Den dödde.... (hängde sig, bootar inte)

Diskussion i 'Motorola' startad av turbomart, 10 apr 2013.

  1. turbomart

    turbomart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej på er.
    Min gamla trotjänare XOOM:en fick helt plötsligt för sig att inte vilja vara med längre...
    Jag spelade Wordfeud i godan ro när den sa: "Wordfeud svara inte. Vänta/Tvinga stängning". Till saken hör att den har hängt sig förut nån gång och det har inte varit nån idé att vänta. Så jag tryckte "Tvinga stängning". Då har jag för mig att spelplanen med brickorna försvann, skärmen var helt svart förutom att det stog Wordfeud högst upp. I det läget svarade inte plattan på något.

    Det enda som återstod var VolUpp+Power. Den startade då om men vid uppstarten kommer den inte längre än inledande Motorola-loggan. I det läget står den tills batteriet tar slut. Om man återigen trycker VolUpp+Power så startar den om, men fastnar på samma ställe.

    Märkligt. Vad gör man åt detta? Jag antar att man måste blåsa den totalt och ladda in en ny ROM. Jag är inte helt bekväm med detta, har alltid kört orginal. Men nu har jag inget val antar jag. Jag nöjer mig med Motorolas-orginal-ROM. Har för mig att jag har sett den nånstans på Motorolas hemsida.

    Tacksam för tips. Det är en MZ601 (3G) som har gått klockrent (sånär som på ett 10-tal hängningar som åtgärdats med VolUpp+Power) sedan dec 2011.
     
  2. turbomart

    turbomart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tog ur SIM-kort och minneskort. Då startarde den...
     
  3. turbomart

    turbomart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Stängde av den, satte i minneskortet. Startade. Funkade.
     
  4. turbomart

    turbomart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Stängde av. Satte i SIM-kortet. Startade. Funkar. Alltså helt återställd...
    Nån som kan förklara?
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Fan va skumt problem. Ja du fan vet vad det kan vara. Kanske hängde sig radiodelen på nåt sätt. Eller så är det en hw bugg som inträffar extremt sällan. Jag har exempelvis sett routrar som inte helt plötsligt kan starta när en 3g pinne sitter i längre. Startar man om dessa routrar då så funkar det inte heller. Inte ens dra ur strömsladden helt. Det enda man kan göra är att power cycla utan stickan insatt. Buggen beror på att 3g stickan drar lite för mkt ström ibland så den hänger routern i bootloader läget. Det har kommit en firmware update som har lagt in en delay i strömmen till usb porten så routern alltid kan komma förbi bootloader läget. En workaround på ett hw problem egentligen.

    Situationen påminner mycket om din. Därför jag berättar om den. Men kontentan är att det finns nog inget du kan göra om du inte lyckas hitta en ny kernel där detta är fixat. Så en custom kernel eller stock kernel i fall du kör en custom redan.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  6. gaffaman

    gaffaman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Min motorola defy gjorde sådär.
    Det visade sig enl verkstan att kretskortet bränt.
    Jag fick dock ej igång mer än att den gick tillbaks till läget det hade när det brände.
    Så hur mycket jag än laddade hade jag bara 10% i batteri.