Deltaco-kameror med Google Assistent funkar inte?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av hasse_h, 2 jan 2023.

  1. hasse_h

    hasse_h Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag använder appen SmartLife, har några strömbrytare från Cleverio, brandvarnare från Nedis och ett gäng kameror från Deltaco. Allting funkar perfekt i appen.
    Men när jag länkar till Google Assistent via Google Home så är det bara strömbrytarna som följer med.

    Vad är det jag missar?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kamerorna är förmodligen inte kompatibla med Google Home. Det är rätt begränsat för närvarande vad gäller enhetsstödet för kameror, men nu när Matter kommer skall väl allt som är Matter-kompatibelt dyka upp skulle jag anta. Om du kan uppdatera firmware på kamerorna så de blir Matter-kompatibla borde det lira.

    Det är nog samma sak med tex brandvarnaren.
     
  3. hasse_h

    hasse_h Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har bl.a. En Deltaco SH-IPC08, i spec:en på denna står det Screenshot_20230102_234558_Chrome.jpg
    vilket jag trodde betyder att de ska vara kompatibla?
    Har inte sett något om Matter, har senaste fw.
     
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 391
    Mottagna gillanden:
    1 739

    MINA ENHETER

    Får jag fråga om du är nöjd med brandvarnaren från Nedis?

    Är det några bra/dåliga egenskaper den har? Har du testat den (testat skarpt, typ med en tändare)? Verkar den pålitlig, och är kopplingen till appen stabil och rapp vid en sådan händelse? :)
    Jag antar att ev. larm går över Nedis moln på något sätt, så du får notiser även om du inte är hemma och inte är på samma Wifi som brandvarnaren.
     
  5. hasse_h

    hasse_h Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är ju som sagt svårt att veta hur bra de är innan de larmat i skarpt läge. Har inte provat med tändare, bara med den inbyggda test-funktionen. Då fungerar det bra, alla i familjen får då testlarm i sin telefon oavsett var man befinner sig, hemma eller borta. Ett sådant testlarm når telefonen på några få sekunder.

    De var lite knepiga att lägga till i appen, men när man väl fattat hur man gör så gick det bra med resten.
     
  6. hasse_h

    hasse_h Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter lite testande fram o tillbaka så har jag iaf konstaterat att jag kan skapa rutiner i Google Assistant som kör Tap-To-Run-scener som jag skapat i SmartLife-appen. Då kan jag iaf köra t.ex. Hemma och Borta-rutiner som aktiverar eller stänger av kamerorna. Alltid något.
    Tog en stund innan jag fattade att Google översätter Scene till "Ljussättning"...
     
    Klurre gillar detta.