Danska e-cykeltjänsten Bycykeln

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 29 mar 2019.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I Danmark finns en populär e-cykeltjänst med namnet "Bycykeln": City bikes in Copenhagen By- & Pendlercyklen

    Tyvärr finns tjänsten ännu inte i Sverige, men något liknande kanske kommer hit snart. Vad som gör tjänsten unik är att cyklarna har en display med bland annat GPS.

    Pris:
    1 DKK/min

    Paket:
    300DKK / 500 min
    500DKK / 1200 min

    Fem användare kan samtidigt dela på ett och samma konto, så är man ett flertal som skall ut och åka behövs endast ett konto om man vill utnyttja paketpriserna.

    Här följer en rapport:

    Inleder med att hämta appen och lägga till kortet. De debiterar 200 DKK (ca 300 SEK) när man lägger till det i appen, men det är pengar som sedan studsar tillbaka.

    IMG_20190329_105249.jpg IMG_20190329_105432.jpg
    Här har vi hittat en cykel via appen utanför stationen. Cykeln låser man upp genom att antingen logga på direkt via skärmen, eller genom att välja cykeln i själva appen och välja "unlock". Inga QR-koder används.

    Varje cykel har ett nummer som hela tiden syns på displayen, så man kan identifiera cyklarna den vägen med cyklarna i appen.

    IMG_20190329_112602.jpg IMG_20190329_112745.jpg
    Cyklarna måste returneras antingen i skl "drop zones" eller placeras i företagets särskilda ställ. När man avslutar en tur syns instruktioner på cykelns skärm var man närmast lämnar av den. Man skall inte glömma att låsa bakhjulet manuellt om man lämnar cykeln utanför ett ställ.

    Det går givetvis bra att tillfälligt låsa cykeln var man vill, men om man skall avsluta turen helt och hållet måste cykeln lämnas enligt ovan.

    IMG_20190329_105604.jpg IMG_20190329_131107.jpg
    Skärmen/plattan fungerar även som GPS. Den är stor och överskådlig vilket gör det oerhört smidigt att navigera runt i staden. Man behöver inte fumla med en telefon.

    Första turen varade i 34 minuter och tog mig 5 km till min destination, och sedan åkte jag samma sträcka tillbaka igen. Första etappen kostade 34 DKK och andra etappen landade bara på 15 DKK, trots att den varade lika länge. Vet inte om någon rabatt kickar in efter ett visst tag?

    Batteriet gick från ca 90% till 85% på min 34 minuter långa tur. På en sparkcykel hade åtgången varit betydligt högre. Eftersom jag tillryggalade närmare en mil hade sparkcykel dessutom varit lite opraktiskt, och förmodligen tagit mycket längre tid.

    IMG_20190329_111100.jpg IMG_20190329_111034.jpg
    Cykeln i sig är relativt enkel, men välkonstruerad/ser ut att tåla en del stryk. Det finns ett rack längst fram där man kan fästa saker och en mindre pakethållare därbak.

    Antalet växlar är 3 till antalet, vilket är i minsta laget, men tanken är nog mer att man skall glida med i trafiken framför att köra om den. Motorn hjälper till upp till 25km/h och cykeln är framhjulsdriven.

    Komforten är helt okej med en rätt mjuk sadel och så kallade "ballongdäck" som erbjuder viss dämpning. Ergonomin är också bra då man mycket enkelt kan justera höjden på sadelstolpen. Fungerar ypperligt.

    Motorn är relativt tystgående, men det beror också på cykel. Min första cykel lät rätt mycket från motorn, medan den andra cykeln var betydligt tystare.

    Det går att bromsa dels med pedalerna som på äldre cyklar, och dels med en handbroms. Handbromsen fungerade dock inte så bra på någon av cyklarna jag testade och det gnisslade förfärligt när den användes, så det blev den klassiska pedalbromsen som används mest.

    IMG_20190329_111935.jpg IMG_20190329_111925.jpg
    IMG_20190329_110132.jpg IMG_20190329_105914.jpg
    Det är för övrigt helt fantastiskt att cykla i Köpenhamn. Vägarna är i många fall lika breda som de för bilar samt väl åtskilda från övrig trafik, välskötta, respekteras av övrig trafik, rika till antalet och vid de flesta trafikljus finns speciella ställ som cyklister bekvämt kan luta sig mot. Alla vägmarkeringar är också extremt tydligt utsatta. Kontrasten mot exempelvis Stockholm, GBG eller Malmö är oerhört stor.

    Om ni undrar vad det runda ljuset är till höger om trafikljuset i bilden ovan så är det en nedräknare, så man kan se hur lång tid som återstår innan det blir grönt och förbereda sig/vara på väg så snart det slår om. De finns lite överalt och det är något Köpenhamn stad just nu utvärderar . Eftersom alla också är beredda på när det slår om blir flytet mycket bättre. Man behöver inte vänta på att den som plockat fram sin telefon skall lägga ned och komma igång.
     
    Last edited: 29 mar 2019
    Inventor, Dukelukeem, P.F och 7 andra gillar detta.