Den stora NFC-tråden: appar och användningsområden

Diskussion i 'Allmänt' startad av azek, 8 nov 2011.

1. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Den enda jag använder nu är den som sitter i bilen som sätter igång och stänger av billäget. Resten av grejorna jag hade tagsen hemma till har jag automatiserat med Tasker istället så jag slipper lyfta upp och låsa upp mobilen.

2. skummis

skummis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nexus 5x

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5x
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Funderar på att köpa Xperia smarttags. Dels för att dom är snygga och dels för att nfcstickers är slutsålda på droidstuff för tillfället. Ja jag vet att dom även har nyckelringarna men dom är sjukt fula och ser lite klumpiga ut.
    Iaf till min fråga:
    Kan man ha dubbla actions på xperia smarttags som man kan på vanliga nfcchip?
    Som jag fattat det måste jag använda mig att sonys widget eftersom tagsen inte i sig är skrivbara och de gör mig inget. Men jag vill ju tex stänga av wifi när jag går hemifrån och sen när ja kommer hem vill jag dra över samma tag och sätta igång det igen.
    Någon som vet om det går med dubbla actions helt enkelt?

3. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Verkar tyvärr inte gå. I appen man använder finns bara en lista på åtgärder vid scan, simple as that.

Skickat från min LT26i

4. skummis

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nexus 5x

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5x
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Ah skit också. Såg dock att det stog "toggle" i några av youtubeklippen jag kollat när man addar actions. Så borde ju funka om man vill ha det till enklare saker. Tex wifi on/off antar jag.
    Tack för supersnabbt svar.

5. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ser det nu faktiskt, har inte lagt märke till det förut. Man kan dock fortfarande inte stänga av en app när den scannas igen tror jag

6. skummis

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nexus 5x

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5x
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    När man läser av en NFC-tag måste telefonen vara helt upplåst då eller räcker det med att skärmen är på?

7. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det räcker att skärmen är på

8. Nerre

Nerre Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Har precis "blivit med NFC" och hittade den här tråden. Kan inte se att NFC ReTag har nämnts i tråden, jag testade Free-versionen och den verkar kunna koppla flera åtgärder till samma tag och de behöver inte skrivas till taggen utan den använder taggens id bara.

Är det nån som har bra tips på alternativ till taggar? SL-kortet går att scanna har jag konstaterat, men inte passerkortet till jobbet. Men SL-kortet återanvänder man ju så det blir inget "överblivet".

Såg att nån NFC-apps beskrivning nämnde "återanvändning av prislappar, liftkort" och lite såna grejer, nån som har konkreta tips? Kanske är nåt man slänger varje vecka som skulle kunna sparas som taggar istället?

De busskort som finns (andra än SL), var på kortet sitter själva RFID-delen? Behöver man hela kortet eller kan man klippa ut en del av kortet för att få ner storleken? (Tänkte att man kan ju kolla med bekanta i andra län om de har gamla kort i såna fall.)

9. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Använder NFC Launcher, någon som vet om man kan få till villkoret att OM en profil redan är vald, gör ingenting.
    Har en tag i bilhållaren, denna startar bl.a bilmode. Men har man te.x navigation igång och skärmen slocknat, väcker man telefonen igen då startar bilmode igen och navigationen överges.
    Inget beteende jag önskar.
    Time limit execution funktionen fungerar för det första inte, och för det andra vill jag inte ha en tidbegränsning.

10. m-haggstrom

m-haggstrom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Sätt taggen på något annat ställe. Så skannar du den innan du sätter den i bilhållaren. Jag har inte satt någon i bilen än, men det var så jag tänkte göra. En för när man kliver in i bilen, och en för när man kliver ut.

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

11. thalle

thalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jo, visst.
    Men nu efterfrågade jag inte detta. Utan om NFC Launcher har denna funktionen?

12. m-haggstrom

m-haggstrom Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Oj ursäkta, glömde skriva att jag inte kunde svara på det. Det där var bara ett bonus-tips.

Tänkte även göra samma när jag går in och ut hemma och på jobbet. Är det någon som gör så redan och har några erfarenheter?

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

13. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är just det där som gjort att jag insett att det här med NFC-taggar för att ställa in mobilen inte fungerar så himla bra som man trott. Ska man behöva dubbla taggar överallt för att enkelt komma tillbaka till "Normalläge"?

Jag skulle föredrar om telefonen t.ex. kollade efter taggen var femte minut, finns taggen kvar så stannar telefonen kvar i "billäge" eller vad nu taggen har för profil, men är taggen borta så återgår telefonen till ett "normalläge".

14. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har en sån där droppe på nyckelknippan och har programmerat en switch i NFC Task launcher, tasksen är gjorda i Tasker. Funkar kanon

15. Avarell_Dalton

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Nej nej nej, inte dubbla taggar. gör en switch i nfc task launcher så kan du växla mellan två tasks. I bil/ur bil, jogging/hemma eller vad du gillar att göra.

Gör du en switch med två tasks så programmerar du inte toggle ditt eller datt utan mer wifi off. Då spelar det ingen roll om ditt wifi redan är off

16. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Har ännu inte fått mina NFC-taggar, men vill tillägga att AOKP build 40 har lagt in NFC Polling, dvs man kan ställa in när NFC är igång. (1) Skärm på + upplåst = default, (2) Skärm på + låst, (3) Skärm avstängd

Har funnits en flash-fix för det ett tag, men nu är det alltså med i AOKP. Flasha! :D

17. skummis

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nexus 5x

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5x
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Skulle behöva lite hjälp. Har precis börjat leka lite med mina nya tags och vart man än läser så står det om NFC task launcher. Har testat och det funkar ju utmärkt på min mobil. Men tanken är att jag ska göra en enkel tag där folk som kommer hem kan ansluta till mitt trådlösa nätverk. Problemet verkar dock vara att man måste ha 'NTL' installerat för att tasken ska funka? Scannar jag tagen med tex NXP tag writer så får ja bara fram en url som går till NTL.
    Om nu NTL inte funkar som jag vill kan ni som är lite mer insatta rekommendera något annat program som funkar som jag tänkt mig? Alltså att andra som inte har NFC programvara installerad ska kunna ansluta till mitt nät bara genom att scanna tagen.

18. Nerre

Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det skulle ju innabära att taggen skulle innehålla all information som behövs för att asnsluta till ditt trådlösa nätverk. MEN, då behöver du ju en app som kan ändra telefonens WiFi-inställningar baserat på vad den läser från en tag, och det undrar jag om det finns...

Du får ju se taggarna som en QR-kod, nåt som innehåller en text som alltså skall tolkas av en app. Finns det appar som ändrar WiFi-inställningar baserat på QR-kod?

19. skummis

Mottagna gillanden:
    0
    Telefon:
    Nexus 5x

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5x
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Nexus 7 gen2
    Okej. Jag har nog missuppfattat det här med NFC helt och hållet. Jag trodde att allt man skrev på ett chip kunde läsas av en annan mobil som har nfc läsare. Tänkte ju så klart att det finns vissa begränsningar så som att det måste vara samma OS för att den ska kunna utföra vissa av sakerna men trodde inte det var såhär begränsat :)
    Någon som har en lista på saker man kan skriva på ett chip som kan läsas av andra utan att installera extra program?
    Tex.
    Öppna url
    Öppna en kontakt (typ visitkort)
    Sådana saker borde man väl kunna göra utan extra program eller?

20. spyvingen

spyvingen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Rätta mig om jag har fel men själva iden med nfc är ju inte från början att utför saker vid scanning utan att bara byta information mellan enheter. Om det är så så ligger ju denna funktionalitet i systemet och vill man göra andra saker så behöver man appar.