Dåligt ljud när man kopplar in i stereon

Diskussion i 'Legend' startad av Gamingfreak, 13 sept 2010.

  1. Gamingfreak

    Gamingfreak Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej när jag kopplar in min HTC Legend i en stereo eller i en bil så blir ljudet inte så bra, basen är låg och diskanten inte den bästa. man måste vrida upp ljudet fullt på telefonen och sen måste man ha ganska högt på stereon, jag kopplar in i ett 5.1 ljudssystem. När jag koppla in min iphone så behövde jag bara ha 50% på volymen och lägre på stereon.
     
  2. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

  3. Gamingfreak

    Gamingfreak Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    hehe det jag vill få hjälp med är att få veta varför och om man kan fixa det. men du verkar ju inte vara så smart så jag väntar med ett svar från någon annan:D
     
  4. stenbod

    stenbod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Med vilken app testar du? Standard-musikspelaren? Testa exempelvis Meridian eller Mixzing (har även inbyggd EQ)

    Antar att du har kollat alla volyminställningar. Annars kan jag rekommendera Audiomanager för att hålla koll på volymen.

    Har du sämre volym om du lyssnar i hörlurar jämfört med iphone också? Har du en annan sladd du kan testa med?
     
  5. Raketostkostym

    Raketostkostym Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Själv har jag rootat till Azure, som har uppgraderat ljud och equaliser (som är betydligt bättre än de som finns i vissa musikspelare) inbyggt så.. Inte den lösning som är mest straightforward om man säger så. :)
     
  6. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du kopplar med kabel måste du ha en liknande iPhone kabel, dvs i kontakten som sätts i telefonen ska polerna vara reverserade mot vanlia bruk.

    Fixar du det får du bra ljud (om inte kabeln är för lång osv...)
     
  7. Deathgasm

    Deathgasm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har för mig att jag läste någonstans att Android bara klarar av att spela upp 64kbit?
     
  8. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
    Kör med min Legend i bilen och matar bilstereon med en kabel från hörlursuttaget till en linjeingång i stereon och har också märkt att uteffekten från Legenden är något klen, man får kräma på ganska bra på stereon får att få en vettig volym (och dra på max på Legenden). Tror inte att hörlursuttaget är gjort för att mata ut samma effekt som en riktig linjeutgång därav den låga volymen på våra förstärkare.

    Nåt problem med bas eller diskant har jag inte märkt av.
     
  9. l2obban

    l2obban Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6
  10. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Suck, säger igen, kör rätt kabel så löser det sig bättre.

    Samt blåtand är också en bra lösning som de föreslår ovanför, jag kör med blåtand i bilen och RÄTT kabel i min hemmastereo.
     
  11. NoPlease

    NoPlease Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

     
  12. kompatibel

    kompatibel Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om man vänder på polerna så borde det väl bara byta plats på höger och vänster kanal.

    I kabeln finns ju endast tre ledare och byter man plats på t.ex. höger kanal och jorden så borde man inte få ngt ljud alls. eller?

    Kanske handlar det om en kabel med fyra ledare, då kan man fasvända kanalerna, men tror inte att detta har inverkan på ljudkvalitén (om man inte fasvänder bara ena kanalen, "3D stereo effekt")
     
    Last edited: 15 sept 2010
  13. Gamingfreak

    Gamingfreak Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har mixzing och om jag ändrar så att den ska boosta bass och trebler så sänks volymen jämfört om man har flat. jag har samma sladd som till iphonen och Legend. japp kollat ala voluminställningar. okej ska titta på audiomanager.
     
  14. Gamingfreak

    Gamingfreak Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju bass och diskant men inte lika bra som när jag spelade upp med iphonen.
     
  15. Gamingfreak

    Gamingfreak Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    kan tillägga att jag kopplar auxkabeln direkt i basen, ljudet är till datorn.
     
  16. roxpace

    roxpace Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har rätt där, jag vet inte exakt, men det är i alla fall samma typ av konstruktion som iPhone har och det är inte branschstandard :)
     
  17. hmf

    hmf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det som skiljer är hur man använder sleeven och ringen närmst sleeven på den fyrpoliga kontakten (ofta kallad TRRS). iPhone använder ring som jord och sleeve till mikrofon, en del andra tillverkare gör tvärt om. Om man använder en 3,5 mm plugg med tre poler (tip, ring, sleeve) kopplas både ring och sleeve till jord och då bör det fungera.
     
  18. Gamingfreak

    Gamingfreak Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det nån som kan tipsa på en bra auxsladd, jag tror att det är den som är felet, att jag har en dålig auxsladd:( Sladden ska vara omkring 1,5 meter lång, längre om det går. testade med syrrans iphone och det var samma sak med henens som min legend.