Dator eller smartphone, vad föredrar du? Läs om nya hotet Flubot!

Diskussion i 'Allmänt' startad av rockbabe, 4 dec 2021.

  1. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Föredrar du dator - stationär eller laptop? Eller föredrar du en nyare mobiltelefon dvs det vi i dagligt talat kallar smartphone?

    Själv är jag datoranvändare. Har flera stationära datorer samt naturligtvis även ett par laptops. Mobilen använder jag enbart till just vad den från början var tänkt att användas till med - att RINGA MED! För mig är det, med bakgrund av mitt yrke, väldigt viktigt att jag kan bli nådd via telefon under varje minut av min arbetstid då jag står till förfogande för mina tjänster.

    Trots att jag haft datorer sedan MS Win 95 släpptes så har jag faktiskt aldrig drabbats av ett datavirus. Därför blev jag väldigt förvånad när jag häromdagen läste i PC FÖR ALLA/IDG om SMS som skickas ut till smartphones som gör att man av misstag kan tanka ner appen FluBot. Och denna app går inte att radera utan drabbas man räcker det inte att radera FluBot-appen utan hela telefonen måste återställas till fabriksinställningarna.

    Här finns mer info:

    PC FÖR ALLA: Polisen går ut med ny varning om falska paket-sms, innehåller en länk som installerar en skadlig app

    Förutom mitt jobb så ser jag enbart till min fridid så är det bra mycket njutningsfullare att använda stationär dator och en 49" ultrabred välvd bildskärm än en liten löjlig jävla smartphone när jag...

    syssla med bild+teckna, webbdesign, syssla med ljud+musik, koda saker och ting, spela spel som simulatorer, nöjesspel, tävlingsspel, lärdomsspel osv, läsa tidningar, kommunicera med folk, hänga på forum, webbshoppa, läsa böcker, blogga, se på nyheter, se på videor, starta poddradio eller skapa videor, se på film, lära mig någonting som språk, instrument eller intressanta fakta, skapa spel med allt som det innebär, se på webbkameror, hjälpa folk med vad det kan innebära, räkna matematik och fysikaliska experiment, skriva och författa, 3D-modellering, animera, lyssna på webbradio.
    Sedan finns det väl massor man kan samla och använda, typ spara foton, recept eller hitta recept på nätet osv. Undersöka välden igenom satellitbilder som Google Earth ex. Lära sig mer om hur datorer fungerar, hårdvara, olika operativsystem eller hålla igång en server för något osv. Eller något man är intresserad av som att läsa, se videor, bilder osv av bilar, eller fiske, eller dansa eller resa eller mat osv... vad man nu kan vara intresserad av. Datorn har ju TOTALT OBEGRÄNSADE möjligheter. Den dagen de skickar upp en rymdfarkost eller styr en kärnkraftsanläggning via en smartphone ligger långt långt borta.

    HURRA FÖR DATORN SAMT DEN GAMLA HEDERLIGA MOBILTELEFONEN SOM ALDRIG KUNDE DRABBAS AV NÅGOT LIKNANDE!!!

    Vad tycker du?

    God Jul mina vänner <3
     
  2. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Datorer all the way! Inget slår att sitta framför en 49" ultrawidescreen skärm
    Dock så har jag på senare tid fått två barn så det har blivit mer och mer att gå över till mobilen då jag inte har tid att sitta framför datorn längre.
     
  3. rockbabe

    rockbabe Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy
    Telefon 2:
    Siemens ME45
    Telefon 3:
    Siemens M65
    Verkligen roligt att höra att det fortfarande finns datoranvändare.

    Däremot är det klart oroande att trots att den moderna människan omgärdar sig med mer och mer hjälpmedel som elektronik och troligen jobbar mindre än vad vi gjorde förr, så har vi mindre tid över till våra hobbies (som datorer).
     
  4. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Mobil + tvspel is the shit på fritiden

    Dator enbart på jobbet. Så kanske därför jag gärna slipper den på fritiden.

    Sen att man först trycker på en länk i ett sms från okänd och därefter installerar en app utanför Google Play eller Appstore är för mig helt obegripligt.
     
    Leo83 gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    När jag behöver vara produktiv och sätta mig ned och verkligen jobba med någonting föredrar jag såklart datorn och då en stationär så att man kan sitta bekvämt. Alla små vardagssysslor såsom att svara på mejl, läsa nyheter, läsa artiklar, betala räkningar och handla gör jag däremot på telefonen som alltid är tillgänglig. Ofta gör jag saker "på språng" när jag har några minuter tillövers, och då går jag inte och sätter på datorn utan det som behöver göras på den samlar jag ihop i klump när jag har flera timmar att avsätta.

    Personligen känner jag mig betydligt tryggare med telefonen säkerhetsmässigt eftersom varje program kör i en "sandlåda" med bara de befogenheter man själv givit dem, så man har mycket bättre kontroll och ett virus har betydligt svårare att komma åt saker förutsatt att man själv inte klantar sig och "öppnar dörren". Skulle man trots allt få in något oönskat är det dessutom betydligt enklare att bli av med - bara att göra en fabriksåterställning och nyinstallation från scratch så är det garanterat borta. Android och iOS är ju suveräna med automatisk säkerhetskopiering, så man riskerar inte att förlora någonting. Att få virus på telefonen/surfplattan är jag därför inte det minsta orolig över, då är det betydligt värre med datorn.
     
    Leo83 och Sunbringer gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    De där messen med länkar tas de flesta hand om av spamfiltret i min mobil (det ligger en hel del sådana mess i min mobil men inte bland vanliga mess), någon slinker ibland igenom men det skulle inte falla mig in att klicka på länken innan jag kollat att det är något vettigt. Ex.vis, varför i hela fridens namn skulle en privatperson skicka mig en länk om min leverans???

    Jag vill inte sitta för länge i sträck framför datorn, då blir jag så jäkla stel i kroppen (har ändå en alldeles utmärkt arbetsmiljö med en utmärkt stol, bra bord och två välvda 27" på bra avstånd) så jag måste röra på mig och åtminstone resa på mig minst två gånger per timme...

    Jobbar gör jag helst vid den stationära (även om det funkar med laptopen, en chromebook, och fjärrstyrning men det blir inte så effektivt...)

    Några virus, malware, utpressningsprogram osv har jag aldrig heller fått, använder man huvudet och tänker efter innan man klickar på länkar så är risken i stort sett obefintlig.
     
    Leo83 och Kristy gillar detta.
  7. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    För arbete datorn. Men mobilen används nu för så mycket vardagssaker. Mobilt BankID, Swish, parkeringar etc..
    (Som en dumtelefon inte klarar längre)

    Det är inte antingen eller utan de har olika användningsområden.
    Att bara ha mobilen för att ringa som för 10 år sedan är passerat.
     
    rodak, Heleg, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  8. Json_81

    Json_81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Jag föredrar det verktyget som passar bäst för uppgiften.
    Så drygt att ligga i sängen med den stationära datorn för att läsa nyheterna eller försöka vara produktiv på mobilen vid skrivbordet.
     
    Kristy och Buzz gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag förstår inte varför man godkänner installation från okända källor och sedan installerar en helt random APK-fil. Det kommer upp en prompt redan i Chrome som tydligt varnar för att APK-filer från okända källor kan vara osäkra vid nedladdningen, men det upprepas ju sedan när man behöver tillåta okända källor för att utföra installationen. I ett tredje steg behöver man dessutom ge den okända appen alla tänkbara rättigheter, vilket ju inte gäller för tex. Windows som saknar ett motsvarande rättighetssystem i dagsläget.

    Det är ingen skillnad från att på Windows ladda hem och köra random .exe-fil samt ignorera alla Chrome/Internet Explorer-samt Windows Defender-varningar om att "virus.exe-filen" kan vara osäker.

    Det är nästan så man undrar om inte Google borde gömma möjligheten att godkänna okända källor under utvecklarinställningarna i stället, och ha det avstängt som default samt inte visa en prompt öht, då det verkar svårt för många att inte installera vilka APK-filer som helst. Kanske även blockera nedladdning av APK-filer som standard i Chrome (fungerar inte bla Chrome/Edge så förresten för exe-filer på Windows? Tror inte de laddas ned som standard.)

    För Chrome OS är det inte möjligt att installera appar från okända källor utan att först sätta hela installationen i developer mode, vilket kräver en omformatering, så det är inget man gör i en handvändning. Lutar mer och mer åt att detsamma borde gälla för Android. Verkar som på tok för få läser varningsmeddelanden.
     
    Last edited: 6 dec 2021
    jnsson och svenix gillar detta.
  10. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 017
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Ja, man kan ju helt klart drabbas av virus om man ignorerar flertalet varningar.
    Men det är ju samma sak på datorn...

    Föredrar det som är lämpligast för stunden, hoppar mellan laptop/stationär/telefon/surfplatta beroende på vad jag gör och var jag är. Alla har sin plats.
     
    kissidor och Kristy gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jo då, de hämtas ner som standard. Hur menar du annars?
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Chrome/Edge låter en inte ladda ned vilka .exe-filer som helst som standard, utan blockar och visar ett rött varningstecken. Man får manuellt välja om man vill hämta hem i alla fall: Google Chrome blocks downloads - Google Chrome Help

    upload_2021-12-6_20-24-58.png
     
    Kristy gillar detta.
  13. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Inte fått upp det där i Edge. Den har laddat ner de .exe filer jag velat för det mesta. Dock filer som många hämtat hem. Den säger så där om det är en fil som väldigt få har laddat ner. Firefox säger inget alls
     
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, MS har liknande filter som Chrome har. De flesta "kända" virus/malware kommer att blockeras, även om de ligger i arkiv osv: Vad är SmartScreen och hur skyddar det mig?

    Det är bara lustigt att Chrome för Android inte riktigt varnar på samma vis. Det vore ju en simpel sak för Google att blockera nedladdningen av den där appen på samma sätt. I stället för att visa en generell varning för "okända källor" kunde de bara skriva "Den här filen är sannolikt skadlig. Vill du fortfarande hämta hem den?". Då hade väl förmodligen fler skippat det får man hoppas.

    Fast det verkar inte riktigt gå att förlita sig på att användarna öht läser något, så optimalt vore kanske om det var någon inställning man behöver aktivera manuellt för att tillåta nedladdning av APK-filer, och sedan en inställning under utvecklarinställningar, som ju är dold som standard, för att tillåta installation av APK-filer från okända källor.

    Nu skall ju Google Protect även skydda för appar som installeras från okända källor, men i det här fallet verkar det märkligt nog inte hjälpa något ännu (?): Play Protect | Google Developers
     
    Last edited: 6 dec 2021
    Kristy gillar detta.
  15. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 100
    Det är ju inte omöjligt att Flubot stoppas av uppdaterade mobiler men det är nog massor därute som struntar i att uppdatera sina mobiler för att de inte förstår faran, det är ju uppenbarligen en hel del som inte förstått faran med att klicka på de där länkarna...
     
  16. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Tyvärr TS, smartphone är så mycket smidigare än dator i många fall. Men visst finns det användningsområden där en dator är bättre, du räknar upp några där jag håller med dig och några där jag inte håller med dig. Mer saker kommer nog göras mobilt med tiden, vi ser ju tydligt åt vilket håll utvecklingen går. Därmed inte sagt att datorn är förlegad eller kommer försvinna under överskådlig tid.
     
    Kristy gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag läste att Telia har skickat ut ett sms till de som drabbats av Flubot (eller vad appen nu hette). Telia har tydligen identifierat att vissa abonnemang försöker skicka ut stora mängder sms, då har Telia spärrat de abonnemangen från att skicka sms som innehåller en länk, en spärr som gäller tills ägaren av abonnemanget tar kontakt med Telia för att få det "upplåst" igen, efter att man rensat telefonen. Ganska bra fixat från Telias sida.

    Har någon fått ett sånt sms från Telia, eller råkar någon sitta på printscreen på hur det ser ut?
    Har vi någon dedikerad tråd om Flubot?
     
    Heleg och Kristy gillar detta.