Fråga: Data only

Diskussion i 'Allmänt' startad av Chivo, 19 jan 2021.

  1. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Går det ställa in på en android telefon så att endast datatrafik är aktivt, alltså så att inga samtal tas emot?

    Vill kunna göra detta när jag tränar tex inte bli störd utav samtal, men ändå kunna lyssna på Spotify.
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 962
    Mottagna gillanden:
    2 091
    Ställ in stör ej, finns i menyn någonstans.
     
  3. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Lättast är att du som ovan skriver, ställer in DND (stör ej). Du kan då bestämma att varken samtal eller SMS ska tillåtas ge feedback.
    De kommer komma in men du märker inte av dem.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Tackar vet att man kan stänga av ljud och vibration för inkommande samtal och sms.

    Men skulle vilja kunna göra likadant som man kan göra med datatrafiken, alltså stänga av den helt och hållet.
    Men det är kanske inte möjligt att göra detta?
     
  5. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Vidarekoppla numret till fröken ur? (OBS, gör inte det :P, blir dyyyrt)
    Men du skulle kunna lägga en vidarekoppling till avstängt kontantkort tex som alternativ om det är så att du inte vill att det ska gå signaler fram och sen DND för meddelandebiten
     
    Kristy och Chivo gillar detta.
  6. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 343
    Mottagna gillanden:
    1 712

    MINA ENHETER

    Jag tror det är denna appen jag brukade använda för det du nämner:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vladlee.easyblacklist&hl=en&gl=US

    Det finns en inställning gömd i någon av menyerna, du kan välja att "alla samtal" ska blockeras om du letar lite. Sen måste du också aktivera appen när du vill använda funktionen, genom ett knapptryck nånstans i appens huvudvy, högst upp tror jag, det står "aktivera samtalsblockering" eller något. Varje gång du aktiverar blockering i appen så slås alltså funktionen på, sen får du gå in i appen och trycka på samma kugghjul eller reglage för att stänga av det senare.

    Det appen sedan gör är att varje samtal avvisas direkt, du kommer inte märka att det ringer och personen som ringt dig får "för närvarande går det inte att nå det här numret" (eller vad din operatör döpt meddelandet till). Alltså det låter som att telefonen är avstängd. Så funkade det iaf för mig, när jag testade. Den som ringer dig och är uppmärksam kommer märka en mindre skillnad, i vanliga fall läses meddelandet om att numret ej kan nås upp direkt, men med denna app kommer samtalet avvisas 0,5 sekunder senare, vilket en uppmärksam lyssnare skulle kunna höra, men antagligen inte gemene man. Det blir som en halv kopplingston typ, eller knappt det.

    Var några år sedan jag experimenterade, men bör funka ännu.

    Mig veterligen går det inte att stänga av samtal (och sms) men samtidigt behålla datatrafik på, i någon modern Android-telefon tyvärr. Förutom med omvägar likt appen ovan. Gå in i telefonappen och skriv *#*#4636#*#* och kolla i den menyn som dyker upp, om du vill vara helt säker.
    Annars, jag vet inte om din telefon har VoLTE? Du kanske kan göra så att telefonen endast har LTE igång (stäng av 2G och 3G, går på menyn ovan i en av rullistorna, "LTE only"). Förutsatt att du saknar VoLTE eller har stängt av VoLTE så borde endast LTE igång innebära det du önskar, att samtal ej kommer fram men data över 4G funkar.
     
    Chivo gillar detta.