Datorskärm, ögonvänlig

Diskussion i 'Off Topic' startad av hoysqoch, 20 jan 2019.

  1. hoysqoch

    hoysqoch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    När min laptopskärm pajade strax efter garantin köpte jag en liten extern plattskärm men märker att jag blir väldigt ansträngd i ögonen. En laptopskärm brukar i regel också vara ganska små. En bekant har nån Benq Eyecare skärm som är flimmerfri och ska avge mindre blått ljus som sägs vara skadkigt för ögonen. Har sett begynnande utveckling av ögonsjukdom så vill inte gärna påskynda förloppet.

    Han har en 21,5 tum Benq, motsvarande verkar kosta kring 900-1100, sen ökar vbäl priset beroende på paneltyp (den där är TN typ t.ex.)

    Sen kan man ju använda mjukvara i datorn som filtrerar bort blått ljus men det brukar se lite illa ut vad jag upplevt.

    Ska även finnas glasögon och fysiska filter att trä på skärmen.

    De billigaste normala skärmar jag hittat ligger på 3-400, dock inget flimmerfritt utförande.

    Blir mycket sittande vid skörmen och lär bli ännu mer nu när jag ska till att plugga i höst.

    Är svårt att hitta likvärdiga laptoppar också, skärmen brukar bli rätt liten (min är ex. 15,6 tum mot kompisens 21,5... Och upplösning 1300 x 800 nånting).
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För att slippa flimmer vill du ha en skärm som _inte_ använder PWN (Pulse Width Modulation). Du kan välja "Flimmerfri" display på Prisjakt här för att sortera borta PWN-panelerna: Bildskärmar


    En TN-panel vill du förmodligen inte heller ha av den enkla anledningen att de har rätt dåliga betraktningsvinklar. Det är speciellt besvärligt på en laptop där det är svårt att hitta en bekväm arbetsställning där man kan stirra rakt på skärmen. Ofta hamnar skärmen en bit nedanför, och då får man genast problem med att färgerna blir annorlunda.

    Med IPS får du kompromissa lite med att bakgrundsbelysningen kan vara lite ojämn, men det syns främst när man tittar på film med mycket mörka delar. I webbläsaren eller i Word är det inget som stör det minsta.


    Om du spenderar mycket tid vid skärmen bör du satsa på en ordentlig skärm. När du skriver 3-400 - har du utelämnat en nolla då? Eller letar du efter en skärm i spannet 300-400kr?


    Vissa skärmar har även inbyggt blåljusfilter vilket en del kan finna behagligt. Det är inte ovanligt bland skärmarna som inte är av PWN-typ och bör vara rätt enkelt att hitta. Här är tex en från ASUS som exempel: Asus BE27AQLB 27” bildskärm (svart) - Bildskärm


    En annan aspekt som kan vara trevlig är att välja en skärm med stöd för högre bildfrekvens. Det är behagligare att arbeta framför en sådan i mitt tycke då man vid tex scrollande kan läsa texten/allt blir inte bara en suddig massa, men det förutsätter att din dator kan leverera högre uppdateringshastigheter än 60Hz vid upplösningen som skärmen du väljer att satsa på erbjuder.


    En sista grej för att få det riktigt bekvämt är att ha en skärm som är höj/sänkbar. Det är nästan hopplöst att hitta en bra arbetsställning annars, så välj en skärm med en sådan fot.
     
    Last edited: 20 jan 2019
  3. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 044
    Mottagna gillanden:
    8 476
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag skulle satsa på någon form utav IPS-panel för de är snällare mot ögonen. Både TN samt VA-paneler har en helt annan kontrast som sticker lite mer i ögonen. IPS blir lite mer som att titta på ett papper i jämförelse. Samt "flimmerfri" som @bernard@bernard nämner. Ej heller högre än 1080p för då blir det svårare att se saker och det lär inte underlätta det heller.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fast högre upplösning kan ju vara en fördel i och med skarpare bild om man kan leva med att Windows inte hanterar manuell justering av DPI så djäkla bra alla gånger/behöver förstora text/grafik, fast oftast fungerar det ändå hyggligt. (Microsoft har också förbättrat DPI-hanteringen lite med alla W10-uppdateringar, så det blir sakta men säkert bättre för den som vill justera det manuellt).
     
  5. hoysqoch

    hoysqoch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svqr :)

    Nu var det främst en standalone skärm jag tänkte köpa, eftersom laptop-skärmarna inte brukar vara så stora (i varje fall inte om de ska vara rimligt flyttbara, en laptop skärm på 22 tum är nog i värsta laget).

    Är inte ute efter någon värstingskärm egentligen, kommer inte spela massa spel och grejor, men det blir ju säkert en del skriva och läsa, i viss mån bildbehandling och dylikt.

    Egentligen är budgeten kring max 1500, om jag ska råd att ev skaffa en ny laptop senare. Dessutom är jag utan smart telefon i dagsläget så det kommer bli lite kostnader på det också. Har ingen läkarlön direktdirekt...

    Har sett några skärmar av både ASUS och BENQ för mellan 800-1400 kr, tyvärr har inte alla höj/sänkbart stöd och vissa är blankpolerade, vilket inte brukar vara så bra (min laptop har det t.ex. och det kändes väldigt störande med reflexer och dyl).

    Är det en rimlig förhoppning eller gapar jag efter för mycket?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den här ser reko ut. Är inte blank och har bra betyg på Amazon samt flimmerfri och höj/sänkbar:
    Dell P2217H (Bildskärm)
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Uppföljaren till skärmen ovan finns också med 10% rabatt (främst tunnare ramar), sedan tror jag Dell har studentrabatt också, så kanske går att kombinera, då bör du komma ned i 1500kr :Dell 22 Monitor: P2219H | Dell Sverige

    IPS, flimmerfri, höj/sänkbar samt blåljusfilter inbyggt.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 386
    Mottagna gillanden:
    4 139
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    windows har en funktion som kallas night light då får du ett blåljus filter... vilket är skönt för ögonen..
     
  9. hoysqoch

    hoysqoch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Ska ju vara nåttblåljusfilter som inte förvränger färgerna som när man startar mjukvarubaserade lösningar... Det kanske är så de i skärmen iinbygda funkar? Ser ju ändå blå färg på sköärmen, så hur liksom reduceras det blå ljuset? :)
     
  10. hoysqoch

    hoysqoch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Dell verkar reko som du sa,ska kika på dem :)
     
  11. hoysqoch

    hoysqoch Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2018
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Är det windows 10 då? Laptoppen besitter bara 7 än, lite gammal i gemet.