Problem: Dålig skärpa på kameran?

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av btng, 24 dec 2012.

  1. btng

    btng Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag får verkligen helt usel skärpa med min SXS när jag använder kameran. Någon annan som får det? Det räcker med att det inte är dagsljus för att kameran får problem att fokusera och bilderna blir usla.

    Någon med samma problem här?
     
  2. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Det finns minst 1 stor tråd som behandlar just din fråga. Sök vet ja!

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
     
  3. btng

    btng Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag sökte igenom trådarna men hittade ingen lösning på problemet. Någon annan som hittat något?
     
  4. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jag har provat Camera FX Zoom, Cyber-Shot Stock mod och även om de fungerar "bättre" än stock kamera appen så dyker dessa problem upp då och då. Problemet är hårdvaran så Bästa lösning = Ny mobil.

    Nu kommer jag få på mig fanboys igen då jag sprider samma dynga om SXS men att fipla runt med manuella inställningar fungerar ibland men vem orkar ta 5 bilder och byta ena inställningen till det andra tills det blir 100%.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  5. Matts N

    Matts N Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En riktigt korkad fråga, men... Det är inte så enkelt att du råkar ha ett fingeravtryck på kameralinsen?
     
  6. ellboj

    ellboj Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Gick in på forumet för just denna fråga :) Har letat jag med men hittar ingen tråd om detta. Tycker min har blivit sämre med tiden, kommer ihåg i början så rockade bilderna, nu blir det rent skit av dem inomhus.. Testat VÄLDIGT många olika inställningar men inget lirar.. Är ett nytt fotoapp program lösningen? Eller har kameran blivit sämre????
     
  7. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jag gissar på att det är mörkare ute som är orsaken. När du köpte mobilen så var det vår eller kanske sommar och då var det som bekant mycket ljusare ute, vilket ger mer ljus inomhus.

    Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
     
  8. Dreamtears

    Dreamtears Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    375
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    Info:
    Action Launcher 3
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 8.0
    Info:
    Action Launcher 3
    Jag använder mig av Camera FX Zoom och har på inställningen att jag trycker på skärmen där jag vill att kameran ska fokusera och sen tar jag bild. Blir ofta bra, men inte alltid.

    Kameran är inte perfekt, men den duger, vill jag ta proffsiga bilder så får jag köpa en proffskamera, mobilen duger till att ta bilder på familjen, vänner osv

    Skickat via Tapatalk 2
     
  9. Rokare

    Rokare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag kör Cm10 just nu och är toknöjd. Dock är ju iso-bruset vansinnigt i kameran. På Sonys stock-kamera kan man ju ändra iso - tal. Vet någon om det finns en kameraapp med samma möjlighet?

    GMY

    Skickat från min Xperia S via Tapatalk 2
     
  10. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har precis samma problem - fram tills före jul (ungefär) så fick jag grymma bilder som jag verkligen var imponerad av, och det i svåra förhållanden som ridhus och inomhus. Nu har jag svårt att få en enda vettig bild! Det måste ju ha något med mjukvaran att göra, att kameran fungerar på något annat sätt nu än tidigare. Och ja, jag har gjort rent linsen och kollat inställningarna :).

    Någon kunnig som vet om det har rapporterats om detta internationellt och vad det kan bero på?

    Mvh / meto
     
  11. Meto

    Meto Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Nu har jag meddelat Sony problemet. Få se vad de svarar.

    Fick tips om att installera om systemet vilket faktiskt löste problemet. Nu funkar kameran lika rappt som senast. Fick annars tips om att i första hand gå in under inställningar > appar > fliken alla > kamera > rensa data. Starta sedan om telefonen genom att hålla in volym upp + AV/PÅ-knappen tills telefonen vibrerar till. (Inga bilder försvinner när man gör detta).

    Tack till Sony som briljerar med sin kamera!

    Mvh / Meto
     
    Last edited: 15 feb 2013
  12. CrazyDriver

    CrazyDriver Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Är så trött på min Xperia S att jag skulle kunna slå sönder den vilken sekund som helst. Att försöka ta foto är bara att glömma. Högst en bild av tio kanske går att använda. Resten är helt suddiga. Dessutom har min telefon plötlisgt börjat sega ihop totalt och fryser ibland helt i flera minuter. Touchknapparna under skärmen driver en också till vansinne. Kan ju alltid hoppas att man kan stänga av dessa "knappar från helvetet" i nästa uppdatering och köra "on screen knappar" istället.

    Hur vore det om Sony fixade problemen istället för att be sina användare att ominstallera sina telefoner och rensa inställningarna för att kunna använda telefonen. Det räcker ju att kolla i logcat-loggen så inser man att Sony har seriösa problem med sina mjukvara.

    Min gamla Xperia Arc som kör CM10.1 är ju fan rappare än min Xperia S med 4.0.4. Hur är det möjligt?
     
  13. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Ja
    Installera om telefonen.
    Likadant med en dator. Oavsett om du installerar skit eller inte så blir datorn slö och jobbig efter nått år. Och vad gör man då? Installerar om datorn. Och vips ären som ny. Likadant med telefon, du använder den och skit lagras överallt och tillslut blir telefonen slö och konstig. Ominstallera och den är som ny. Gjorde precis min årliga ominstallation av min Xperia S

    Cm10 är rappare för att det inte är massa onödigt jox som Sony har i sitt egna.

    Någon som kan ändra ROM i sin telefon borde väl ändå veta det..

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  14. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag att kameran är rent värdelös på xperia s.
    Jag kör ofta med manuella inställningar, men inte blir det bättre för det.
    Min ipad 4 helt utan blixt tar extremt mycket finare bilder än min xperia s. Värt att nämna då är ju att xperia s ska ha en så bra kamera.
    Den klarar inga inomhusbilder utan att det blir suddigt, den tar lång tid på sig att fokusera, den klarar inget som helst ljus från sidan utan att det syns på bilderna (d.v.s. ungefär värdelös utomhus också grovt uttryckt. Den kan ge bra bilder utomhus om man har tur).
    Jag har testat fler än min egen med samma resultat.

    Har jämfört bilder med iPhone4, ipad gen 4, samsung S2, sonyEricsson Xperia mini och alla tar fasen bättre bilder än Xperia S. Ja till och med gamla xperia mini. Det är otroligt dåligt av Sony.

    EDIT: Om jag inte minns fel så används samma lins i iPhone 4s som i Xperia S, vilket borde tyda på att programvaran är skitkass istället för själva kameran. Jag låter det dock vara osagt, då jag inte har någon källa på det.. Har bara läst det någonstans för längesen..
     
    Last edited: 20 feb 2013
  15. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Du relaterar till en dator som kör Windows eller? För där stämmer det väldigt bra att den blir slö med tiden. (Har några windowsdatorer att fajtas med..) Os X har inte detta problem.. Behövde aldrig ominstallera den när jag körde mac, utan den var pigg och rapp hela tiden. Likaså upplever jag att iphonar / ipadar o liknande faktiskt inte blir särskilt mycket slöare med tiden.

    Däremot gör Android det sorgligt nog. För min Xperia S var extremt seg o slö innan jag återställde den. Gick knappt ringa till den ens, utan den hängde sig väldigt ofta i någon hårdvarukomponent verkar det som.. Blev något snabbare efter återställning, men tycker ändå den är ganska slö.
    Och nej, jag installerar inte massor appar utan är väldigt sparsam med sådana.
     
  16. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Så otroligt skönt o läsa någon annan spy galla för en gångs skull :P

    Falskt marknadsföring för 1 år sedan kan man tycka. Kommer aldrig köpa något vid release igen, speciellt från Sony, invänta 1-2mån, läsa på forum, känna på den själv etc, sen kanske.

    Allt som skulle göra Xperia S den bästa luren visade det sig vara det sämsta på marknaden.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  17. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

  18. tuxied

    tuxied Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag är sugen på att prova men har inte förstått hur jag tar bort det/återställer om jag inte är nöjd.

    har ju ingen fil för stock kamera appen som jag kan flasha in.
     
  19. MrMör

    MrMör Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag tror dom länkar till stock kameran i den tråden nånstans
     
  20. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER