Det jag skrev är dock sådant som informationsansvariga för verken redan själva sagt till media i samband med denna veckas händelser samt intrånget på Forsmark 2010. Allt är dessutom synligt på de klipp som nyhetssändningar kört de senaste dygnen. Men du har en poäng, absolut!
Och det är här den mesta utvecklingen ligger. Man analyserar hela tiden händelseförlopp och deras konsekvenser. Som du säger så behövs det en hel räcka händelser för att nå någon som helst konsekvens, vilket är en följd av att säkerhetssystem är utformade så att om ett fallerar så finns ett eller flera andra som kan ta vid. Redundans är ett (av många) ledord!
Jag skulle tro att alla rutiner har följts i det här fallet. Annars hade SSM uttalat sig annorlunda om händelsen. Det är nog snarare så att rutinerna bör ses över, för även om det bara är en ofarlig greenpeaceaktivist så ska personen i fråga inte kunna ligga gömd i nästan två dygn. Självklart hade man agerat annorlunda om folk stormat in med vapen, men icke-behöriga ska aldrig finnas på området.
Sedan tycker jag det är viktigt att påpeka att intrånget inte på något sätt är relaterat till kärnkraftens säkerhet, den är fortfarande en ren och bra energiform. :-)
Biotestsjön ja, alltid några grader varmare! Dock får man ju inte bada där, det kan sabotera forskningen där. Annars kan jag ge mig fan på att det hade varit folkvandring dit varje kväll... ;-)
Mycket örnar också, faktiskt så många att man för någon månad sedan fick avslag av miljödomstolen på sin ansökan om att få bygga vindkraftverk i närheten av sjön!
Har för övrigt aldrig varit på RAB, men en vacker dag hoppas jag kunna ha bockat av lite fler kärntekniska anläggningar. I dagsläget kan jag bara skylta med FKA och SFR, inom kort även OKG!
Äsch, de hade säkert en dosimeter som registrerade 1 µSv, och så visste väl ingen vad det betydde...? :-P
Jag tycker man skulle blåst ut lite ånga från verket, då hade de nog sprungit ut från sina gömställen snabbare än de någonsin sprungit förut, om de uppenbarligen är sådana hypokondriker...
Reaktorbyggnaden (rum/gångar) i sig är nog också mindre strålande än potatiskällaren, med undantag för ett fåtal rum. Det är ju inte många ställen i världen där man faktiskt mäter strålning så flitigt som på ett kärnkraftverk.
Jo, har fått berättat för mig av kollegor som fick äran att isoleras och saneras i samband med Tjernobyl, just för att de råkat få skit under skorna som regnat ner under arbetsdagen och sedan helt ovetande försökt gå hem från Forsmark efter avslutad arbetsdag. Finns det radioaktivitet på rymmen så märks det!
Last edited: Oct 11, 2012