Damm/korn under skärmen

Diskussion i 'Optimus One' startad av jabbeboy, 14 jan 2011.

  1. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Någon som provat att plocka isär sin O1 och rensat bort dammet på egen hand?? Funderar verkligen på det själv, orka rfan inte skicka in och få ett halvdant arbete, när det ändå kommer in nytt, läs att man ska lägga typ silicon där dammet kommer in..
     
  2. Hallberg84

    Hallberg84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    jag gjorde det - ligger en annan tråd lite längre ner om ett video klipp från någon som visar hur man gör.
     
  3. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Någon som har något bra exempel på något matrial som man kan isolera lite där dammet enligt forum kommer in??? Räcker med någon liten klisterlapp eller tejp?
     
  4. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Tack! Hittade det nu. Jag har själv skrivit i tråden ser jag också :teeth: Inte helt perfekt minne...

    Ser lite riskabelt ut att ha isär den. Jag är så himla rädd att halka till och tappa eller så. Inte att det ser för krångligt eller svårt ut, bara att jag ser många möjligheter att det ska hända något av misstag.
     
  5. Hallberg84

    Hallberg84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jo så kände jag med innan ja hade isär
    Hade till o med isär första delen för att sedan gå därifrån å fundera på va fasen ja gjorde :O:O:P

    Men det va supersmidigt å enkelt faktiskt, bara man tar de lugnt å ser till att ha rät redskap innan så skall det nog gå bra.

    läst i någon tråd även att garantin inte bryts när du har isär den för att ta bort damm. ?
    om de stämmer vet ja inte men läste det någonstans iaf
     
  6. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ska lämna in min igen nu. Finns det någon info att skicka med, där LG själva säger/skriver att det är problem och att hela fronten måste bytas? Telefonen fungerar utmärkt, sonen vill inte ha någon ny, så vi har nog tänkt behålla den ett bra tag, och då vill jag verkligen ha bort dammhelvetet en gång för alla, inte behöva torka bort damm hela tiden.

    EDIT: Jag ringde LG och frågade, men de hade inte hört något om dammproblem under skärmen. Det verkade inte som att han försökte prata bort mig, utan var iväg och frågade en bra stund. Nu är ju modellen inte helt ny längre, och inte så aktuell, och det står ju helt klart att många har problem med damm under skärmen oavsett vad någon säger, det är bara att googla så märker man att det är en modell med ovanligt mycket av det problemet.

    Hoppas att någon av er här som skrivit att LG erkänt problemet, har någon källa som jag kan dra med till Elgiganten, så att jag slipper damm igen (och sedan går garantin ut).
     
    Last edited: 28 dec 2011
  7. Tobias901222

    Tobias901222 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S21Fe
    Platta:
    Samsung S7Fe
    Tror LG lagt ner detta med O1 angående damm.

    Dom skiter väl i gamla modeller.
     
  8. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Troligen är det väl så. I alla fall så får jag uppdateringsmess nu från verkstaden som Elgiganten skickat till (jag lämnade in den). De har beställt nya delar :) Antagligen inte enbart rengöring då. Han som tog emot reklamationen skrev tydligt i beskrivningen att jag lämnat in innan, och att jag inte bara ville ha rengjort, utan utbytt så att damm slutar komma in. Han skrev faktiskt också att det går att hitta mycket info om just det här problemet.
     
  9. jazzskägg

    jazzskägg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei y5ll, WinPhone Nokia 630
    Länge sedan jag läste någonstans i nåt forum att LG erkände problemet. Eftersom jag fick en ny front så har LG tagit problemet på allvar. Troligen får du samma fix som jag fick till min telefon. Den har inte släppt in nåt damm på snart 1 år. Lycka till! :)
     
    Tobias901222 gillar detta.
  10. jabbeboy

    jabbeboy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    202
    Telefon:
    Xiaomi 13T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 13T
    Efter att jag fick min front utbytt så kom det in damm iafall.
    Tror det lättaste att som jag skulle rekommendera er med återkommande damm problemet är att skaffa er ett sånt där set med prylar att använda till att öppna upp mobiler. KOlla på nätet, efter video, så fixar ni det lätt som en plätt..
    Fixade det själv på 10 min, samt att jag lappade igen med lite tejp där det troligen var..
    Kan även rekommendera tryckluft på burk. Väldigt effektivt, inga fingeravtryck heller:D