dannejanne testar P40 Pro [Testpilot]

Diskussion i 'P40-serien' startad av dannejanne, 14 apr 2020.

  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    P40 Pro är en telefon som ger sig ut på marknaden mot alla odds. Jag säger det för att som de allra flesta vet idag så får den inte levereras med Google´s tjänster. Det är som att den får ge sig ut i knivskarp konkurrens från ett underläge. Lite som när Annika Sörenstam gav sig ut i herrtouren för att tävla. Många skrattade åt henne. Ville att hon skulle misslyckas. Känns som att det finns vissa paralleller trots att det handlar om två helt skilda saker. Om utgången av det hela kan vi bara sia än så länge men jag tycker det är modigt och starkt gjort utav Huawei att våga stå på egna ben. Satsa helhjärtat trots att de vet att det är en stor nackdel att inte få ha Google´s tjänster tillgängliga. Själv har jag tidigare undrat ifall de helt enkelt skulle böja sig och ge efter för detta nederlag. Att bara finnas kvar på deras egen marknad. Men nu visar de med besked att de menar allvar i och med att de redan har fått med sig BankID och Swish i sitt egna AppGallery. Två utav de allra viktigaste apparna i vårat avlånga land. P40 Pro fanns tillgänglig att förboka på flera utav de stora butikskedjorna redan efter att telefonen presenterats och även några operatörer har den i sin repertoar.

    [​IMG]

    Känsla och utseende

    Något som står väldigt klart snart efter att man har plockat upp telefonen ur sin kartong är hur välbyggd den är. Huawei har länge legat i framkant vad gäller byggkvalitet på sina telefoner och jag kan med handen på hjärtat säga att det här är förmodligen den mest välbyggda telefon jag har hållit i mina händer. Den ger ett väldigt robust intryck i handen och den ligger otroligt skönt i handen med sina rundade kanter. Man känner inga skarvar någonstans vid användning och balansen i hela telefonen känns mer eller mindre perfekt. Finns heller inga utrymmen för att damm skall samlas någonstans i glipor mellan ram eller glas. Kan inte påpeka nog vilket bra bygge det är. Det blir inte bättre än så här helt enkelt. Även knappar har ett väldigt tydligt klick och kräver exakt lagom mängd med tryck för att tryckas ned. Inget vobbel eller skrammel på dem heller utan de sitter fast på sin plats. En detalj som jag själv uppskattar väldigt mycket är hur glaset är böjt även upptill och nedtill på skärmen. Det gör så att svep hem till hemskärmen får en lenare känsla än vad jag tidigare upplevt då fingret aldrig nuddar någon skarv utan bara lent och böjt glas under fingret. Det här är även en utav de snyggaste telefonerna jag har testat med undantag för baksidan då jag hade föredragit looken från Mate 30 Pro och sin runda kameramodul som jag tycker är mycket snyggare att titta på.

    [​IMG]

    Skärm och bildåtergivning

    Panelen i denna telefon upplevs som en rejäl förbättring mot sin föregångare P30 Pro av flera anledningar. För det första så är själva bildåtergivningen och färger mycket bättre och man märker av ett tydligt steg uppåt i bildkvalitet. Skärmen känns välkalibrerad och korrekt. När man börjar att svepa runt i systemet så märker man av de 90hz som panelen har och det ger en tydlig skillnad i upplevt flyt och följsamhet i systemet. Text och bilder blir synligt mindre suddiga när man sveper och det ger ett sken av att flytet blir bättre. Sen la jag märke till att böjningen utav glaset i kanterna är snävare än vad de var i sin föregångare vilket jag tycker om för så kallad "edge" är inte någonting som jag är ett stort fan av även om det är snyggt. Men de har minskat ner den till den nivå att jag inte har stört mig på det nämnvärt under min tid med telefonen. Kanterna runtom hela telefonen är väldigt tunna och det hela känns väldigt modernt. Undantaget är det stora hålet för frontkameran och andra moduler som tar upp större plats än vanligt och det gör så att man förlorar en del skärmyta att visa information på och lite väl mycket skärmyta tas upp i förhållande till hela skärmytan. Men det verkar som att denna form av lösningar har blivit standard och motoriserade lösningar fick aldrig något riktigt fäste.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mjukvara och gränssnitt

    EMUI har tagit sig ett kliv upp från 10 till 10.1 sedan jag sist använde det men i det stora hela är det mesta sig likt. Har man använt EMUI tidigare så vet man i det stora hela vad man har att vänta sig. Det skiljer sig en hel del från stock Android och en del gillar det och en del gillar det inte och jag förhåller mig någonstans i mitten i denna fråga. Själv gillar jag att det finns alternativ och jag har ingenting emot när tillverkare går in och sätter sin prägel på gränssnittet. Men om de gör det så gäller det att de får till helheten för att det ska bli en bra upplevelse. Det är här det faller lite för min del när det gäller design och känsla. Det som jag stör mig på allra mest och har gjort ända sedan de kom med version 10 utav sitt gränssnitt och hoppades på att de skulle ha fixat ordentligt nu är det fejkblur de använder för bakgrunden när man drar ned notifikationer. Man använder en väldigt förlegad metod med att ta ett screenshot varje gång man drar ned quick settings och använder det som bakgrund som är suddad. Det ser snyggt ut och jag gillar det men problemet är att om man har levande innehåll såsom en video som spelas när man drar ned det så kan det se helt annorlunda ut sen när man väl drar bort fältet igen för att innehåller bakom bilden har ändrats. Detta ska vara dynamiskt och man skall kunna se en film spelas upp i bakgrunden som är suddad. Må ses som en mindre detalj av många men för mig så spelar det en stor roll i helheten och mjukvaran hade känts bra mycket mer levande om man kodar det hela på ett korrekt sätt. Även animationer känns lite stela och raka i sin animering. Sättet som ikoner studsar när man går tillbaka till hemskärmen i stock gör att systemet känns levande. Sättet som fönster förstoras på i sin animation. Accelerering och inbromsning i animationer. Såna små detaljer sätter dynamik i systemet och gör oerhört mycket för den totala upplevelsen utav ett system.

    Den största nackdelen för den stora massan är garanterat avsaknaden utav Google Play Services. Det gör det lite mer trixigt att använda denna telefon men det märks av allra mest i början när man skall installera alla sina appar. Det allra mesta flyttar man enkelt över till telfonen från sin gamla med ett verktyg som följer med telefonen samt installeras på den gamla så överförs saker såsom meddelanden, kontakter, samtalshistorik och installerade appar (med vissa undantag). För mig så följde inga utav Google´s egna appar med utan de installerade jag själv efteråt genom Aurora Store. Det blir mer eller mindre som en Google Play butik och i princip alla appar man brukar installera där finns tillgängliga. Men det är ett fåtal appar som inte vill fungera överhuvudtaget och det är något man behöver ha i åtanke. Många utav Google´s egna appar fungerar när de väl är installerade men inte alla. Det som berörde mig mest personligen är att YouTube inte fungerar då jag tittar där en hel del. Det fungerara att logga in via browser men bakgrundsuppspelning funkar inte då. En app är att föredra i alla lägen även om en mobilsida kan vara väldigt snarlik. Med det sagt finns det och kommer att finnas olika sätt att installera Google´s ramverk men nu skulle jag använda denna telefon utan dess tjänster för att smaka på hur det känns att leva utan dem. Det fungerade bra med några mindre störningar såsom att det fanns inget enkelt sätt att synka alla mina foton i Google Photos till min telefon eller titta på YouTube på ett tillfredsställande vis. Utöver det så hade jag inga större bekymmer med det hela.

    När det gäller deras egna AppGallery så finns den en "önskelista" att själv lägga till appar i som man saknar. De appar som får flest röster kommer att prioriteras utav Huawei att få över till deras egna butik. Detta är något som de verkar arbeta hårt med och lägger mycket resurser på.

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Kameran

    Stjärnan av showen när det gäller P40 Pro måste ändå vara kameran det är nog den som är allra mest omtalad när det gäller deras telefoner. Jag hade själv en P30 Pro när det begav sig och jag var mycket, mycket nöjd med dess kamera under den tid som jag hade telefonen. Så jag gick givetvis in med mycket stor nyfikenhet och förhoppning när jag skulle testa kamerasystemet i P40 Pro. Med facit i hand så kan jag säga att det finns saker som överraskade mig positivt och det finns även saker som överraskade mig lite mer negativt.

    Innan jag går vidare med det så vill jag bara påpeka att telefonen är på väldigt tidig mjukvara och vi fick inte någon systemuppdatering under den tid som vi hade med telefonen. Tester som har gjorts av andra sajter har tydligen gjorts med uppdaterad mjukvara som vi inte har haft tillgång till och jag förmodar att likt P30 Pro så kommer P40 Pro att förbättras med tiden genom uppdateringar.

    Min uppfattning är att hårdvaran har allting som krävs för en mycket bra kameraupplevelse. Absolut tillräckligt för att bli allra bästa på marknaden idag. Det är mjukvaran som behöver arbetas med, rättare sagt bearbetningen utav bilder och hur kameran är kalibrerad. Alla objektiv tar väldigt skarpa och detaljerade bilder och ger ibland en mycket fin och balanserad bild. Men överlag så är bilderna för kalla för min smak, skuggorna är i en del fall för mörka och detaljer förloras i mörka partier och jag har även stött på att färger är för klena i sin återgivning så att bilder ser lite livlösa ut. Generellt har kameran lite för starkt rödstick också. Jag fann mig själv ofta vilja gå in och redigera ett foto och göra de varmare, lyfta upp skuggor samt lägga på lite färgmättnad och kanske ändra tint litegrann åt det gröna hållet. Detta är ingenting som jag alls behövde göra med P30 Pro. Ibland går bearbetningen bonkers och den lägger på en effekt som gör att det blir en väldigt överdriven HDR-effekt som inte alls ser naturlig ut. Men alla förutsättningar finns som sagt där och jag har ganska stor tilltro att de kommer att finjustera kameran i framtiden för det gjorde de med P30 Pro. För denna testperiods skull så har jag lämnat alla foton orörda så att folk ska få en korrekt bild av hur kameran beter sig utan handpåläggning.

    Det som imponerade mest på mig i jämförelse med P30 Pro är zoomen. Den har förbättrats markant och i mitt tycke så var P30 Pro användbar på riktigt med sin 5x zoom men uppåt 10x så började man töja på gränsen och jag tyckte inte det såg så himla bra ut. Med P40 Pro så kan jag med gott samvete ta foton i 10x zoom och jag tycker att jag får bra och skarpa resultat. Jag kunde till och med få användbara foton i 15x zoom i god belysning vilket är ett väldigt gott betyg. Zoomen förbättrade de mer än vad jag hade föreställt mig. Den går även att använda i lite mer dunkare miljöer denna gång men jag saknar manuell kontroll över den så att den går att använda oavsett hur mörkt det är. Jag gillar inte hur den går över till digital förstoring i mörka miljöer. Jag är helt och hållet övertygad om att den är brukbar i betydligt mörkare miljöer än vad Huawei verkar tycka att den är.

    Allt som allt så är kamerasystemet ett av de allra mest kompletta man kan få på en tefefon. Jag gillar deras trick man kan göra handhållen med hjälp deras ljusmålningsalternativ "silkesvatten" till exempel där man handhållet kan ta ett foto som liknar en lång exponering och få ett skarpt foto men saker som rör sig under tiden blir suddiga. Det kan ge ett sken av rörelse i bilden och detta är en funktion som jag inte har sett i någon annan telefon. Men jag önskar som sagt att Pro-läget hade gett en full kontroll över alla objektiv så att man skulle kunna använda telelinsen oavsett hur mörkt det är. Mörkerprestandan är helt galet bra och kameran kan hitta ljus i ett till synes helt mörkt rum och det utan night mode. I många fall så vill jag helst dock inte att kameran ska göra bilden ljusare än vad man såg med ögat och då kan man ändra till Pro-läget så slipper man det.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Batteri och uthållighet

    Med en skärm som kör 90hz och lite högre än 1080p upplösning så hade jag inte jättehöga förväntningar angående batteritiden. Fast jag kan meddela att uthålligheten har varit helt lysande. Helt enkelt briljant batteritid! Bland det bästa Android har att erbjuda. Vill man ha ännu bättre får man köpa en telefon med batteri över 5000mAh vilket ofta innebär en mellanklassprocessor. Batteritiden på P40 Pro snuddar på batteritiden jag får ut med Xiaomi Mi Note 10 Pro som har ett 5500mah batteri och en 60hz panel. P40 Pro är oerhört uthållig och 10 skärmtimmar på en laddning ser jag inte som något ovanligt. Vi använder ju alla våra telefoner olika givetvis men ingen borde få problem med just den saken på den här telefonen. Jag har inte ens testat att dra ned från 90hz till 60hz för att testa för batteritiden har varit tillräckligt god ändå så jag har sett noll behov utav att dra ned uppdateringsfrekvensen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ett liv utan Google

    Det här är nog den punkten som är nageln i ögat för de flesta personer. Hur är det att leva utan Google Play tjänster på våra telefoner? Det är inte helt okomplicerat. Framförallt om man är väldigt beroende utav Google´s egna appar. Men å andra sidan så tycker jag inte att det är ett så fullt allvarligt problem som det kan framstå som ibland. Det går att göra workarounds för det mesta. Det kommer även att gå att kunna hitta metoder att få in just Google´s tjänster om så önskas. Mitt problem med YouTube hade till exempel kunnat lösas om jag hade installerat YouTube Vanced och MicroG tillsammans med det men jag har aktivt valt att inte hållas med såna saker medans jag har testat telefonen för att känna på hur det är att vara utan dem. Med undantag för just YouTube så har det inte varit något större problem för min del.

    Jag har också fått mig en liten tankeställare till hur bunden ska man egentligen tillåta sig vara till ett enskilt företag. Man inser hur Google har lyckats nästla sig in i sin vardag och att det kan vara lite komplicerat att helt plötsligt inte kunna använda sig utav deras tjänster. Nu är ju inte detta Google´s fel i grunden utan det hela bottnar sig i handelskriget mellan USA och Kina. Men ändå, att en sådan grej kan påverka en annan här så pass in i Norden att det blir besvärligt att ens använda en telefon fullt ut. Jag tycker det är fel. Jag tycker det är starkt att Huawei försöker klara sig på egna ben och det är nyttigt med konkurrens och det gynnar oss konsumenter i slutändan. Det ska bli spännande att följa utveckligen utav det hela när deras telefoner nu släpps snart och hur mottagandet kommer att bli. Jag är också övertygad om att det finns de som ser avsaknaden av Google´s tjänster som en ren fördel och välkomnar ett liv utan Google. För den som inte har någonting emot att trixa lite själv för att få saker och ting att funka fullt ut så är det här en telefon med många styrkor.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 23 apr 2020
    GmbH, mullsjomannen, Oshotta2 och 31 andra gillar detta.
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Klockren recension! Den borde Swedroid använda som sin "officiella " då den är välbalanserat och proffisigt skriven och bra bilder också.

    Intressant att det gick såpass bra utan google play.

    hade ju förenklat om Vanced och aurora kom förinstallerat, men förstår att aurora också är en konkurrent till appgallery, men aurora är nog ett måste till att börja med för att fylla hålen som finns med appgallery.
    Hade ingen aning om huawei hade en önskningslista i appgallery ...det vådar ju gott.. Känns som om de betar av denna önskningslista så på sikt kommer nog detta med avsaknaden av google play vara ett icke problem, när P50 släpps kommer nog app utbudet var enormt mkt bättre. Youtube blir kanske den största nöten att knäcka och att ha vanced förinstallerat så tror jag huawei hamnar i blåsväder ? vanceds existens är väl redan i grå zonen som det är ?
     
  3. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Riktigt trevlig läsning, speciellt ett liv utan google. Jag inväntar min med glädje :) Bara hoppas dom hinner fixa till kameran så rödfärgen blir mer korrekt.
     
  4. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    RuffyMan gillar detta.
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Den är kvar här hemma och har kollat efter uppdateringar regelbundet och hoppats på hela tiden att det ska ramla in en innan luren skickas tillbaka. Men inget än så länge tyvärr. Är själv väldigt nyfiken.
     
    RuffyMan, atreyuswe och bernard gillar detta.
  6. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Tack för svaret :) Hoppas det kommer när den väl släpps här.
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Uppdatering ramlade in nyss![​IMG][​IMG]
     
    Tremere gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inget om kameran? Vore trevligt om vitbalansen blev justerad lite, särskilt vid mörkerfoto.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Håller på att testar lite smått. Idag får den användas på heltid för att se om man märker nån skillnad. Men detta är möjligtvis enbart den första av några uppdateringar som har nämnts i olika media. Har sett andra changelogs angående kameran tror jag nånstans.
     
    RuffyMan och bernard gillar detta.
  10. atreyuswe

    atreyuswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2016
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    .114 Gjorde tydligen ingen märkbar skillnad i foton vad jag kunde förstå, var främst filmande dock minns jag inte vad det var som blev bättre. Verkar som .223 är den som gör skillnad gällande att ta foton.
     
    dannejanne och bernard gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Verkar korrekt. Kan inte påstå jag märker nån direkt skillnad. Är som du säger nästa uppdatering som skall fixa lite mer med stillbilder vad jag har förstått.
     
    atreyuswe, bernard och RuffyMan gillar detta.