Problem: Dåligt ljud under samtal.

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Dinosaurs, 8 sept 2013.

1. Dinosaurs

Dinosaurs Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej!

Jag har haft min HTC One i 6 dagar nu och efter några samtal så har jag nu märkt att det är många som klagar på att jag inte hörs alls.

När det först inträffade så hade jag haft på högtalarna under en kängre period av köande och trodde att det bara berodde på att jag "råkat" stänga av micen.
    Men nu har det hänt i fem samtal att folk inte har hört mig samt att jag fått lägga på och ringa upp igen. Det kan ju vara att jag har dålig täckning men har aldrig haft problem med dålig täckning förut i min lägenhet (ändå gått igenom 3 telefoner genom åren i den här lägenheten) + att när det inträffar så har jag alltid haft full signalstyrka.

Så, vad tycker ni? Bör jag nyttja öppet köp och byta ut telefonen?

2. T.B

T.B Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej.

Har precis samma problem. Är på min andra htc one. Märkte av det på den första och fick hämta ut en ny direkt eftersom det gick under DOA inom 7 dagar.

Tänkte först bara på att jag hade fått något måndagsexemplar och att en ny mobil skulle lösa det men icke. Har haft min telefon ca en månad och ska imorgon ta mig till butiken och lämna in. Dock så kommer de att skicka in telefonen.

Har chattat med htc support och de menar på att det inte är något vanligt förekommande fel. Men med tanke på att jag fått två telefoner med samma fel så vettefan. Har funderat på om det är nått handhavande fel så har provat att hålla den på olika sätt.

Få se vad som sägs när de mottagit min telefon och hur den funkar när jag får tillbaka den. Blir ju att testa direkt i butik när jag får tillbaka den. Och är det inte fixat då så blir det väl att skicka iväg den direkt igen.

3. inact_0030

inact_0030 Guest

De vanligaste anledningarna till dåligt ljud från HTC One som jag har lagt märke till:

1. Man stöttar upp luren med ett finger och råkar täcka över mikrofonhålet, det lilla hålet vid microusbkontakten.

2. Man stöttar upp luren och råkar hålla över det sekundära mikrofonhålet på baksidan överst till höger.

3. Man täcker för båda mobilantennerna samtidigt. Det är områdena överst och nederst på baksidan som agerar antenner, och det är helt ok att täcka för en, men inte båda. Luren använder den av antennerna som är bäst så om man täcker för en används den andra.

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    One är fantastisk på alla de sätt, utom när det kommer till telefonidelen.
    Ibland stänger telefonen av samtalet och hamnar i flygplansläge. Detta trots jag stängt av skärmen med power knappen under samtalet.
    Om jag inte stänger av skärmen med powerknappen under samtalet så kommer mitt öra åt högtalartelefon-knappen.

Det blir en ny telefon, då jag snackar flera timmar om dagen och är det enda jag kräver av en telefon, att just telefonen fungerar tillfredställande. Allt annat med Full-HD och allt lull lull är ju trevlig bonus, men telefonin m å s t e fungera utan anmärkning.

Det är i första hand en telefon.

5. anako

anako Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Håller med! Det är så sjukt störande när högtalartelefonen går på eller när samtalet bryts för att flygplansläget sätts på. Ja - Det är faktiskt i första hand en telefon

6. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Det känns jävligt tråkigt, för telefonen är fantastiskt inom allt men just när man kommer till samtal... ja... Det är ju trots allt en telefon när det kommer till kritan. Jag har kollat upp vart mikrofonerna & antennerna ligger nu och ska ringa lite testsamtal och pröva hålla över dem med fingrarna och se om det blir bättre!

7. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Fan vad svårt det är att försöka lägga märke till hur man håller telefonen, för när man helt plötsligt blir medveten om det så håller man telefonen som en idiot. Det är mycket möjligt att jag täcker mikrofonen på baksidan med pekfingret för att liksom stötta telefonen. Men mikrofonen på undersidan till höger känns lite halvt omöjlig att "råka täcka".

8. T.B

T.B Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Man ska ju inte behöva tänka på hur man håller telefonen. Ska skicka iväg min telefon idag. Får se om de hittar nått fel på den. Men verkar vara märkligt då flera har samma fel. Samt att jag har haft 2 htc one som har samma problem.

9. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Headset är lösningen för stunden, men det är inte alltid jag går omkring med headset med eller på mig.

10. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Har så enormt dålig mottagning där jag bor så ett headset var den bästa lösningen. Telefonen en bra bit ifrån mig på ett bord där jag har mottagning.

Nu har jag vant mig, så jag ringer knappast aldrig med bara telefonen utan har oftast headsetet i ena örat.
    Jag har ett Plantronics Voyager Legend, och det är så jädrans bra ljud med det att det är en fröjd att använda.
    Svarade på ett samtal nyss och tog då headsetet och stoppade i örat och startade det, personen jag talade med upplevde ett betydligt bättre ljud med headsetet än med telefonen. Så jag har kanske också ganska dåligt ljud i luren.

11. rosentorp

rosentorp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har haft precis samma problem, tyvärr! Skickad på service hos Telenor idag....

12. T.B

T.B Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nyss hemkommen från butiken jag köpte luren så nu är den inlämnad. Får vara utan den 1-2 veckor.

Få se om den funkar bättre när jag får tillbaka den.

13. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hoppas verkligen det!

Jag har testat ringa lite samtal och hållit för mikrofonen och även antennerna, folk har uppenbarligen inte hört vad jag sagt, men ändå lyckats uppfatta vad jag säger. Det lutar faktiskt åt att lämna in telefonen, ta pengarna tillbaka och köpa en likadan från Dustin fast i rött :)

14. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Va märkligt detta låter för mig... jag har inga problem med samtal alls. Det hade jag däremot med min sgs3! Med s3an var det fördröjning, eko och brus i luren. Med min one är allt detta borta och jag är superglad för just det!

Skickat från min Nexus 7

15. Dinosaurs

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

För mig är det definitivt problem när jag håller över mikrofonen, så jag får helt enkelt bara tänka på hur jag håller telefonen i stället för att lämna in den. Lite tråkigt dock.

16. inact_0030

inact_0030 Guest

HTC one är den telefon jag haft som har det i särklass bästa ljudet, både det jag hör och det den jag talar med hör.
    Telefoner jag haft: ett antal Nokia, några SE och några Siemens, HTC Desire, Samsung GS2.

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4

17. Lostpi

Lostpi Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Folk här inte alls vad jag säger - så tillvida jag inte höjer rösten rätt kraftigt och halvskriker.

Slår jag däremot på högtalarfunktionen och håller telefonen på identiskt vis så låter det utmärkt för mottagaren.

Väljer jag att "Röstinspelaren" samtidigt som jag håller telefonen på motsvarande vis så blir ljudet normalt.

Blåtandsheadset fungerar också som det ska.

Slutsatsen från min sida är att det inte är fel på mikrofonen. Däremot skulle jag tro att det finns något fel i mjukvaran som hanterar röstförbättring, dvs subtraherar bakgrundsljudet från samtalsljudet...

I övrigt är det den bästa telefon jag ägt. Men som tidigare sagts, den ska ju även kunna fungera som talöverförare...

18. inact_0030

inact_0030 Guest

Ta kontakt med försäljningsstället och skicka in telefonen, den är trasig.

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4

19. T.B

T.B Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick tillbaka min HTC one i fredags från reperation. Stod inget om vad de gjort för åtgärd. Men efter några samtal så har jag konstaterat att samma problem kvarstår. Så blir att skicka in igen.

20. T.B

T.B Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nyss varit och hämtat telefonen igen från att den varit på service. Få se om man får åka ner med den imorgon igen. Har inte stora förhoppningar på att den funkar som den ska nu heller. Börjar tröttna på det här.

Nån annan som har/haft samma problem? Nån som haft problemet och fått det att funka?