Dåligt med RAM/ROM, eller inga problem?

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av zippiz, 21 maj 2010.

  1. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har glidit in lite på att köpa mig en Spica, speciellt nu när man kan få den så otroligt billigt. Rätt trött på min Nokia 5800 nu (minst sagt), och lite snål för att lägga 4-5000kr på en X10...

    Så det kanske blir en i5700 trots allt, men det som oroar mig mest just nu är minnet, både ram o rom känns ju rätt begränsat. Någon av er som upplever det som ett problem?

    Någon som jämfört med X10, känns den seg osv om man jämför med den? Tycker på de filmer jag har sett att Spican ser ut att flyta riktigt bra, framför allt med 2.1. :innocent:
     
  2. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Asså, misstro inte Spican:)
    Jag var i samma läge som dig, en 5800 osvosv polare skaffat x10, men jag kände inte för lägga ett halv studielån på en mobil:D

    Hur som helst, Spican klarar att leverera:) du får mycket mobil för pengarna imo:) thephonehouse har en olåst Spica med Comviq Kontant för 1995kr:) Go for it!
     
  3. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Samsung tog bort ca 50MB av utrymmet för program iom android 2.1. Detta kan nu kännas lite begränsat. annars så har jag inte märkt av detta.
     
  4. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Om man vill kan man ju roota Spican och installera App2SD så löser det sig med platsen för applikationerna.
    Spican är som sagt mycket mobil för pengarna. Själv har jag inte haft nån annan Android så jag kan inte jämföra den med nån annan men jag är väldigt nöjd alla fall.
     
  5. akius

    akius Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har faktiskt upplevt det som väldigt begränsande, bör väl dock sägas att jag inte vet vad normal-många apps innebär, men för mig blev telefonen plågsamt långsam långt innan jag ens hade kommit halvvägs med mitt utforskande. Nu försöker jag sålla för att få lite rappare telefon.

    Börjar fundera på att roota, något som jag inte alls hade innan.
     
  6. zippiz

    zippiz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svaren... :)
     
  7. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag gick från Magic till Spica för ungefär en månad sen.

    Generellt måste jag säga att Magicen känns som en lite "dyrare" telefon (med tyngdpunkt på just telefon). Den är mer gedigen och jag tror dock att man kan tillskriva just skillnad till de 3000 kr mer som Magicen kostade.

    Att Spican är kostade 2000 spänn på Phonehouse gjorde detta dock till ett riktigt riktigt bra köp. Jämfört med många andra telefoner i den klassen är det nog svårt att hitta både 2.1 och möjligheten till GPS, Navigering, Google-sync, väl godkänd kamera och alla andra funktioner till ett så bra pris.

    När jag drog igång Spican var den snabb som ett darrande asplöv men det känns som att den är förhållandevis beroende av att man inte har förmycket Apps installerade. Magicen var mer förlåtande i den aspekten.
     
  8. azek

    azek Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Fyller på lite från Danne W, så jag instämmer i det han skriver. Ska tillläggas att jag har 1.5 och inte 2.1 där jag läst att skillnader i rapphet finns men inte var. Om det är i GUI generellt eller i inmatningen av text (som jag se som en akilleshäl på spican) har jag inte sett preciserats någonstans. Bra instegsandroid om man kan leva med inmatningslagg (ibland duktigt mycket). Har själv få (5-6) appar installerade, tömmer cash regelbundet och startar om mobilen någon gång i veckan då går det att leva med.

    Edit: Till min glädje läste jag nyss det här inlägget. Tack!
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=95257&postcount=20
     
    Last edited: 24 maj 2010
  9. Drapan

    Drapan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    azek: Det är både och, men den förbättrade hastigheten är speciellt märkbar i textinmatningen.

    Angående att telefonen skulle bli slö om man har mycket appar så använd någon Task killer/manager så att du bara har igång det som behövs... Eller rensa bort alla skräp appar.
     
  10. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Rekommenderar Memory Booster Lite för att rensa RAM-minnet och slippa starta för att tömma
     
  11. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ram ska användas, inte tömmas. Android rensar själv ut gammalt skräp när nya program vill in.
     
  12. Cirap

    Cirap Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    456
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag ser folk skriva om detta hela tiden, och vill så gärna tro på att android sköter det på ett bra sätt. men faktum är att efter jag använt en massa appar under en dag kan telefonen bli väldigt seg. ibland så seg att jag inte ens kan starta musikspelaren. om jag kör en app som rensar lite blir telefonen blixtsnabb igen.

    i mina ögon är det bevis nog för att android inte riktigt klarar av det där med automatisk hantering som folk hävdar.
     
  13. pjb

    pjb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tror ändå det är bättre att ha ledigt RAM att använda än att ligga på högt utnyttjande.
    Jag tycker åtminstone att Spican blir snabbare när jag boostat.
    Att då slippa att starta om Spican för att recover RAM-minne förenklar.

    Samma gäller ju för datorer, 2-4gb jämfört med 1gb är klart mycket snabbare.