Deaktivera "Google Home knappen"...?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av geobjork, 30 maj 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    På min Motorola Moto G30, (Android 11), finns en tredjeknapp på högersidan. En "Google Assistant knapp" som den tydligen kallas. Vad jag förstår så är det flera tillverkare som har införd denna. Något i likhet med Bixby knappen en gång i tiden.
    Denna tycker jag är en fullkommligt värdelös gimmic, mer plågsam än nyttig. :ehm:
    Har googlat lite för att försöka hitta något sätt att stänga av den, men nix!

    Någon här i gruppen som vet?
     
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag skrev fel i överskriften, Deaktivera "Google Assistant knappen" ska det vara. Hittar inget sätt att ändra det.
     
  3. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Enligt tillverkaren så går det inte att avaktivera

    Google Assistant Button-Motorola Community

    Det kan iofs ändrats med uppdateringar, har du kikat hur det ser ut i inställningarna? Kanske kan man mappa om den till något mer användbart.

    Ett alternativ är att stänga av Google Assistant helt och hållet på telefonen, är det ett alternativ?

    Edit: Du kan testa om remapper fungera för att mappa om knappen, den verkar fått bra betyg

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.irishin.buttonsremapper
     
    Last edited: 30 maj 2021
    Kristy och geobjork gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    @Leo83@Leo83
    Jag har studerat inställningarna i alla riktningar, och provat "Buttons Remapper" appen, dock finns inget alternativ som berör den förb..... knappen.
    Stänga av GA är inte ett alternativ, använder det varje dag till mitt smarta hem setup.

    Btw, tackar för den länken till Motorola Community! Värdefull för framtidiga issues.
     
    Last edited: 30 maj 2021
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Testa du att leta upp och ställa in knappen då?
     

    Bifogade filer:

  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har försökt och försökt utan att lyckas. Vet helt enkelt inte hur man gör det. Har nu spenderat så mycket tid på den f..b...ade knappen att frustrasion har tagit överhand från rationellt tänkande... Nästa besök på Clas Ohlson ska jag inhandla ett två component epoxy kit, det vill göra susen, garanterat!
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    YouTube visar klipp på hur man slår av GA knappen på vissa enheter, typ Nokia och LG. Dock ser det ut för att dessa inställningarna är implementerad av tillverkaren.
    Gjorde (i desperation) en test med att slå av Assistant helt och hållet, för att se vilken inverkan det har för min styrning av Googlr Home. Ser ut för att allt funkar som förut, det enda är, jag kan inte snacka med Assistant i luren. Knappen är död, puh!Skall köre så en stund och se hur det funkar.

    @Leo83@Leo83 Tackar för tipset!! Ser ut för mitt tänk här var fel...!

    Orsaken till mitt krigande mot Google Assistant knappen är, jag har ett fastmonterad mobilstand på sängbordet. När jag ligger i sängen och skall ha tag på luren sätter jag ofta pekfingret på den knappen. Ibland också, när jag skall justera upp volymen har jag en tendens att trycka på den.