[Defy] Data problem

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av Fredriks, 8 mar 2011.

  1. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Hur upplever ni att er Defy hanterar datatrafik ?

    Har haft lite bekymmer med datatrafiken på min Defy,egentligen haft det sen jag fick hem den men problemet är inte permanent utan uppstår bara ibland.

    Problemet är att den "ibland" låser sig och laddar inte ner något. Tex om man surfar slutar pilarna under H jobba,oftast lyser bara nerpilen konstant men ingenting laddas.

    Jag har Telenor som Operatör och jag har testat med olika APN inställningar utan att det blivit någon skillnad. Det svåra med detta problem är att det händer så sporadiskt. Den kan fungera mer än en vecka ibland,och ibland kan den hänga sig 2 ggr/dag.

    Det jag reagerat på är att istort sett vare gång jag ska ut på nätet så växlar H symbolen till 3G först för att sen direkt gå över till H igen,fungerar allt då så blinkar o lyser upp och ner pil hela tiden,får jag en låsning lyser bara ner pilen under H.
    Hur beter sig era symboler ?

    Detta fenomen med symbolerna 3G och H ändrade sig något efter uppdateringen till 2.51 xxxx. Det som hände efter den vara att telefonen gjorde denna symbol ändring varje gång jag väckte telefonen,då gick den över till 3G och sen direkt över till H igen.

    Känner inte igen detta från någon av mina tidigare telefoner,HTC Legend, X10 mini,X10 mini pro och nu en lånad HTC Wildfire. Dessa växlar istort sett aldrig över till 3G utan ligger fast på H.
    Ingen av dessa har låst sig vid något tillfälle.

    Nu har jag skickat iväg telefonen och tyvärr verkar det vara Anovo som får jobbet :mad:
    Får verkligen hoppas dom gör något mer än en standard uppdatering.

    Skulle dock vara intressant att höra hur era telefoner beter sig ?

    Tack på förhand
     
    Last edited: 8 mar 2011
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Har inte haft några problem med det alls. Kan det vara en importerad telefon du fått tag i? Kanske skulle testa att flasha in 3g fixen jag nämner i guiden?
     
  3. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Den är köpt på eshop247 och verkar ha Fransk mjukvara i grunden, borde väl inte vara ett problem då Europa har samma frekvens på 3G nätet?
    Har inte rootat min och vill helst inte hålla på med det, känner inget behov av det och är rädd att jag skapar mer problem ;-)

    Skulle dock vara intressant om några som använder Defy kunde kolla hur symbolerna beter sig, om dom växlar mellan 3G och H på samma sätt som min gör. Wildfiren jag har lånat nu ändrar aldrig till 3G symbolen, står H permanent på den.

    En liten tanke jag haft är om den trots allt skulle vara anpassad för en annan marknad och att man skulle kunna gå in via att slå in en kod i dialern för att se vilka nät den är satt att jobba mot men jag har inte vågat testa det :-)

    Sent from tapatalk
     
  4. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Har inte haft några problem med låsningar eller annat vid datatrafik.
    Kollade hur min betedde sig vid ner och uppladdningar och den växlar mellan H och 3G lite då och då men detta beror på var jag är - är väl helt naturligt då telefonen försöker hitta optimala, lediga data trafikcell...
    Vet att jag testade detta på min Desire tidigare i år för att se vilket nät den använde - och den betedde sig på samma sätt, d.v.s. skiftade mellan H och 3G. Dock så visade den INTE detta på statusraden utan jag använde något analysprogram för att se detta (kommer inte ihåg vad detta hette...)
     
    Fredriks gillar detta.
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Tack för svaret !

    Då kanske inte det visar på något strul med min då,tyckte bara det var ett konstigt beteende då jag aldrig reagerat på att någon annan telefon gjort så.
    Wildfiren jag har nu har på dom dagarna jag haft den inte visat 3G symbolen en enda gång trots att jag haft den o använt den på samma ställen som Defyn. Kan ju vara tillverkar relaterat om man ser till testet du gjort på Desire:n,den skiftar utan att den visar att den gör det med 3G och H symbolen.

    Skulle dock vara kul att höra från flera med Defy hur ni reagerat på detta
    Dessutom skulle det vara intressant att veta vilken APN inställning ni kör på.
    Jag har som jag skrev tidigare provat med flera men den senaste jag körde med var denna

    Name: Telenor Internet
    APN: internet.telenor.se
    MCC: 240
    MNC: 08
    APN type: blank
     
    Last edited: 9 mar 2011
  6. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Jag använder följande inställningar (som jag fick automatiskt via Telenor - har inte pillat på något...):
    Name: Mobilsurf
    APN: services.telenor.se
    Proxy: 172.30.253.241
    Port: 8799
    MCC: 240
    MNC: 08
    APN type: default
     
  7. Tiny Turtle

    Tiny Turtle Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    1 142
    Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Är inte *alla* Defy importerade?
     
  8. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Nej för fan, jag har hört att det sitter en stackare på en anstalt utanför Borlänge och snickrar helt egna telefoner..
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Dessa körde jag på i början men när mina låsningar börja sökte jag på nätet ang APN inställningar hos Telenor och kom fram till att bara lägga in
    APN :internet.telenor.se

    Det som hände då var att jag fick en mycket högre nerladdningshastighet enl
    bredbandskollen
     
  10. mrOtto

    mrOtto Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Sony XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ1 Compact
    Varför gör han dem inte med svenska då?
     
  11. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock

    Det är en koreansk utbytesstudent - så han har inte lärt sig svenska, ännu.
    ;)