Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Är du för ett interkulturellt samhälle eller är du för ett nationalistiskt land där alla bör fira avslutningar i kyrkan?

Kan du beskriva varför dem ska åka hem? Kan du beskriva vilken kultur du vill bevara? Ange gärna någon specifik sak.

Objektivt sett - inte. Jag vet inte hur du läser utifrån forum men jag skrev givetvis min subjektiva åsikt. Att du sedan kommer och ska få mig att ändra min negativa subjektiva åsikt till det positiva hjälper inte, speciellt då han är en före detta nazist.

2. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag går i kyrkan på söndagar, konfirmerar mig nu till sommaren också. Det är många fina och trevliga traditioner vi har i Sverige. Midsommar, Jul och Påskfirandet lär ju inte öka i takt med att muslimerna blir fler och fler. Jag förstår att kulturen i sverige utvecklas hela tiden och att vi kanske inte var först med alla traditioner men jag tycker att få lov för att fira ramadan eller nåt inte är lika berättigat som påsklov till exempel. Vill inte tvinga någon till att bli kristen eller att joina någon annan religion men sverige har varit kristet i ett halvt årtusende (rätta mig gärna har inte exakta siffror i huvudet) och jag tycker inte vi ska anpassa oss efter små minoriter som ska ha 10 av deras kyrkor i varje by och ha egna lov.

3. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Skamligt skrivet. Fyfan så jävla lågt. Kan jag få någon källa eller är detta någon propaganda din farsa sitter och sprider?

Din samverkan med andra människor verkar inte vara stor. Varför är det inte lika berättigat? Du lever tydligen i en insnöad värld.

Jaså. Kyrkan har delats från staten, Sverige är ett sekulariserat land.

Ah, den gamla klassikern. Vi ska anpassa oss. Vad är det för jävla snack? Du verkar nationalistisk i din anda och din samverkan är som tidigare sagt inte så stor.

Tror du att deras sätt att tro eller deras kyrkor är något slags spökhus? Om inte, varför vill du inte ha deras kyrkor i en by?

En början till samverkan mellan majoriteter och minoriteter är att man faktiskt från början förstår varandra, vilket därefter leder till att man slutar tänka i termer av "ha egna lov".

Last edited: 1 maj 2011
  4. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Haha, varför dom ska åka hem? Hade jag blivit tvungen att fly från mitt land hade jag tamigfan varit lite tacksam och hade lärt mig språket och hur samhället och kulturen funkar. Jag skulle inte ha några krav på att samhället skulle anpassa sig efter mig. Invandrare som vägrar lära sig svenska och begår brott som (nej fortkörning räknar jag inte som anledning att skicka ur någon ur landet) borde inte få stanna kvar här.

5. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du har inte ens konfirmerats än. Du är alltså under 15 år.

Hur i helvete kan du ens DRÖMMA OM att verka förstå dig på hur det är att komma ifrån ett krigsdrabbat land och välkomnas av människor med samma tankar sig dig?

6. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag är inte under 15. Hur hög intelligensnivå bör man ha för att sätta sig in i en flyktings situation?Berätta för mig du som måste vara så intelligent. Jag gör ett tappert försök ändå, jag hade kännt mig väldigt tacksam för och få komma till det land som har tagit emot mig och räddat mig från kriget. Hade gjort allt jag kunnat för och stödja samhället som tog emot mig.

7. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
  8. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

OCH... det gör väldigt många flyktingar. Jag känner flera som bor här som gör helt rätt för sig! Nu är vi där igen och drar alla över en kam. Det finns invandrare som är idioter, men oxå lika många svenskar som är idioter. Ska vi slänga ut svenskar med som inte vill anpassa sig?

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja då är du precis 15 fyllda.

Du kommer om ett par år också förstå dig på att världen är större än vad du verkar tro. Du kommer också förstå människor och hur samhället fungerar. Det handlar inte om IQ. Däremot handlar det om sunt förnuft och i många fall erfarenheter.

Zargoth har sneda uppfattningar om himmel och jord men han kunde man i vilket fall debattera med. Han står för vad han tycker och det respekterar jag honom för. Jag känner dock att du inte har så mycket nytt att komma med utan gömmer dig bakom samma gamla klyschor som så många andra i din ålder.

Om du verkligen kan svara på de frågor som vi ställt (om du vill kan jag kopiera dem igen så du ser ordentligt vilka jag menar) så ändrar jag min uppfattning om dig men än så länge tror jag faktiskt att jag uppfattat dig och dina åsikter korrekt. Men ingen bli som sagt gladare än mig ifall du verkligen har belägg för det du säger.

10. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Äh, kan du sluta upp att generalisera din jävla mupp.

Är invandrare inte tacksamma i Sverige? Du ser inte ens en fjärdedel av bilden. Du ser inte alla invandrare som kommer hit och gör rätt för sig, lär sig språket, utvecklas, tar initiativ, startar företag och agerar så jävla korrekt och initiativrikt mot det svenska samhället - kort sagt folk som vill ge tillbaka.

Detta, min kamrat, är något du inte ser. Du sitter och tänker på fall som Aftonblaskan nämner, om det SDU skriver på sin jävla hemsida, om det politiskt inkorrekt skriver men du missar totalt allt det väsentliga i kontextet.

Att det sen finns en skillnad i kultur - är tydligen något som ni rasister tänder till på, ni vill få bort dem för att dem inte är "tacksamma".

Kan du skriva en jävla mening om hur du som individ tvingas anpassa dig? En jävla rad om vad som är så hemskt och svenskfientligt.

Problemet är att du generaliserar. Du ser, återigen vad politisk inkorrekt skriver på någon jävla nazi-sida.

När folk i allmänhet begår brott så handlar det nämligen inte om kultur, det handlar om klass. Folk som kommer till Sverige i "invandrarsituationer" kommer in i den gemensamma, fattiga arbetarklassen som arbetar för sin överlevnad på ett oftast existensminimum. Den fattiga delen i befolkningen är alltid överrepresenterade i brottstatistik - oavsett etnicitet. Där fick jag död på den största myten av dem alla som sprids på internet.

Jag ska dra ett exempel angående om att dem ska lära sig "svenska". Jag var på SFI (svenska för invandrare) i fredags. Jag mötte en kvinna som troligtvis var 55 år, hade slöja på sig, hade utbildning som lärare i sitt hemland. Om SD-idioter till människor hade suttit hade hon troligtvis aldrig kommit in, inte ens fått uppehålltillstånd. Nu har hon gått på bidrag i Sverige i fyra år därför att hon inte har fått uppehålltillstånd. Hon kan inte få jobb, kan ingen svenska, fick använda tolk via telefonen.

Ett jävla uppehålltillstånd så hade hon kunnat läsa svenska på direkten. Nu dröjde det fyra år - och ni som sitter och gnäller på att dem drar bidrag.

Oh, en sak till. Jag kollade på ett CV på en kille från Azerbajdzjan. I sitt hemland är han utbildad civilingenjör. Han har även fått allt godkänt av Högskoleverket för att den ska gällas i Sverige.

Vad är det då som hindrar honom? Jo, han har inget uppehålltillstånd ännu - han kan inte läsa svenska. Och NI som inte alls hade velat att han skulle ha fått det, era nationalistiska svin - fyfan vad jag hatar er när ni sitter bakom eran dator och leker coola, ett starkt jävla genuint hat känner jag mot alla er.

Och nej, den där länken som kom upp under tiden jag skrev är totalt jävla meningslöst.

robot gillar detta.
  11. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Hur definerar du idiot? Så klart det finns Svenskar som betér sig illa men när alla invandrare blir ihoppackade i så kallade ''ghetton'' blir det inte speciellt bra, eller hur? Därför bör vi bättra intergrationen av invandrare i samhället. Hur ska vi göra det? Jo man minskar inflödet av invandrare till en rimlig nivå som man kan ta hand om dom som kommer hit. Jag är för en human flykting politik som samhället kan klara av, såklart ska vi hjälpa dom som har det svårt. Det är inte gratis att bedriva en generös invandringspolitik. Kolla även på videon jag länkade innan och säg vad du tycker om den.

12. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Ta det lugnt med glåporden. Hur är videon ''helt jävla meninglös''?

13. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Ja jag har precis fyllt 15, rätt ska vara rätt ;) Kopiera gärna frågorna så får jag ta en titt på dom.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Om detta var till mig så kommer jag inte titta på någon video ifrån någon främlingsfientlig sida innan du svarar på frågorna vi ställt på ett vettigt sätt.

Jag lägger till en fråga:
    Hur kan en "icke-human" flyktigpolitik döda midsommar- och julafton?

EDIT, frågorna kommer snart.

EDIT2, :

* Vad i den svenska kulturen är det du personligen vill bevara?

* Hur kan en "icke-human" flyktigpolitik döda midsommar- och julafton?

* Är du för ett interkulturellt samhälle eller är du för ett nationalistiskt land där alla bör fira avslutningar i kyrkan?

* Kan du beskriva varför dem ska åka hem? Kan du beskriva vilken kultur du vill bevara? Ange gärna någon specifik sak.

* Tror du att deras sätt att tro eller deras kyrkor är något slags spökhus? Om inte, varför vill du inte ha deras kyrkor i en by?

* Kan du skriva en jävla mening om hur du som individ tvingas anpassa dig?

* Hur många flyktingar anser du att Sverige kan ta in per år?

15. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Wow, det var det enda du hade att komma med på hela mitt förra inlägg.

Skrattade när jag snabbkollade igenom klippet. Han menar alltså att istället för att åka till andra länder ska dem stanna kvar och utveckla sina egna länder?

Patetiskt.

16. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Ja, gud va patetiskt. Du förstod inte riktigt poängen, det var ett tag sen jag såg den så jag har inte de exakta siffrorna i huvudet men ca 100 miljoner barn föds i fattigdom varje år. Hur många av dom har råd att ta sig till Sverige eller ett annat land med god levnadsstandard? VÄLDIGT FÅ, därför blir det dom rikaste av dom fattiga som kommer hit. Hörde ju innan att det var en högt utbildad kille som hade kommit hit. Tror du att han eller en extremt fattig familj i Afrika hade behövt komma till sverige mest? Som sagt, en generös invandringspolitik kostar en hel del. Jag anser att vi borde satsa på och lösa problemen i världen istället.

Dirk Daggler jag skrev inlägget som ett svar till Madeli sorry om det blev otydligt. Angående filmen så är det verkligen ingen främlingsfientlig film. Den ifrågasätter bara hur mycket nytta det igentligen gör att vi tar in flyktingar.

17. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Herregud, du blandar ihop begrepp. Först pratar vi om invandring inom Sveriges nationella riktning, sedan går du från den till den abstrakta generaliseringen.

Hur, varför och vilka som kommer till Sverige till vilket syfte spelar ingen roll. Dessutom spelar det ingen roll om de är högt utbildade i sitt hemland när dem ändå måste vänta fyra år, läsa svenska i två och sedan möta rasismens utbreddhet bland arbetsgivarna. Det är per definition INTE rika invandrare som packar sina lyxbåtar och sticker till Sverige, det är en felaktig bild.

Lös gärna situationen i Libyen. Och i Irak. Och i Egypten. Och i Afghanistan. Och +++ andra länder. Sanningen är att invandrare kommer alltid att finnas oavsett vilka problem som finns i världen. Därmed ter sig dina argument om "problem" och de "allra fattigaste" ganska meningslösa eftersom jag tror att varenda förnuftig människa givetvis vill lösa alla problem.

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Antar att det var de svaren vi kommer få på våra frågor. Tolkar det så då du skrev detta 8 minuter efter att jag editerade med frågor du inte kunde hitta själv.

God natt!

19. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Hur mycket hjälper det om sverige tar in ca 1% av de länder som har problem? Hur gör vi med dom som är kvar? Tycker det är nonchalant av många länder som tycker att de är humana bara för de tar in några stycken. Jag tycker Sverige gör helt rätt nu i Irakkriget och kriget i Libyen. Nu löser vi problemen på plats och genom bidrag till rätt organisationer kan vi förbättra levnadsstandarden för invånarna. Eller tycker du vi ska ta in alla som har problem i världen?

Jag vill inte ge mig in i debatten om diskriminering på arbetsmarknaden då jag inte har ett skvatt erfarenhet om den. Säger bara det jag har läst, hos polisen så är kvinnor och invandrare extra välkomna och det finns instegsjobb på arbetsmarknaden som underlättar för invandrare att skaffa jobb. Men i praktiken vet jag INTE hur det fungerar.

EDIT: Ja jag ändrade debatten. Vi pratar om den ''abstrakta geneliseringen'' som du uttrycker det nu.

20. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre