Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag ska sova snart men svarar på den väsentliga frågan som ställs här.

Ytterligare ett problem du ställer framför dig. Tänk dig inte Sverige son ett enskilt världens samvete-land, utan tänk istället att välfärdsstater tillsammans kan agera för en bättre miljö för invandrare som kommer till dessa länder.

Vill påpeka att denna diskussionen har gått åt sidan - jag brinner för att argumentera emot främlingsfientlighet i det svenska systemet och samhället, inte angående frågor om "vi ska lösa världens problem", vilket jag i och för sig har svarat på. :P

Samtidigt ser jag gärna dina svar till Dirk Diggler då jag tror att detta kan underlätta diskussionen.

2. AndroidFtw

AndroidFtw Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Är skittrött jag ska ta en titt på frågorna imorgon, PMade han men han sket i och läsa det. tydligen. Jag hoppas på en fortsatt intressant diskussion.

3. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Sökte "Redneck wearing baseball cap" @google och fann hans tvillingbror direkt. Snubben i videon gav en otroligt bra bild över Sverigedemokrater. Kolla bara på hur han klär sig och hur han pratar.

Citerar från wikipedia:

"Levi var enligt judisk historia grundaren av stammen leviterna."

Det du skriver är ju helt patetiskt. Tror du att när "muslimer blir fler och fler" påverkar ditt midsommar-, jul- och påskfirande? Snälla du, berätta för mig varför påsk är viktigare att fira än Ramadan?

Du är < 15 år och du vill diskutera dina åsikter. Dina källor består b.la. av en hemsida som styrs av "en sverigedemokrat och en skuldtyngd företagare". [Källa: http://expo.se/2011/de-ligger-bakom-fria-tider_3800.html] Du är ung och läser något och så försöker du proklamera det. Så snälla skippa de främlingsfientliga skithemsidorna, och kom med lite argument som DU har erfarenhet av själv.

[Förutom expo.se så fann jag även en tråd på flashback där själva ägarna av hemsidan "fria tider" har kommenterat. Så här skriver de "Den som vill skriva för oss kan för övrigt höra av sig till mig per PM då vi behöver fler anonyma klimatförnekare, islamofober, homofober, sexister osv som kan vara med och skapa morgondagens tidning! Självklart kan man publicera under pseudonym." Vilket visar så fega de är, som måste dölja sina namn och inte vågar stå för deras åsikter. https://www.flashback.org/t1073029]

By the way. Landet du bor i heter Sverige. De högtiderna som du firar stavas inte med stor versal. Muslimernas nionde månad heter Ramadan. Joina? Spelar vi CS? "Minoriter" stavas minoriteter.

ViLANDER gillar detta.
  4. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag skiter i vilka som äger sidan.

5. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Okej, då vet vi det. Vad heter dina andra källor som dina argument bygger på?

Kolla FAQ på hemsidan som du läser på och se om de svarar på mina frågor.

6. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Det var en video som jag undrade vad ni hade för åsikt om, se det inte som en källa till mina argument.

7. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Sveriges nationaldag (tidigare flaggans dag till 2005). En dag som syftar till att limma ihop den svenska befolkningen till en enhetlig kraft som drar åt samma håll. Ett solidaritetsarbete som numera är "rasistiskt och fult"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag

Det är också så i dagens multikultur att det inte är självklart att barnen skall ha skolavslutning i kyrkorna. Eftersom att det anses kränkande mot muslimer.

Midsommarfirandet har fått utstå mycket oförtjänt kritik. "Löjligt att dansa grodorna runt stången" anser den kulturella eliten.

Allt detta är en tydlig symbolik mot att Svenskarnas kultur i Sverige inte prioriteras särskilt högt nuförtiden i den politiska dagordningen. Sen vill jag be så hemskt mycket om ursäkt för ett litet stavfel i ett inlägg som skrevs mitt i natten, FÖRLÅT!

8. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    De här är inte direkt, politik-snack :/, detta är mer pajkastning, "nationalister" vs "the world" :/.

Det är sant att den, tidigare svenska kulturen/traditionerna mer och mer försvinner, skolavslutning i kyrkan t.ex. Nånting som vi haft i många sekel.

Men samtidigt sett vet jag ingen lösning på det hela, själv tycker jag att man ska ta seden dit man kommer, och anpassa sig till det landets seder och kultur, först och främst. Så får man utöva sin religion på sina egna platser, t.ex i sitt hem, eller närmaste synagoga/tempel/moské, etc...

9. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

4 år, inget jobb, och hon kan inte svenska? Vad har hon gjort de 16 timmer värja dag hon är vaken? Sittad och tittad på Arabisk satellit TV i stället för att gå på biblioteket och studera barnböcker, låna hem ljudböcker, språkkurser?

Sorry, men efter 4 år hade jag lärt mig Russiska eller Arabiska på egen hand.

Last edited: 1 maj 2011
  10. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Korrekt. Jag vet inte vad du missuppfattade men givetvis är detta en retorisk fråga.

Jadu. Ingen jävla aning. Hon är som ensamstående flykting, hon kan knappt säga "hej" och kämpar antagligen för sin rätt i samhället, sin rätt till uppehållstillstånd och sin kamp för överlevnad.
    Du är insnöad på hur vi lever oss i Sverige. Givetvis är gemensamma faktorn här att för att lära sig ett språk måste man också utvecklas bland andra sociala människor.

Jag tvivlar på att, om du t.ex. läser arabiska via ljudböcker, via bibliotek och via vanlig litteratur, du kan språket bara för att du har läst en teori. Vad som istället behövs är att uppehållstillståndet ska vara på plats direkt så är hon garanterad en plats där hon kan utveckla språket och det sociala samspelet på ett bättre sätt än att läsa den i teorin.

Teori är säkert lätt - i praktiken är det svårare.

Ja, gör du det.

11. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Nej, nej, nej! Så länge att jag försörjer mig själva, betalar min skatt, och inte bryter landets läger, så ser jag ingen grund till att jag skall anpassa mig till svensk, arabisk, eller argentinsk kultur och seder.

12. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det där är helt korrekt och en bra inställning.

Vad som däremot misstolkas bland människor är att på grund av vad man själv vill så måste man själv ge avkall på sina traditioner för andra människor som kommer hit. Detta är naturligtvis fel - vad som istället bör öka är förståelsen mellan olika människor för att lättare kunna samarbeta och utvecklas tillsammans.

13. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Jag har absolut inga problem med muslimer som utövar sin tro hemma eller i moskéer men idag pågår en islamisering av samhället. Ingen kan väl tvinga dom att sluta tro på Allah men vi behöver inte anpassa vårt samhälle efter minoriteter. Till exempel män och kvinnor får inte bada samtidigt i flera badhus längre, är inte det och anpassa sig? Jag tycker också att det är rätt av Frankrike att införa ett förbud mot heltäckande slöja på allmän plats. Folk verkar inte förstå sig på förbudet, det handlar om att minska kvinnoförtrycket. Bötern är mycket högre för den som tvingar en kvinna att bära heltäckande slöja

14. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Ja, det är jo tyvärr så att Sverige inte har en endast bingohal, kultur/vänskapsförening, sportsförening, eller annat där man kan träna språket. En ren skandal tycker jag.

15. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Anpassa sig till vad? Svensk sed? Kolla tillbaka 80 år och du vill upptäcka att dåtidens utomhus bad var uppdelad. Var Sverige inte svensk då?

EDIT: Ett bättre argument är att badhusen är betalda av svenska skattebetalare som till 90(?) % tycker att det är ok med gemensamma badhus. Lösningen är därför enkel: 10 % av badhusen byggs så att män och kvinnor kan bada isär.

Det är den franske stat som vill bestämma hur JAG klär mig! Så länge att mina kläder inte utgör en fara för omgivningen så skall ni skita i hur JAG klär mig.

robot gillar detta.
  16. AndroidFtw

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Det är ju ett stort problem att kvinnorna känner sig tvungna att bära slöjan pga av påtryckningar inom familjen

17. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

När man har en miljö där fördröjning av säkerhet (i brist på bättre ord) sker med människor som kommer till vårat land så gör det givetvis att dessa människor söker sig till varandra, där de själva känner sig trygga och är i samma sociala situation. Därmed, så tror jag, att du som invandrare i ett arabiskt land skulle söka dig till dina mer kulturella närstående än att gå till en arabisk bingohall - främst för att dem är eller har varit i samma sociala situation som du själv.

Det jag själv förespråkar är en interkulturell (som jag nämnt flera gånger) samverkan, förståelse och inte bara "att gå till en bingohall".

Om du tycker att den där kvinnan är en skandal så finns det massvis med skandaler att påpeka och skratta åt - dock är det ingen lösning.

Dessutom, vet jag inte vad hon har gjort, klart är att i alla fall har hon inget uppehållstillstånd. Därigenom drar du en generalisering angående att inga invandrare söker sig för nya utmaningar, vilket är ett felaktigt påstående. Detta leder i sin del till att hon kan ha gjort precis som du har sagt, men det löser fortfarande inte rasismens utbreddhet på arbetsmarknaden.

Till slut vill jag säga att det finns en majoritet av invandrare som anammar "den svenska livsstilen" eller vad ni vill kalla den - och det är dessa ni glömmer bort. Ni tänker på de kanske 5% som ni ser i den mediala bilden.

18. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Frågan är: Hur stort ett problem?

Så stort att det är ok att inskränka på MIN rätt till att klä mig som JAG vill?

Om det är så stort ett problem så kanske man skall ge den som tvingar ett annat människa att bära slöja en engångsdemonstration av hur en guiliotine fungerar?

Eller är problemet inte så stort tycker du?

19. Madeli

Madeli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    722

MINA ENHETER

Öland är rätt rikt på både invandrare/flyktingar. En familj jag känner är från forna Jugoslavien. Mannen är kommun politiker och jobbar högt uppsatt på skatteverket. Deras barn är födda i Sverige och det upprör mig när jag får höra här av vissa att dessa barn inte har rätt att bli "fullvärdiga" svenskar pga att deras föräldrar är från ett annat land!!?! Dessa barn har inte valt detta själva! De lever och är födda i Sverige precis som mina barn. Enda skillnaden är hudfärg/hårfärg. Upprörande!

Jag känner dessutom flera adoptivbarn som bor här som är från Indien och Afrika. Dom får alltså inte blanda sig i politik/beslut för att dom har annan hudfärg/hårfärg? Helt sjukt tänkande.

Detta blir nog det sista jag skriver i denna tråd då jag nästan spyr på dessa inskränkta, trångsynta svenskar!

20. MiniMax

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

VILANDER, du kanske skall våra försiktig när du använder ord som "generalisera" och "NI" - sten och glashus du vet - i ett svar till mig om invandring, kultur och sed. Speciellt eftersom jag inte är svensk!

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.