Problem: Dålig täckning utomlands?

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av lotsen, 11 dec 2013.

1. lotsen

lotsen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Befinner mig i Australien med min HTC One. Jag har läskigt dålig täckning så fort jag lämnar "city". Kör jag utanför en stadskärna med bara lite sämre täckning än i stan får jag ingen kontakt med vare sig data eller telefonnätet.

Grejen är att min tjej har en iphone5 och vi har exakt samma abonnemang, Telstra kontantkort, och hon har ganska hyffsad mottagning jämfört med mig som har noll.

Är det verkligen så att iphone har så mkt bättre antenn än htc, skulle vara trist att behöva byta ner sig till apple.
    Supporten rekomenderade mig att testa nytt SIM-kort, funkar inte. Eller att ominstallera allt, kan det hjälpa tro?

Vad säger ni som har koll?

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    19 734
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hade en HTC Incredible S förut och vad jag har märkt är att HTC har satt antennsladden i batteriluckan, iallafall på Incredible S, vilket gjorde att den fick avsevärt mycket sämre antenn än min Galaxy Nexus, som jag hade innan jag pajade skärmen för att nu ha Nexus 4. Jag är på ett ställe varannan vecka och där är det väldigt dålig mottagning 1-3/4 på 2G/E med min Nexus 4 medans Incredible S inte hade täckning alls i stora delar av huset. Tyvärr verkar det som om HTC inte har lärt sig på One heller utan har antennsladden mot baksidan av telefonen

lotsen gillar detta.
  3. KennethK

KennethK Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5X, Sony Xperia X
    Iphone5 och HTC One har ju inte identiskt stöd för alla operatörers frekvensband, så det kanske är så i ditt fall att det nät som din tjej når inte stöds i HTC One?

Kenneth

lotsen gillar detta.
  4. lotsen

lotsen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så kanske det kan vara, bra tips.
    Vet dock inte hur/vad jag ska söka på för att kolla..

Update
    Tydligen har inte HTC One alla frekvensband inbyggt, lite illa kan man tycka för en dyr och modern telefon.

Någon mer som har erfarenhet av detta?

Last edited: 16 dec 2013