Den stora Cyanogen-tråden (PVT32A, PVT32B)

Diskussion i 'Magic' startad av bridgemill, 23 augusti 2009.

1. FlyBob

FlyBob Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Tankar ner 4.1.9.2 via CMUpdater nu. Mest för att jag råkade ta bort lite vääl många standardapps och hela skiten krashade :D

Dags att pröva riktig hastighet! Hoppas det är lite stabilt, med överklockning och 4.0.4 har min telefon flugit på som bara fan!

2. tompan

tompan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8 (jobbet)
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Efter att jag uppdaterat till 4.0.4 så har mic-ljudet blivit väldigt dåligt. De jag pratar med säger att det låter som om jag håller telefonen väldigt långt ifrån mig och att det hugger i ljudbilden. Om jag använder handsfree så hörs jag däremot klart och tydligt.
    Funderar på om man kan ställa in volymen för mikrofonen eller om jag ska behöva lägga på ION igen för att se om ljudet blir bättre med den?

Nu har jag iofs tappat telefonen vid ett tillfälle men den landade på min fot så slaget blev ändå inte så hårt och det har iaf andra telefoner klarat av utan att mikrofonen gått sönder.

3. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jag har samma problem och flera andra verkar det som, så det är nog ett generellt problem med 4.0.4. Har inte hört något om en fix ännu tyvärr.

4. tompan

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova
    Det var på ett sätt skönt att höra att det tycks vara ett mjukvarurelaterat relaterat problem, men tråkigt när jag annars är supernöjd med 4.0.4. Nu fungerar det att använda handsfree så man kan ju hålla ut tills det kommer en fix eller blir löst i en annan rom-version.

5. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Den mest felfria versionen jag kört med var 4.1.2.1. Inga problem alls men med versioner efter det har jag haft problem med lite av varje.

6. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13.392
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag har precis återvänt till 4.0.4
    Har kört v4.1.9.2 sedan den släpptes för ett par dagar ocha allt har funkat helt smärtfritt. Fram tills i dag, då jag bestämde mig för att använda mitt Bluetooth-headset.
    Allt gick bra fram tills jag stoppade musiken och stängde av Bluetooth på telefonen.
    Då crashade hela telefonen. Sen efter omstart ville den inte komma ur vänteläget. Efter ännu en omstart crashade den igen. Den blev nästan helt oanvändbar helt enkelt.
    Så varning för Bluetooth på v4.1.9.2 :D

7. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    314

MINA ENHETER

Var hittar jag Cyanogen filen? Det räcker väl inte att bara uppdatera kärnan som länken på forumet går till? Ska jag plocka Cyanogen filen från deras hemsida??

8. skipunk

skipunk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Nej det räcker inte. Installera ROMen först, sedan kernelfilen från länken på sida 1. Lättast är att installera CM-updater och ladda hem ROMen via den. Samtidigt så får du bra koll på nya updateringar.

Edit: CM-updater hittar du här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=544663 eller sök på cyanogen på Market.

Last edited: 15 september 2009
  9. tompan

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Info:
    Nova

Nu när jag bytt till 4.1.2.1, som bjoli tipsade om, så är mic-ljudet OK igen. :)

Last edited: 16 september 2009
  10. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    4.1.9.2 ger mig suveränt batteri (hade ju issues med 4.0.4) men i princip alla apps jag kör får jag force close på :(

11. Prinsen

Prinsen Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag har kört med 4.0.4 och då slutade svarsknappen att fungera, någon som haft samma problem!

Jag har letat igenom hela tråden men hittar inget om basekernels till 32B.

Last edited: 15 september 2009
  12. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Jag har jag fått massor av FC på alla versioner efter 4.1.2.1 men antar att det delvis kan ha med kompabilitetsproblem med Donut att göra.

Kul att den funkade tompan!

13. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

4.1.10.1 ute. Laddar ner den nu.

EDIT 1: Har kört en stund nu. Den här versionen känns för första gången sedan 4.1.2.1 faktiskt snabbare än föregående version MEN jag fick ett otrevligt fenomen förut. Processen com.android.settings låste sig och innebar att jag inte kom åt några inställningar eller kunde lägga till något på skärmen. Det löste sig efter en omstart men är ju ett allvarligt problem om det återkommer.

Om problemet med Handcent-popup kvarstår har jag inte kunnat prova än. Har fått FC när de kommit upp på alla versioner från 4.1.5 och framåt.

EDIT 2: Handcentproblemet återstår. Har inte fått FC på hela dagen. Har inte upptäckt några problem med samtalsljud eller andra konstigheter. Nya Market är med!

Last edited: 16 september 2009
  14. bullas

bullas Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Appen Work mail, är det samma som finns i Hero? Dvs samma syncsupport mot Exchange.

15. Gagg3

Gagg3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

Eftersom CM baseras på en Ion build så är exchange stöd tyvärr inte en självklarhet som hos Heron.

och nej, det är inte samma, det är en annan. Exchange är inbyggt i heron, det har du inte i Cms

16. Clabbefix

Clabbefix Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppgraderade till 4.1.10.1 och la på 32a-patchen i går kväll.
    Under natten har alla mina contact försvunnit i telefonen (dom fanns där igår).
    Dom finns kvar i i gmailen hos google så det verkar vara något fel på syncningen.
    I syncgroups är "sync all" ibockad.

Har provat reboot.
    Felsökning pågår...

/Claes

EDIT: Jag fick gå in i settings->dataSync och tabort och sätta tillbaka bocken.
    På tredje försöket började den synca över kontakterna igen. Det finns troligen en bugg i den här regionen...

Last edited: 17 september 2009
  17. echt

echt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    111
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xperia Z5 Compact
    Låter väldigt troligt, de har försökt göra övergången så smidig som möjligt men det e en heldel ändringar, allt OpenGL måste skrivas om ordentligt dåde flyttat över allt nu och en heldel vanliga saker är ändrade så minsta lilla sak någon använder som byts ut eller flyttas kommer göra en FC.

http://developer.android.com/sdk/api_diff/4/changes.html

Som ni ser finns där
    view (används av allt)
    os (används i alla)
    content (används i säkert 60% iaf om inte mer)
    provider (allt som har med contacts och data från mobilen att göra)

osv så risken att programmet du kör kommer krasha e ganska stort, jag hoppas de rensar Market efter releasen för annars kommer det finnas tusentals grejer där som bara inte funkar alls

18. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

När jag skaffade min Magic fanns det kvar enstaka program från version 1.1 på Market. Man fick då ha lite koll på att det man tog hem var för 1.5.

Hoppas det kommer någon tydlig märkning i Market, eller att telefonen talar om vilket version den kör så Market sållar bort annat, annars kommer det kunna bli ett jäkla liv nu när Android börjat sprida sig på allvar och "normalanvändaren" inte vill behöva bry sig. "Det ska bara fungera".

Synd att det inte är helt bakåtkompatibelt.

19. sandos

sandos Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Fast google påstår ju att alla gamla appar ska fungera, eller har jag drömt det? Vore ju galet annars.

20. bjoli

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Ny version igen: 4.1.11.1. Enligt changelog är det en hel del förbättringar men Handcentproblemet kvarstår. Förresten, är det någon mer än mig som har det problemet? Får alltid FC när Handcent ska "notifiera".