Den stora datortråden - allt om datorköp och uppgraderingar osv

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Ascii, 22 jun 2016.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Verkar inte vara den. Inte i varje fall med DuckDukGo
     
  2. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 149
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Jag svarade på Asus-frågan. Jag är 100% säker på modellen, då jag kikade på mitt gamla kvitto som jag hade scannat på Google Drive. :D
     
    Last edited: 27 feb 2019
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Den jag tittar på ser också smal ut tycker jag, men det är ju HP Pavilion 15. Ser ut som i den länkade dokumentationen.

    Sen kan det ju vara så att vissa är bättre än andra att mecka med datorer. Kan inte påstå att jag är, men i gengäld är jag försiktig och frågvis för att undvika misstag. Plus tar till pappa som hjälp. Det var faktiskt jag som sabbade ena skruven på MacBook Pro och inte pappa, det var han som fick hjälpa mig så att jag inte fördärvade resterande skruvar. Mejseln blev fördärvad också.
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Det var jag som frågade vilken modell det var han plockade ner. ;)

    [emoji23]
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tittar på små chassin och där finns inga ljuddämpade (bara en men den är också större än alla andra).

    Ändå intressant att höra vad de tycker som säljer och monterar.

    Jag vill ha en liten. Jag var inställd på Mac mini tidigare men den har ingen imponerande grafik och jag har ingen budget för en eGPU på det. Alternativet vore en iMac men jag vill inte ha en allt-i-ett dator.

    Dock behöver datorn inte vara så liten som Mac mini, bara liten och inget torn. Fastnade för Node 202 men den verkar också lite begränsande p.g.a. storleken. Så då tänkte jag Node 304 eller Core 500, lite större men kanske en bra kompromiss? Oklart vad som skiljer dem åt. Core 500 har plats för en optisk enhet men det är inget jag efterfrågar, men den ska gå att ta bort också. Alla chassin jag nämner är från Fractal Design.

    Just nu ska den bara användas för webbutveckling/XAMP, ordbehandling/MS Word samt surf och streaming. Tanken är dock att den ska klara av videoredigering/Davinci Resolve och lättare fotoredigering/Affinity Photo (allt på amatörnivå). Tänker att 8 GB räcker nu och att jag kan uppgradera senare. Samma med SSD. Kan räcka med 250 GB SSD just nu, hellre en snabb SSD (PCIe) än en större men långsammare. Sen kan man väl komplettera med HDD senare för långvarig lagring.

    Mer osäker på processor. AMD eller Intel? AMD lättare att uppgradera (om man vill uppgradera processor i framtiden)? Integrerad grafik och köpa grafikkort senare? Kan man använda grafikkort med en processor som redan har integrerad grafik? Fick en gång tipset om AMD Ryzen 5 2400G med integrerad grafik. Inget emot att köpa grafikkort från start men allt hänger på priset. Kanske något billigare grafikkort som man senare kan uppgradera?

    Just det, budget max 10k inkl. montering och Windows 10 Home. Dock exkl. skärm och tangentbord/mus.
     
  6. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Fractal Design Define Nano S relativt litet, ljuddämpat. Ljuddämpningen gör verkligen enorm skillnad och det vore synd att skippa det om du vill göra något som är det minsta krävande. Har själv detta: Fractal Design Define C Svart Hör det i princip aldrig (om jag inte spelar något med maxade inställningar) Vid "normal" användning låter mitt tangentbord mer än datorn. Sen tycker jag ärligt talat inte det är speciellt stort ändå, visst det kan inte stå på mitt skrivbord men det är inte heller i vägen på golvet.

    Gällande uppgradering av processorer: Det går på ett ut vad jag förstår, de installeras/byts ut på samma sätt. Men, beroende på vilken tillverkare du vill ha måste du välja övriga komponenter så som grafikkort därefter.. Det kan hända att även moderkortet behöver bytas ut om du vill ha en nyare processor (om du vill uppgradera längre fram vill säga). Alla proseccorer har integrerad grafik, grafikkortet har en egen anslutning.. Jag uttrycker mig säkert felaktigt nu så någon med bättre koll kommer korsfästa mig [emoji23] Grafikkort är enligt min mycket mer kunnige lillebror enkla att byta ut förutsatt att chassit har plats för det nya.

    Enligt mina erfarenheter är det alltid bättre att köpa mer än vad man *tror* att man behöver. Framtidssäkring är underbart. Gå hellre lite över budget än under. Videoredigering kräver alltid lite resurser så att snåla eller kompromissa för mycket är lite risky.
     
  7. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 829
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ljuddämpat chassi är inte en nödvändighet för att få en tyst burk. Väljer man bara bra komponenter och har ett bra flöde i systemet så kommer man få en tyst burk. Det lilla ljuddämpande material som brukar sitta i chassin gör inte speciellt mycket nytta.

    Kontroll på varvtal, flöde och bra komponenter så kommer du få en knäpptyst burk.

    Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har kikat på Nano S men jag tycker att den är för stor. Det finns både större och mindre mITX och jag är intresserad av de mindre. Om ljuddämpning inte är så avgörande för ljudnivån så har det ännu mindre betydelse. Man kunde tydligen ta bort ljuddämpningen på Nano S för att frigöra något därinne (minns inte vad, om man satte något som behövde luft där eller något).

    Däremot låter dammfilter bra men det har alla jag har nämnt.

    Jag förstår att många tycker att det är bättre att köpa mer än vad man behöver än tvärtom. Problemet är bara att pengarna spelar roll för mig, och då jag inte känner att jag kanske är så seriös med de tyngre grejerna nu (videoredigering) så kanske jag istället bör satsa på en bra grund som jag senare kan utveckla om det behövs. Det kommer ju nytt hela tiden och då kanske det finns något bättre. Mer så jag tänker.

    Nano S är säkert bättre, precis som en större mATX har ännu fler fördelar. Jag känner dock att kan man videoredigera på en laptop så bör man kunna göra det i ett mITX bygge också, även om man väljer mindre. Givetvis handlar det om att välja rätt komponenter o.s.v.

    De flesta som bygger verkar bygga för spel, så jag har svårt att hitta inspiration.

    Det var intressant att höra att det inte är skillnad på AMD och Intel vad det gäller uppgradera. Då är frågan vad som är mest lämpligt för videoredigering, och vad som ger mest valuta för pengarna.

    Just det här med bra flöde och plats är det som gör att jag överväger de lite större Node 304 och Core 500 framför Node 202. Node 202 ser ju väldigt bra ut på utsidan men insidan är kanske lite väl trångbebodd. Tänker mer om Node 304 eller Core 500 skulle kunna få plats i en TV-bänk. Det går säkert att modifiera lite. Tydligen kan man få plats med en kylare om man vill i Node 304 och Core 500, något som inte går i Node 202 (eller jag har sett de som specialbygger men så avancerad är jag inte).
     
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 253
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    @Rebecka@Rebecka har inte läst allt ni nämnt, men vore inte en NUC något för dig? Kanske redan nämnts, och isåfall ber jag om ursäkt xD
     
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Den har inte nämnts här men jag har tittat på den också. Modellen med Radeon blir dock dyr när man ska köpa till RAM, SSD och Windows. Vilka fördelar har den mer än sin storlek?
     
  11. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jaså? Ok. *förvirrad* [emoji23]
     
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu har jag fått svar från Inet. De tyckte att jag hade plockat ihop ett bra paket men kom med några förslag och förbättringar.

    Jag plockade ihop följande paket som jag visade Inet:
    [​IMG]

    De bytte RAM och SSD till följande:
    [​IMG]

    Mycket nöjd med deras förslag. Givetvis skulle jag välja 1x8 GB och inte 2x4 GB om jag enkelt ska kunna uppgradera senare. Snabbare SSD för endast +150 kr är också vettigt.

    De rekommenderade (men sa att det inte var nödvändigt) att uppgradera den medföljande CPU-kylaren till exempelvis denna: Noctua NH-L9a-AM4

    Fick inget förslag eller råd att välja Node 304 eller Core 500 istället. Frågade mer om dessa då jag inte vill att storleken ska ha allt för stor betydelse. Givetvis är Node 202 väldigt liten och praktisk men jag kan nog acceptera en Node 304 eller Core 500 också. Om det blir en markant förbättring avseende värme/flöde. Tvekar på Node 202 då jag har läst att den inte har så mycket utrymme för bra flöde, men att det ska vara acceptabel värme och ljudnivå.

    Sen är en HDD kanske inte lämplig i Node 202 om man vill komplettera med det senare. Tydligen något med vibrationer i det lilla trånga chassit?

    Ni får gärna komma med input. :)

    Jag kan tänka mig att Node 202 funkar bra just för detta bygge, men min tanke är ju att komplettera med grafikkort senare. Då kanske lite större chassi är önskvärt? Det går in stora grafikkort i Node 202 men jag tänker mer på värmeutvecklingen och sånt.

    Edit: Förtydligande.
     
    Last edited by a moderator: 12 mar 2019
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ingår aldrig hårddisk om man bara köper ett chassi. Man köper bara chassit, övriga saker får du lägg till själv och installera
     
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, nej, det var inte det jag menade. Haha. Jag menade att en HDD inte går in i chassit eller att det inte är lämpligt för specifikt chassi. :P
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Kikar lite mer på Node 202 och det kanske funkar ändå. Ser att folk stoppar in värsta tunga grejerna i den. Eftersom jag är långt ifrån "tung" på det sättet och kommer från en laptop, så kanske jag blir nöjd ändå. Node 202 ser ju himla trevlig ut.

    Även sett att folk ibland byter chassi, så ångrar man sig längre fram i tiden så kanske det går att byta. Känns ju väldigt nice att bygga när man ser hur folk kan uppgradera och ändra saker efter tid och behov.

    Får fundera lite.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah! Right! Förstod fel. Det får plats 2 st 2.5 tums hårddiskar, men ingen 3.5 tums disk
     
    bernard gillar detta.
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    [emoji106]
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Bara för skojs skull valde jag 16 GB RAM och grafikkort direkt. Jag ville se hur mycket det gjorde med priset, och i sammanhanget var det kanske inte så farligt. Å andra sidan inte valt någon specifik fläkt eller kylare, vet inte vad jag skulle välja. Jag valde iofs bara specifikt grafikkort för den var billigast o.s.v.

    Node 202
    [​IMG]

    Kunde inte välja den där CPU-kylaren som Inet föreslog i datorbyggaren av okänd anledning.

    Node 304
    [​IMG]
    Core 500
    [​IMG]

    Ungefär samma konfigurationer på samtliga. Jag valde bara random nätagg på Node 304 och Core 500 baserat på pris.
     
  20. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Måste du köpa OS från Inet för att de ska bygga ihop datorn?
    Annars kan jag ordna så sparar du 1299kr til något annat bättre!