Dålig prestanda spel

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av steppodude, 24 mar 2022.

Taggar:
  1. steppodude

    steppodude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2013
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Provat spela call of duty med min s22 ultra med 12gb ram. Men kan endast köra med lägsta grafikläget..Hur är de möjligt på en telefon för 15k? Min förra mobil Oneplus 9pro klarade högst kvalitet o högst fps samtidigt.
     
    night77 gillar detta.
  2. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 269
    Mottagna gillanden:
    1 254

    MINA ENHETER

    Exonys. Spelen är inte optimerade för det chipet. Ska va snapdragon.
     
  3. steppodude

    steppodude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2013
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Såg reklam om deras Exynos chip när den släpptes. Skulle ju va grym för spel. Menmen man blev lurad
     
    night77 gillar detta.
  4. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Enligt en Reddit-tråd ska COD Mobile få en uppdatering som låser upp de höga grafikalternativen om ett tag. Det handlar inte om att den är för klen, utan att utvecklaren i det här fallet är tvungen att manuellt göra ändringar i spelet då S22 Ultra använder en helt ny typ av GPU gentemot föregångarna. S21 Ultra kan man välja höga inställningar på t.ex., då den har samma typ av GPU som de flesta (om inte alla) föregående Exynos-telefoner.

    Oavsett: Vill man ha bäst prestanda i spel just nu får man köpa en iPhone 13 Pro, ser det ut som.

    Här är reddit-tråden:
    View: https://www.reddit.com/r/CallOfDutyMobile/comments/tgda99/exynos_2200_support/
     
    Dorfin och Kristy gillar detta.
  5. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Nu kan man välja högsta inställningarna
    Screenshot_20220329-195603_Call of Duty.jpg
     
    steppodude, night77 och Dorfin gillar detta.
  6. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är irriterande att Samsung envisas med att släppa halvdan produkt jämfört med andra regioner i världen där de får bästa chipset. Vi i Europa blir som försökskaniner åt Samsung o betalar fullt pris för saker som inte fungerar från dag 1. De bör re-branda deras telefoner som innehåller Exynos med nåt annat än sitt motsvarande som har Snapdragon för att helt enkelt så funkar inte de exakt likadant!

    Även om ett helt ansvar även ligger på APP utvecklarna så är Samsungs ansvar större här för att utvecklarna ska kunna optimera sina spel/appar till deras nya chipset!
     
    BillyJoeBob och Kristy gillar detta.
  7. Shike

    Shike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Gäller detta alla spel med "bra" grafik? Jag kan inte spela mitt need for speed. Det bara bryter i uppstart. Vad kan man göra? Oerhört frustrerande..
     
    night77 och Egil gillar detta.
  8. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Det är antagligen så att krävande spel skrivs med kod som är mer special-anpassad för hårdvaran, och GPUn i S22-serien är ju väldigt ny och annorlunda från tidigare så kan ta tid innan utvecklare anpassar sig. Och det är definitivt irriterande, Samsung borde nog kört vidare med Mali-GPU istället.
     
    Kristy gillar detta.
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 004
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Samtidigt så borde de kunna ha bättre grafikkretsar som inte kräver gammal standard som kanske är långsam på ett eller annat sätt. GPUn borde däremot vara bakåtkompatibel och kunna köras med gammal kod för då skulle inte ett sådant problem behöva uppträda.
     
  10. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Just därför borde de kört Mali som tidigare, men nu designade de en helt ny GPU med AMD istället med deras IP (RDNA 2), som heter Xclipse. Det stora med den ska ju vara hårdvaruacceleration för Ray Tracing, men jag har inte sett något spel som använt det. Är ju bara Exynos 2200 som använder GPUn så är nog inte värt för utvecklare att bemöda sig.

    Allt som allt är det oklart vad som vanns på att skippa Mali, men vi förlorade kompabilitet.
     
    Egil gillar detta.
  11. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    121
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Tja!

    Tänkte väcka upp tråden igen för att fråga er med exynos varianten om prestandan i spel blivit bättre nu med tiden.

    Hur är t.ex:

    Call of duty Mobile
    Diablo immortal
    League of legends Wild Rift
    Mobile Legends
    Genshin impact
     
  12. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Har lirat COD Mobile, Diablo Immortal, och Genshin Impact. COD fungerade bra sist jag prövade vilket var efter de gjorde så man kunde öka grafikinställningarna, men det spelet är ju inte så krävande om man kör vanliga läget. I dess Battle Royale-läge sjunker prestandan men är fortfarande bra.

    Diablo Immortal har jag inte kört så mycket men det laggade en del, vilket kanske inte säger så mycket då det laggade på en OnePlus 9 Pro jag lirade på också, så delar av spelet verkar väl helt enkelt vara så. Någon annan har säkert mer erfarenhet här.

    Genshin Impact körde jag väldigt lite av men det spelet kör väl lika bra som på tidigare Galaxy Ultras tycker jag, dvs helt okej om man kör medium-high med 60 fps påslaget.
     
    Kristy gillar detta.
  13. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    121
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Okej tack för svar! låter som att både spelutvecklarna och samsung lyckats lösa en del av prestanda problemen man kunnat läsa om lite överallt.

    Har en galaxy z fold 3 med snapdragon 888 som gick sönder idag och överväger en s22 ultra.
    På folden laggar diablo på vissa ställen oxå men andra spel har prestandan varit bra på.

    Är du nöjd med prestandan på S22u överlag?
     
  14. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    725

    MINA ENHETER

    Jag var inte nöjd ursprungligen men nu är jag väldigt nöjd med prestandan. Ska du spela mycket rekommenderar jag dock att du importerar en modell med Snapdragon, för den presterar bättre. Tror också att några spel fortfarande kan vara inkompatibla men inget av de jag kört är det (t.ex. RCT Classisc som inte uppdaterats på år och dag fungerar fint).
     
    Kristy gillar detta.
  15. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    121
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Jo har sett att snapdragon s22u presterar en aning bättre dock så vill jag gärna se Samsung och AMD komma igång på riktigt (kalla mig gärna nörd) så provar nog en s22u med exynos för att supporta utvecklingen, funkar det ej blir det sälja och importera en SD :)
     
    Hatsune Miku gillar detta.