ute och behöver kolla nått.

    Hoppas det bara är något i mjukvaran som kommer lösas genom uppdateringar. Förra z1c hade jag inte dessa problem med.
     
  7. tribe

    tribe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2012
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Låter konstigt för har Comviq här och har inga som helst problem med täckningen. Är inte så att Comviq har problem i ditt område kanske?

    Skickat från min LG-V500 via Tapatalk
     
  8. Istvan

    Istvan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2010
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Har operatören Spring Mobil, Tele2 företagsabb.
    Gick nyss från en Nokia Lumia 920 till Z3 Compact, har inte märkt någon större skillnad. Kanske något bättre nätverkshantering i Z3:an.
    Samma SIM-kort.
     
  9. Rokkoko

    Rokkoko Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag började använda min nyinköpta Z3 Compact igår och jag hade väldiga problem med täckningen hemma. Tidigare hade jag en Z1 med Comviq-abonnemang och nu Z3C med Tele2-abonnemang. Det kan väl knappast vara skillnad på abonnemangen så Comviq och Tele2 delar. Har ni fått bukt med era problem med dålig täckning?