Den stora NFC-tråden: appar och användningsområden

Diskussion i 'Allmänt' startad av azek, 8 nov 2011.

  1. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Precis, det är alltså inte så att det bara ligger krypterad information på kortet utan det används signaturer. Kortet är en liten dator och en session kan se ut typ så här:

    Läsare: Kryptera det här med din nyckel: 4659245763289
    Kortet: Det blir 789263574763

    och sen har läsaren samma nyckel, så den krypterar också 4659245763289 med samma nyckeln och jämför sen det resultat den fick med det som kortet svarade. (Detta är en variant av det som kallas "challenge/response".)

    Det är samma teknik som ofta används när man loggar in på internetbanken.
     
    RNB gillar detta.
  2. Zinken

    Zinken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    41

    MINA ENHETER

    Inte för att jag förstår något av detta men kan man hoppas på att 4.4 gör att det blir möjligt att använda mobilen som busskort etc.?

    LÄNK
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Nej, det hjälper inte.

    Jag tar ett lite tydligare exempel (så här enkel matematik är det inte).

    Läsaren frågar: Vad blir summan av siffrorna i 8 plus din nyckel?
    Kortet svarar: 7

    Nästa gång frågar läsaren: Vad blir summan av siffrorna i 22 plus din nyckel?
    Kortet svarar: 3

    Nu försöker du emulera kortet och läsaren frågar: Var blir summan av siffrorna i 12 plus din nyckel?

    Blir det 2, 3, 7 eller 8?



    Nu är den här matematiken ganska enkel så det går kanske att räkna ut nyckeln, men korten använder mer avancerad matematik. Det innebär att det är i princip omöjligt att räkna ut nyckeln.

    Det spelar alltså ingen roll vad Android har för funktioner, utan att veta kortets nyckel kan du inte emulera kortet. Och det går inte att "läsa ut" nyckeln, att "lista ut" nyckeln kan gå om man läger några tusen timmars datorkraft på det.


    Lösning nedan:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
    RNB gillar detta.
  4. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Kan man inte använda 1 tagg för att sätta på/stänga av funktioner på två olika telefoner? Vill ha en tagg i hallen som familjen kan använda.

    EDIT: Löst
     
    Last edited: 1 nov 2013
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Klart du kan, taggarna vet inget om telefonerna, det är bara att ställa in telefonerna lika så reagerar de lika på taggarna. Eller så ställer man in telefonerna olika så reagerar de olika på samma tag.
     
  6. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Last edited: 20 nov 2013
  7. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Det bör väl dock vara möjligt för bolagen att skapa en app som tillåter dig att använda telefonen istället för kortet där appen får en nyckel av ex SL när man betalat för kortet?
     
  8. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja, SL skulle kanske kunna skapa en app som som emulerar ett kort, men jag tror det ligger rätt långt ner på deras prioriteringslista. Om några år kanske det kommer nåt.
     
  9. dek

    dek Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1 441
    Mottagna gillanden:
    152

    MINA ENHETER


    Det är ju något som hade varit sjukt nice. Eller lite fler alternativ till kortet. HLT har tex nyckelringar och klistermärken man kan använda som kort istället. Rätt nice.
     
  10. awillfor

    awillfor Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick nytt Visa-kort med NFC förra veckan. Då jag läser det med Note 3:an startar Navigon :eek:

    Använder Trigger för NFC-styrningar, men har ingen Task som ska starta Navigon...

    Kan någon förklara detta?
     
  11. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Läs kortet med NXP TagInfo eller liknande app som kan visa innehållet i taggen. Med appen kan man se NDEF-dumpen och där kanske det framgår varför Navigon startar. Eller så har Navigon angivet i sitt manifest att den är intresserad av alla taggar (har för mig att det går) och det är därför den startar.
     
  12. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ja och säkerhetsmekanismerna i Mifare Classic som används av de flesta bussbolag vad jag vet är väl helt knäckta. Om de hade haft unika nycklar för varje kort så hade det varit lite säkrare än nu när de verkar ha samma uppsättning nycklar för alla kort i respektive bolag.

    Men Android 4.4 KitKat har ändå inget stöd för att emulera Mifare Classic, och bara vissa mobiler har stöd för att läsa Mifare Classic eftersom det kräver kretsar från en speciell tillverkare.
     
  13. RoidRage

    RoidRage Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    I Japan har de länge använt radiosignaler i kort för betalningar i butik och på tåg och tunnelbanor, däremot ännu inte på bussarna eftersom de har ett komplicerat kontant system med en fruktansvärd massa zoner. Nu när det blivit allt mer vanligt med NFC så har alla de olika korten kommit med appar, så nu kan du betala på 7/11, snabbköp, varuhus, tåg, tunnelbana, hotell och fram för allt bordeller (eftersom det är anonymt till skillnad från kreditkort) under förutsättning att du har tillräckligt med pengar på de olika konton. Det är oftast här det brister eftersom antalet kort är unika för varje butik, tågfirma etc. Det fina är att de också kan användas i moderna automater så det går att köpa kall pilsner dygnet runt.

    Sent from my GT-N5110 using Tapatalk 4
     
  14. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hittade ett sånt engångskort på marken och höll upp mot ljuset. Så nu vet ni hur ett sånt kort ser ut inuti:)

    (Jag hade hoppats att man skulle kunna klippa bort en bit av kortet och använda som tagg, men antennen går ju nästan ända ut till kanten hela vägen runt...)
     

    Bifogade filer:

  15. devour

    devour Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har fått lite bryderier. Försöker hitta någon app, till Android ofc, som kan skriva till en NFC-tag att skicka ett meddelande via antingen WhatsApp eller Viber. Har testat en mängd olika och det bästa/minst dåliga jag fått fram är att den bara startar appen och tar upp kontakten jag vill skicka meddelandet till.
    Önskar att den skickar ett förprogrammerat meddelande också samtidigt.
    Det går ju att skicka SMS direkt med förprogrammerad text, men snål som man är så vore det fint om man kunde få den att skicka via WhatsApp eller Viber för den delen direkt.

    Så om någon har ett tips på hur jag enklast löser detta så hojta gärna till. Måste jag använda Tasker för att få det i hamn eller finns det någon app för att skriva just detta till en NFC-tag?
     
  16. Pneumatik

    Pneumatik Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 10 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 10 ii
    Telefon 2:
    Galaxy xcover 3
    Övrigt:
    Chromecast, Chromecast Audio, Google Home Mini
    Jag har ju skaffat en ny telefon med NFC. Undrar lite vad jag kan använda det till.
     
  17. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Då sitter vi i samma sits :)

    Kan berätta vad jag gjort hitills under den timmen jag har läst om detta på internet.

    Så jag har ett SL Busskort hemma. Först laddade jag ned en app som heter Taginfo från market. När jag höll kortet mot telefonen fick jag fram kortinformationen i appen. Informativt och kul, men inte så användbart.

    Så jag letade en stund efter någon app som kan göra lite mer.

    Hitills har jag fastnat för NFC ReTag Free. Den verkar perfekt om man bara vill leka runt lite för att se hur det funkar.

    Just nu så togglar jag wifi med busskortet men eftersom jag använder Tasker flitigt så ska jag ta och bygga lite tasks där och länka dem till busskortets ID nummer.

    Men som sagt. Leta upp ett busskort eller kanske något annat kort från plånboken och testa. Du ska absolut inte försöka formatera något bankkort eller busskort för den delen men du kan alltså använda kortets ID-nummer för att starta olika händelser i telefonen.
     
  18. Mortil

    Mortil Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2012
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Går de programera nfc taggar så dom öppnar en websida utan att man har nån av alla nfc program på telefonen ?

    tanken är att vem som helst som har en NFC telefon ska kunna scanna taggen och få upp en websida utan att behöva ha nå mer program på telefon.
     
  19. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ja, skriv webbsidans URL till taggen så bör den öppnas automatiskt av de flesta telefoner.
     
    tjo gillar detta.
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det är en säkerhetsrisk att låta en telefon göra "det som står på en NFC-tag" eftersom du inte vet vad som står där. Länken kanske går till en webbsida som installerar en trojan på din mobil eller nåt annat otrevligt. Praktiskt för hackaren att bara behöva gå omkring och strycka en NFC-tag mot folks väskor och fickor för att kapa deras mobiler.

    Så jag tror INTE att de flesta telefoner är öppna för det.