Den stora NFC-tråden: appar och användningsområden

Diskussion i 'Allmänt' startad av azek, 8 nov 2011.

1. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Ah, den lät jag vara urbockad. Ska testa det istället.

Men om jag lägger mobilen mot en tag, måste jag lyfta mobilen och lägga tillbaka den igen för att den ska "trigga" igen eller kommer den att triggas konstant ända tills jag plockar bort mobilen?

Och en fråga till; finns det nåt sätt att få Locale NFC plugin att reagera på en tag även i viloläge? Eller det kanske är en inbyggd batterisparfunktion i Android att NFC är avstängt om skärmen är släckt ?

2. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Du måste ta bort mobilen och lägga tillbaka den igen.
    Den kan tyvärr inte fungera i viloläge. Skärmen måste vara igång och telefonen upplåst (alltså inte i lockscreen). Detta är en begränsning i Android självt och tyvärr inget jag kan för tillfället göra något åt. :(

3. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Tasker + Locale NFC Plugin.
    Då skannar jag en tagg som då utför åtgärder som jag bestämt själv.
    Om jag har fattat saken rätt.

Går det att skriva på en tagg så att taggen bestämmer vad som ska göras?
    Tänker att alla som kommer hem till mig ska skanna taggen och så bestämmer då jag vad deras telefoner ska göra, genom taggen.

4. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Du har fattat saken rätt.
    Tyvärr går det inte att göra detta med Locale NFC Plugin. Själva grejen med Locale NFC Plugin är att man skall kunna återanvända gamla skrivskyddade NFC-cards/tags.

Dock finns den en app som heter NFC Task Launcher som kan åstadkomma det som du är ute efter. Alltså använda en och samma tag till många personer utan att varje person skall behöva programmera vad som skall hända.

Reinhold gillar detta.
  5. 9070

9070 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hej

Har precis beställt brickor (3st) samt klistermärken (3st) som jag skall "leka" med :-)
    Dock så har jag ju en massa tid på mig att förbereda mig innan jag har dessa grejer i min hand. Det jag kommer vilja att göra i framtiden är att ha NFC-blipparna vid ytterdörren, sängen, bilen samt jobbet. Och därifrån så skall jag alltså starta upp det jag behöver starta upp (WIFI, BT, larm m m) Så då undrar jag följande:

1. Vilken app är bäst att ladda ner? (har förstått att man kan ladda ner lite olika beroende på vad man vill kunna göra) Det jag egentligen skulle vilja göra är att varje NFC-blipp bestämmer vad telefonen skall utföra. Det innebär att om en polare kommer hem till mig och då sätter sin telefon mot blippen så får han/hon funktioner som jag bestämt att han/hon skall få. Funkar det att göra så? Om ja, vilket program då? Om nej, så blir det alltså som så att varje blipp öppnar upp färdigbestämda funktioner på MIN telefon, och ingen annans telefon?

2. Kan jag göra färdigt alla inställningar innan jag fått hem NFC-blipparna eller måste jag snällt vänta på dem?

3. Är också intresserad av att veta ifall det finns fysiska butiker som man kan gå till för att köpa dessa NFC/RFID prylar?

Tacksam för alla svar och tips

6. Exile82

Exile82 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    169
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Hej. jag har exakt den lösningen som du är ute efter. Jag kör med Locale + en nfc plugin. Jag har olika "profiler" kopplade till dessa taggar. Hur smidigt som helst, och visst kan du börja konfa inställningarna redan nu.

På fråga ett, nej, din tagg innebär automatiskt inte att sin kompis får samma inställningar. All den informationen finns i Locale, taggen får bara ett ID. Däremot kan han med locale skapa en egen profil tillsammans med din tagg.

kör hårt

7. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Om du vill ha en tag som fungerar för alla dina kompisar utan att de behöver konfa sin telefon så behöver du en skrivbar nfc-tag + nfc task launcher. Vad detta gör är att det skriver till taggen vad telefonen ska göra. Observera att dina polare också behöver nfc task launcher.

8. Evilomatic

Evilomatic Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

9. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

10. encmac

encmac Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

De funkar!

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

11. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

ica to go i kista är det den enda som har provat nfc

12. Mini Android Mobile

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

var i dag på ica där jag fick ett kort som förklarade att man först måste ladda ned appen ica to go från app store eller android market sen fästa nfc taggen på mobilens baksida.

Eller lägg den innanför skalet med loggan utåt

scanna qr koden ovan för att aktivera stämpel-kortet

hoppas att i framtiden nfc blir större betala med mobilen utan hålla på med olika kort skulle vara guld men då krävs det att alla butiker går över till nfc och att mobil tillverkarna kommer ut med mera modeller med nfc

13. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Just konstaterat att NFC klisterlapparna från droidstuff är ganska tåliga. Hade ett i börsen, som tog en tur i tvättmaskinen. Och det fungerar fortfarande :-P

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

14. encmac

encmac Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Någon med erfarenhet av type4 taggar på smartcard? Tänkte använda ett kontaktlöst java-kort...

15. Mellon

Mellon Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

16. Sebastiank

Sebastiank Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Fast det där med nfc taggen är bara för telefoner utan NFC
    Länk till Ica to Go.

17. encmac

encmac Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hmm... Jag antog att man kommunicerar via isodep då det är ett smartcard. NFC Taginfo hittar applikationen jag har på kortet. Frågan är om det räcker med att lägga till CC-filen E103 eller om man måste ha en applikation mer rätt AID för att det ska funka. Det står så i type4-specen. Får labba lite tror jag...

18. Mini Android Mobile

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

19. agneos

agneos Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

jag har en nexus s och vill göra något roligt med NFC:en har ni någon förslag vad kan man göra med nfc? och jag vil undra kommer jag kunna öppna hemdörren med min nexus om jag vad behöver jag med?

20. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Googla på vad du kan göra med Tasker. Sen kopplar du bara en Tasker-task till en NFC-tagg som aktiverar den med appen NFC Task Launcher.

Exempel: http://tasker.wikidot.com/profile-index

För att öppna din hemdörr så måste du först och främst ha någon form av elektroniskt lås som gör att du kan öppna dörren utan nyckel. ASSA hade NFC-lås på prov hos ett universitet i staterna, likaså har de haft det på prov hos hotell här i sthlm så det kommer nog släppas färdiga produkter till konsumenter när de är redo.

http://www.assaabloy.com/sv/com/Pre...l-med-NFC-losningar-pa-Mobile-World-Congress/

Tills vidare får du nog nöja dig med ett hemmabygge och det är nog inte helt lätt att få det både säkert och billigt, för om du inte vill att vem som helst ska kunna öppna din dörr lär du behöva någon form av kryptering och då kan det börja bli knepigt.