Problem: Dålig täckning

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av PatricF, 6 dec 2013.

  1. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Tjenare!

    Jag fick en tidig julklapp av min sambo i måndags, blev riktigt förvånad och satans glad när jag fick en Nexus 5!

    Hur som helst så är 3G täckningen usel på min telefon.. Jag har abonnemang genom jobbet och vi kör på Gotanet och dem har ingen 2G alls och ingen 4G heller, tror de kör lite på Tres nät.
    Min telefon tappar täckningen stup i kvarten, och speciellt när man pratar i telefon. Det står "Emergency calls Only|Gotanet" när man drar ner notifieringsfältet.
    Det blir så ett par sekunder och sen kommer det tillbaka. Pratar man i telefon under tiden så blir kvaliteten på ljudet helt oförståeligt ibland och täckningen kommer tillbaka när man har lagt på. Jag har alltid full signalstyrka men det står ändå "Emergency calls only".

    Jag snackade med Gotanet och dem sa att Nexus telefoner lider av dålig 3G-täckning så det var inte mycket man kan göra enligt dom.
    I med att jag hade Exakt samma problem med min Nexus 4 så börjar jag tro att det är helt hopplöst att köra med en Nexus telefon i ett "endast-3G-nät"..

    Telefonen fungerar hur jävla bra som helst när man kör t.ex Telenor i med den hoppar över till 2G när den inte har någon 3G-täckning.

    Jag har lite screenshots så ni ska se hur det ser ut.
    Det röda är när den har tappat täckningen helt, och ni ser att ibland har det varit under en längre period också..

    [​IMG]
    [​IMG]

    Jag läste att det vissa hade en bugg där man fick "Emergency calls only" och var antingen tvungen att starta om den eller lägga den i flygplansläge för att det skulle fungera igen. Dock skulle denna buggen vara fixad i 4.4.1 och jag drog in den uppdateringen igår kväll. Det var ju dock inte riktigt samma fel jag har men man kunde ju hoppas på att det skulle blivit bättre..


    Är det någon annan som har samma problem? Finns det någon lösning eller fulhack?
    Jag har ställt in att den bara ska köra på 3G och valt Gotanet manuellt som nät. Det är liksom när jag sitter helt stilla på kontoret som det händer.
    Jag skulle förstått om det är när jag är på resande fot att den tappar täckning men sitter man stilla så borde den ju ha kontakt med samma mast hela tiden.
     
  2. Pexer

    Pexer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tror din operatör inte har riktigt bra koll. Att just Nexus lurar skulle ha ett generellt problem med 3g tror jag inte på.
    Jag har haft N4 och nu N5 och kör Tele2. Fungerar precis lika bra som andra 3G telefoner.
    Tveksam till att de har kompetens till att avgöra att just Nexus telefoner skulle ha problem faktiskt...

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  3. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Håller med, varken Galaxy Nexus, N4 eller N5 har haft sämre täckning än nån annan mobil jag haft.
    Måndagsex? Tror antennerna sitter i bakstycket med sånadär fjädrande kontakter, kanske värt att peta loss bakstycket och kika så det är ordentlig kontakt?
     
  4. MatteVTR

    MatteVTR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    275
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    G3, Nexus5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    G3, Nexus5
    Lite ot, men sambon har iphone4s, och jag nexus5. Vi båda har Telenor, och jag har alltid bättre mottagning än henne. Inne har jag full 3g mottagning, går jag utanför dörren har jag en 'plupp' 4g mottagning, där hon fortfarande bara får 3g.

    I trådskaparens fall tror jag din operatör trollar om att nexus är problemet!
     
  5. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det skulle varit intressant om någon med Tre hade gett sin synpunkt om vad de tycker om Nexus 5 respektive Nexus 4. Jag tycker det måste vara Gotanets nät som inte är helt hundra då det fungerar fint med både min Nexus 4 och Nexus 5 på andra nät men så fort man kör med Gotanet så tappar jag täckning på båda lurarna.

    Det konstiga är dock att efter uppdateringen till 4.4.1 så har jag bara ett rött litet område under dagen för "Mobile network signal" sen har det varit grönt. Jag har dock fått "Emergency calls only" ett flertal gånger under dagen ändå som har jag sett själv och harft riktigt dålig kvalitet under vissa samtal.

    Känns så jäkla tråkigt att det håller på så här. Att man tappar täckningen lite här och där för data skulle jag inte byr mig så mycket om egentligen, men när det blir skit dålig kvalitet i samtalen så är det duktigt irriterande då jag pratar rätt mycket på arbetstid..
     
  6. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Jag kommer från en HTC one x och jag har bättre täckning med nexus 5. Har oxå 3 abb

    Sent from my MZ601 using Tapatalk 4
     
  7. Dezaki

    Dezaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Du har alltså ställt in "WCDMA only" i testing-menyn? Tänk på att inställningen återställs vid omstart.
     
  8. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Har ställt in både 3G i Settings -> More... -> Mobile networks -> Preferred network type.
    Och sen i *#*#4636#*#* -> Phone information -> Set preffered network type: WCDMA only.
    Jag märkte dock nu när du sa det att det nollställt efter omstart. Men första alternativet jag gjorde borde väl ändå få den att hålla sig på 3G hela tiden? Ifall det skulle varit att den tror att den kan hoppa över på 2G eller liknande!?

    Finns det inget analysverktyg man kan köra för att få fram Varför den tappar täckning, om det helt enkelt är för det är dålig täckning eller om det beror på något annat?


    EDIT:

    Under "Phone info" så står det dock "GSM service: In service", jag vet inte om detta är normal även om nätet inte har GSM eller om detta kan vara något att kolla närmare på?
     
    Last edited: 6 dec 2013
  9. Dezaki

    Dezaki Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Med reservation för att jag har en äldre modell, är det verkligen en "only 3G" du väljer där? http://i.imgur.com/VY9NRsV.png
     
  10. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

  11. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Kan vara för att Iphone 4S inte stödjer 4g?
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ditt problem låter jobbigt. Som du säger så har 3 inte något 2G-nät, men det betyder inte automatiskt att täckningen blir sämre. Troligtvis bor du i ett område där nätet inte byggts ut på en lägre frekvens ännu.

    Om du vill, kan jag kolla upp hur utbyggnadsplanerna ser ut i ditt område - PMa då ett eller flera postnummer så kan jag kolla upp detta.


    iPhone 4s har inte ens stöd för 4G, så det är inte speciellt konstigt att du har 4G-täckning när din sambo "endast" har 3G-täckning.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tänkte bara flika in med att säga att på min N5 och på min N7 (2013) 4G så tappade jag slumpmässigt täckningen då mitt abonnemang saknade 4G. Men när jag fick ringt upp Telenor och de aktiverade de på mitt abonnemang så har de funkat perfa och väldigt stabilt. Sure jag har inte alltid 4G ute längst med vägarna men den tappar inte täckning längre helt och hållet.

    Men om du har 4G på ditt abonnemang så vet jag inte vad du ska prova. Kan också nämna att innan jag fick 4G aktiverat så blev det stabilt också om jag gick in i servicemenyn och låst på 3G endast.
     
  14. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Jag har kört både en 4 och en 5 med samma kort från Tre på samma platser och utefter samma vägar (inte samtidigt då, obviously ;-)) och jag har inte märkt någon skillnad på mottagning. Däremot är Tre:s 3g-täckning tragisk på många platser där jag uppehåller mig, men 4G fungerar bra. Gjorde även exakt samma test, med samma kort från Telenor och ofta handlar det om minst en plupp mer (hade dock inte 4G på det abonnemanget).

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  15. Peter_l

    Peter_l Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Om jag jämför med min gamla Galaxy S3 så är mottagningen överlägsen på min Nexus 5. Och då tyckte jag ändå inte att den var särskilt dålig på Samsungen.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Konstigt om du upplever 3s 3G-täckning som sämre än deras 4G-täckning, eftersom de på de flesta ställena kör 3G 900 och 4G 800 från samma mast.

    Förlorar du 3G-täckningen helt på något ställe, när du fortfarande har 4G-täckning med 3 på samma plats?



    Skickat från min iPhone 5s.
     
  17. Vicious

    Vicious Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Honor 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 8
    Längre vågor räcker längre men i det här fallet gör det nog ingen skillnad. 4G på 800 får längre våglängd än 3G på 900. Högre siffror ger kortare våglängd.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
    Last edited: 8 dec 2013
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, generellt är det så - men 3G 900 har en längre räckvidd än 4G 800, det beror på hur tekniken är uppbyggd och hur frekvenserna används.

    3G 2100 har markant kortare räckvidd än 3G 900 - men skillnaden mellan 3G 900 och 4G 800 är som sagt så att 3G 900 räcker längre. Annars skulle alla operatörer ha 4G-täckning där det inte fanns varken 2G eller 3G-täckning, vilket inte skulle vara speciellt smart.


    Skickat från min iPhone 5s.
     
  19. Talvathir

    Talvathir Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2011
    Inlägg:
    2 023
    Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 (Företagsabb.)
    Telefon:
    OnePlus 7T
    ROM:
    Stock, så in i bänken stock.
    Telefon 2:
    OnePlus 5
    Kanske är något med armeringsjärnen i väggarna på jobbet ;-). Tror inte jag tappat 3g helt. Kör 4g och auto så inte riktigt stenkoll på vad som föregår i fickan :-).

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 926
    Mottagna gillanden:
    7 922
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle det kunna vara. Om du tappar 3G-täckningen men har 4G-täckning, säg till för så ska det inte vara. :)


    Skickat från min iPhone 5s.