Diskussion: Den stora NAS-tråden - tråden för NAS, mediaserver och dylikt

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av bernard, 15 sept 2024.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 182
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skapar en tråd för NAS-enheter med tillhörande mjukvara så som NAS-OS, mediaservrar och docker-paket etc.

Kör för närvarande en NUC med Windows och bara en rad externa diskar som mediaserver, men det är ju jobbigt att underhålla och inte det minsta driftsäkert. Tänkte därför bygga en dedikerad NAS och tror jag kommer köra på Unraid då det verkar bra och har stöd för att bygga en array med blandade diskar, precis som på Synology. Använder Emby som mediaserver, så det kommer köras via Docker i sådana fall.

Har kikat på hårddiskar och de som verkar erbjuda mest utrymme per krona i förhållande till MTBF är Toshibas Enterprise MG-serie, som har fem års garanti och en MTTF/MTBF på 2,5 miljoner timmar. WD Red har tex i jämförelse en MTBF på en miljon timmar och en garantitid på 3 år.

Toshiba MG:
    Enda nackdelen med dessa diskar från vad jag läst verkar vara att de kan låta en del, men både driftsäkerhet och prestanda verkar i utbyte vara riktigt hygglig.

Sammanfattning:
    HDD: 2x18TB Toshiba MG09
    NVMe: N/A
    Chassi: N/A
    Moderkort: N/A
    CPU: N/A

Har inte kommit längre än så här. Har någon förslag på chassi som är lämpliga för en NAS med 6-8 diskar? Tower såväl som rack går väl lika bra egentligen. Det verkar lite som trenden är att de flesta byter till rack, så det är kanske bättre.

Last edited: 15 sept 2024
    Rolfblom, milky81, Aniquibobo och 3 andra gillar detta.
  2. Jürgen47

Jürgen47 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Samsung Tablett A
    Har skaffad mig en zyxel NAS542 har inte testat denna ännu, eftersom jag måste införskaffa HDD först. Så snart den är igång informerar jag tråden.
    Vill bara säga att jag har en WD moln också tyvärr är den bara 2-3 TB och jag behöver en större, annars är den jätte bra och jobbar nu 2 år utan problem

bernard gillar detta.
  3. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 206
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1

Är det intresse som gör att du bygger själv? Annars skulle jag köpa en Synology som bara tuffar på. Ska du köra WD Red så måste det vara CMR-diskar.

bernard och Jürgen47 gillar detta.
  4. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 460

MINA ENHETER

Passa dig bara för seagates 2.5" 5TB diskar, hade 4 st och alla rasade inom 2 år.
    3,5 låter väl mycket så jag gick loss på 4TB ssd istället, dyrt men tyst

bernard gillar detta.
  5. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    955
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag kör just nu en VM på Proxmox med TrueNas. Är lite sugen på att köpa en Asustor färdig nas men de kostar bra mycket mer än mitt stabila hemmabygge också.

Jag körde tidigare i ett komplett chassi men nu har jag två diskar i min HP Elitedesk 800 SFF som fungerar som lagring för nasen.

Synology som någon nämnde är bra skit, men de är förbenat dyra plus att de erbjuder ingen 2.5 GBe NAS som åtminstone jag vill ha. Asustor som jag kollar på ligger runt 5k så får se hur länge TrueNas blir kvar hemma.

svenix, Jürgen47, socke och 1 annan gillar detta.
  6. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    742
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Är oxå sugen på bygga eget, mest för att det är lite roligt.. samt enklare att uppgradera längs resan.
    Men egentligen täcker en Synology mitt behov.
    Följer tråden med glädje.

Jürgen47 och bernard gillar detta.
  7. danne_00

danne_00 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    har en synology ds416play, 4x10gb, uppgraderat minnet till 8gb
    tuffar på bra, aldrig haft några problem, kör eget moln så man kommer åt allt vart man än är

nuco, Jürgen47 och bernard gillar detta.
  8. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag är inne på min 3e Synology nas. De 2 första dog döden pga designfel i cpun. Så begagnade synologynasar varnar jag för. Den jag har nu, en ds1821+ är den sista i serien som fungerar med med valfria diskar, sen blir det synologys diskar. Det om det, lite off topic men jag ville höja ett varningens finger. Mer läsning om cpu-felet Synology Community till exempel. Sonen gick över från Synology till egenbyggd nas, har inte mer info om den men jag kan höra mig för

Jürgen47 gillar detta.
  9. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    583
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Har ett gäng Toshibadiskar på 8, 10 & 18GB, dom låter inte mer än mina WD Red.

bernard och Jürgen47 gillar detta.
  10. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 451
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Mycket intressant tråd! :)

Jag har i många år kört hemmabyggda NAS-lösningar med vanliga USB-diskar som oftast kostar mindre per GB än SATA-diskar. Hittills har det funkat utan problem med den lilla belastning vi har i hushållet. En fördel är också att vid ev. problem kan man bara jacka in disken i vilken Linux-maskin som helst och komma åt datat eller åtgärda disken.

Jag ser fram emot att höra er berätta mer om TrueNas och liknande lösningar. Hittills har jag bara kört med egna ihopsnickrade script för kopiering och replikering. Men funderar på att byta till någon av de färdiga mjukvarulösningar som finns.

Rocco420, bernard och DanielÖ gillar detta.
  11. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    583
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Jag har kört några hembyggen med OpenMediaVault, både på Intelbrädor och div enkortsdatorer, det har varit tämligen problemfritt.

bernard och DanielÖ gillar detta.
  12. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    955
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    TrueNas är klockrent på alla sätt. Enkelt att komma igång med och snurrar på i princip vilken hårdvara som helst. Jag brukar göra en passthrough av diskarna till VMen så att diskarna kan sedan importeras i en nyinstallation av TrueNas om man flyttar till en annan vm t.ex.

Fördelen med att köra t.ex. TrueNas är att den funkar som sagt på den hårdvaran du har, inte som Synology där vissa modeller slutar supporters efter en viss tid. Det är främst den anledningen som gör att jag inte lämnat TrueNas för något färdigt koncept.

13. svenix

Mottagna gillanden:
    7 451
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Såg i ett tidigare inlägg att du kör TrueNas i en VM på Proxmox. Det är vad jag i så fall också skulle vilja göra. I dagsläget kör jag min hemmaserver i en VM på Proxmox.

Laddade du in TrueNas iso i en VM i Proxmox? Eller går det att installera TrueNas i en befintlig Linuxmiljö t.ex. Debian?

14. Geggan

Geggan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178

MINA ENHETER

Funkar utmärkt med diskar från andra märken efter att du godkänner att det är på egen risk.

Avarell_Dalton, danne_00 och svenix gillar detta.
  15. svenix

Mottagna gillanden:
    7 451
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Illustrationsbild på min lilla "NAS-lösning".

Nedre hyllan till vänster 2 st. USB-diskar 8+8TB. Till höger en liten PC med i5, 16GB RAM och 500GB SSD. Den servern kör Proxmox med f.n. fyra olika virtuella maskiner varav en är min "hemmaserver" som bl.a. delar ut USB-diskarna på nätverket. Övre hyllan är nätverksutrustning.

IMG_20240916_153442.jpg

Rolfblom, DanielÖ och Aniquibobo gillar detta.
  16. Jürgen47

Jürgen47 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    ComHem
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Platta:
    Samsung Tablett A
    Hade en HDD på 4TB kopplad till min WDmycloud via USB, sen gick strömen inkl routern då kom jag inte åt min USB HDD mera, den fanns inte mera etc, så jag är väldig försiktigt med USB HDD.
    Men skulle vara verkligen intresserat av att bygg själv

17. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    955
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Yes, bara mounta ISOn och boota från den så är du igång. Du kan installera det direkt på burken om det är det du syftar på i din andra frågeställning.
    Jag är inte helt såld i att köra NAS och VM på samma host eftersom det innebär att NASen är död om hösten eller diskarna ryker. Kör därför synk av min VM-backup till OneDrive också.

18. svenix

Mottagna gillanden:
    7 451
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Alla har naturligtvis olika erfarenheter. Och diskar kan alltid gå sönder. Det är därför man måste ha spegling eller backup-rutiner.

Mina personliga erfarenheter är att jag haft mindre problem med USB-diskar än interna SATA-diskar. Jag hade ett tag en relativt stor server med sju interna 2TB SATA-diskar. Där tyckte jag att jag fick byta diskar hela tiden. Bytte nog tre eller fyra diskar på den.

USB-diskar har jag haft fyra generationer, oftast i par. En enda USB-disk har krånglat genom åren men den funkade OK igen efter omformattering. Troligen bara filsystemsfel. Jag använder fortfarande den disken för periodiska backuper och det verkar rulla som det ska.

Men som sagt, erfarenheter kan vara olika. Men för mig har inte USB-diskar varit sämre än andra diskar. Och har man diskar med USB3 så räcker hastigheten till för att fylla en 1Gb/s lina. Och jag gillar att de är så enkla att koppla loss och stoppa in i t.ex. en Raspberry Pi om man vill felsöka eller hämta ut data.

En ytterligare faktor är att mina USB-diskar står stilla på en hylla i ett skåp. Jag slänger inte runt med dem. USB-diskar som hanteras lite ovarsamt kan det troligen bli mer problem med.

Rolfblom och Jürgen47 gillar detta.
  19. svenix

Mottagna gillanden:
    7 451
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för svar!
    P.g.a. utrymmesskäl vill jag nog köra allt på samma maskin. Bor i en ganska liten lägenhet och har bara ett halvt skåp till förfogande för "IT_avdelningen". ;)

Så troligen väljer jag att köra TrueNas i en VM om jag ger mig på att testa TrueNas. Jag har allt data dubblerat på dubbla diskar plus att jag kör månadsbackuper till ett par andra externa USB-diskar. Så allt data finns egentligen i minst tre exemplar. Därför är jag inte så rädd för att en disk skulle ryka eller att NAS:en går ner. Det händer dock extremt sällan. Jag upplever grejorna som väldigt pålitliga.

DanielÖ och Jürgen47 gillar detta.
  20. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor