Den stora datortråden - allt om datorköp och uppgraderingar osv

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Ascii, 22 jun 2016.

  1. Droid55

    Droid55 Guest

    Det vet jag inte faktiskt, men jag vet inte hur jag installerar OS själv heller. [emoji28] Ibland vet jag att Inet bjuder på montering men oklart om det är någon rea på gång.
     
  2. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Det är busenkelt, gjorde det själv med min nuvarande burk :)
     
  3. Droid55

    Droid55 Guest

    Nu hittade jag hur man jämför på Inet. :D

    Node 304 vs Core 500: Inet

    Om jag ser rätt är skillnaden i hårddisk/optisk media och vattenkylning. Man kan ha vattenkylning i Core 500 men inte i Node 304? Är det inte positivt med möjlighet till vattenkylning? Konstig då att Core 500 är billigare.

    Sen vad betyder delade 2.5"/3.5"? Att man kan välja om man vill ha 2.5" eller 3.5" disk på dessa platser? [emoji848]
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Precis, platserna har stöd för både 2.5 och 3.5 tum
     
  5. Droid55

    Droid55 Guest

    Då förstår jag, så mer valmöjligheter. :)
     
  6. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tror att jag kör på uppgraderingspaket ändå. Alltså köper mer RAM och grafikkort senare. Såg i denna video att Linus hade provat hur AMD Ryzen 5 2400G presterade när man kompletterade med 1050 Ti. Det såg ju bra ut (videon startar där han pratar om det).


    View: https://youtu.be/HOCIgOZ8-dc?t=265


    Behöver ju köpa skärm och tangentbord också så pengarna drar lätt iväg. Kommer inte köpa billigaste skärm eller tangentbord då det är något jag har nytta av från start.

    Fortfarande lite osäker på Node 202 för den är så liten och kompakt, men jag kör nog på den ändå. Den ser ju trevlig ut och folk verkar ju köra allt möjligt med den.
     
  7. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Grejen med Node 202 är att den är väldigt kompakt men på smart sätt. Du får in en hel del komponenter med tanke på designen är. Nackdelen är ju plats för lagringsenheter.
    Men en 256GB SSD och en lagringsfisk är inga problem med. Sen på BF bruksr det vara bra priser på just SSD. 2018 BF tipsade jag om 500GB samsung SSD för 1000kr eller något sånt, kanske 1500 minns inte. Jag kan ha ett äldre tangentbord kvar som du kanske vorre intresserad av? Är ett topre tangentbord, väldigt bra tangentbord. Inte ens jag mr destroyer har lyckats ha sönder [emoji23] ISO layout osv :)
     
  8. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag behöver nog inte massa lagringsenheter. Den ska ha plats för två vilket bör räcka. Just nu räcker för sjutton en 250 GB. Det går ju också att uppgradera senare om man vill, eller komplettera.

    Jag vet inte vad Topre tangentbord är för något tangentbord, jag har spanat in denna: Logitech K830 Illuminated Living Room

    Dyrt tangentbord men jag vill ha med pekplatta. Kan hitta för under halva priset om jag skippar bakgrundsbelysning men jag vill ju ha det... Det verkar inte finnas något annan modell heller. Ett trådlöst tangentbord med pekplatta alltså.
     
  9. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    @Rebecka@Rebecka
    Du vet om att ångerrätten inte gäller hos Inet vid specialbyggd PC?



    Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
     
    bernard och jnsson gillar detta.
  10. Droid55

    Droid55 Guest

    Ja, det vet jag. [emoji4][emoji106]

    Skickat från min Pixel 2 via Tapatalk
     
  11. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Tänker att det händer ju ganska ofta att du skickar tillbaka dina köp [emoji14]

    Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
     
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jo, eller laptopen hade ju pixelfel även om jag upptäckte det senare. XR returnerade jag aldrig faktiskt utan sålde. Men jag förstår din poäng. Dock vet jag att allt som man specialbeställer inte ingår i ångerrätten. :)

    Skulle ha en stationär för flera månader sedan när jag sålde min MBP men har bara varit för feg för att ta steget. Tänker att en laptop ändå är smidigare, men för vad? Jag tar aldrig ut min laptop och vill jag ta med den till andra huset så kan jag ju göra det med en mini-PC också. Helt klart bättre ergonomi och förhoppningsvis bättre prestanda. Förstod bara inte att jag kunde bygga en liten dator istället för ett stort torn för några månader sedan. Sen blev jag ju helt tagen av min sysslings setup, stor TV-skärm och så satt hon i soffan med sitt tangentbord. [emoji106]
     
  13. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Fast vad hindrar dig att koppla datorn till tvn och köra ett trådlöst tangentbord och mus till den?

    Du får ursäkta men med tanke på hur velig du verkar vara så känns det som hål i huvudet att köpa en stationär enligt egen spec eftersom du inte har någon möjlighet att ångra köpet.

    Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
     
  14. Droid55

    Droid55 Guest

    Laptopen ska tillbaka oavsett p.g.a. pixelfelet och fläktljudet. Så du menar att jag ska köpa en laptop som ska sitta kopplad till en TV/skärm (inte bestämt mig för om det blir TV eller vanlig skärm)? Känns inte vettigt och jag lär ju fördärva batteriet om jag ska ha den inpluggad hela tiden.

    Det var första datorn jag köpt sen jag sålde min MBP för snart ett år sedan, så jag kan inte påstå att jag har varit särskilt velig i datorköp. Jag har velat i tankarna men inte köpt och returnerat massa datorer om du tror det.
     
  15. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    När du vill ha stor bild kopplar du in den, övrig tid kör du på den inbyggda skärmen. jag har skärm, tangentbord och mus på skrivbordet och använder det när jag känner att jag behöver det, övrig tid ligger jag i soffan med den.

    Vad gäller batteri så brukar dom flesta tillverkare ha en inställning som håller batteriet på ~60% för att bevara det då gott det går.

    Jag syftade inte specifikt på dator utan mer allmänt att du verkar ha otroligt svårt att bestämma/nöja dig. Häe kan jag vara helt fel ute, men det är det intryck jag har fått.

    Skickat från min EML-L29 via Tapatalk
     
  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag tänker mer att jag får mer valuta för pengarna när jag bygger. Speciellt när jag inte har ett behov av en laptop. Dessutom har pappa en laptop som jag kan få låna om det skulle vara tvunget. Sen kan man ju alltid köpa en billig liten laptop om behovet skulle uppstå.

    Min första laptop och datorköp gjordes 2008 eller 2009, och den hade jag fram till 2013. Jag tror den lämnade bostaden en gång under alla dessa år. Den andra laptopen (MBP) köptes 2013 och såldes 2018. MBP följde med till ett annat hus kanske en eller två gånger under alla åren. Kan inte påstå att det var nödvändigt att ha en laptop för det. Dessutom, ska jag ha samma specifikationer i en laptop (kanske mer för de är svårare/dyrare att uppgradera) blir laptopen extra stor och klumpig. Tycker personligen att en laptop ska vara det motsatta.

    Men helt rätt att jag bör tänka en och en annan gång innan jag köper något jag inte kan ångra sen. ;) Det har jag tid för som ändå måste ordna med retur först.
     
  17. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Kan bara instämma. Min bordsdator med i3 är i varje fall tyst. Dock kan min 3.5" disk få resonans mot bordet. Men kan åtgärdas. Det är ju frågan om en yttre USB 3.0 disk kabinett.
     
  18. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har bygget klart för mig, det enda jag undrar är om något märke är att föredra på RAM, eller det spelar ingen roll?

    Inet valde detta: Corsair 8GB (1x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX 679:-

    Om man uppgraderar minnet senare så måste ju dessa matcha. Frågade Inet på vilket sätt och de svarade att MHz, CL och voltspänning ska matcha. Så jag antar att just märket inte spelar roll då?

    Det finns nämligen tre andra för likvärdigt pris med 2666 MHz. Är det inte bättre med mer MHz eller det kanske finns någon annan fördel med att välja den som Inet valde (Corsair)? Ingen större skillnad på 2400 MHz och 2666 MHz?

    HyperX 8GB (1x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Fury Black 669:-
    Ballistix 8GB (1x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Tactical Tracer RGB 745:-
    Crucial 8GB (1x8GB) DDR4 2666MHz CL19 749:-

    Edit: Det verkar inte spela någon större roll: 2400 Vs. 2666 DDR4 ram kanske lika bra att gå med den som Inet valde.
     
    Last edited by a moderator: 14 mar 2019
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 805
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vad jag vet, så spelar det ingen roll. Brukar ta det billigaste, typ Kingston eller liknande
    Well, måste o måste. Om de inte matchar, så ska det gå ändå, men att moderkortet gör så att de går i den hastighet som de lägsta RAM minnet klarar av
     
  20. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Av gammal vana väljer jag alltid corsair...