Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag vet inte alls hur han kommer att bli som president i praktiken, det får tiden utvisa. Men hans människosyn är en katastrof och passar sig inte för en ledare i en demokrati (hur svag demokratin än är i USA).

2. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

3. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Läste någonstans att endast 19% av amerikanarna röstade på Trump som ändå kunde vinna. Blir väl så med kombinationen elektorer och lågt valdeltagande.

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, det amerikanska valsystemet måste göras om i grunden i fall det ska kunna bli demokratiskt i verklig mening. Varje röst måste räknas (inga elektorröster) och alla (i rätt ålder) måste få rimlig möjlighet att rösta.

Valdagen måste vara en röd dag - det vill säga en dag som är ledig för de flesta - man måste kunna rösta om man avtjänat sitt straff (om man nu haft ett sånt).

Man måste kunna rösta även om man inte har fast adress och man måste kunna rösta även om inte arbetsgivaren ger ledigt, det vill säga att man ska kunna poströsta.

Dessutom så måste möjligheten att köpa röster stark begränsas, obundna kandidaters möjligheter måste öka radikalt. Möjligheten att sponsra (och därmed muta) kandidater måste starkt begränsas. Staten måste garantera en rimlig summa för alla kandidater som har betydande stöd.

Först då kommer vi att kunna ha en demokrati värt namnet i USA.

Last edited: 18 nov 2016
  5. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
  6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tycker man Trump är konstig så är Pence 10 resor värre, minst. Så man skulle ju kunna säga att Pence är Trumps "livförsäkring".. .

7. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Avgick han verkligen?

8. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Nej, han satt hela perioden ut :)

9. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    tack!

10. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Slarvigt ordval från min sida. Han avgick inte men till följd av sitt agerande i samband med "Lewinsky-skandalen" ställdes han inför riksrätt och friställdes följaktligen från sitt ämbete.

11. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 470

MINA ENHETER

Swing and a miss, strike two! One more and you are out of here

12. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)

*EDIT* helvete, så går det när jag läser slarvigt. Aja, jag ska inte diskutera ämnet vidare. Förlåt min uppenbara okunskap samt bristande intresse.

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sveriges försvar är idag bedrövligt svagt och kan på intet sätt försvara sig mot ett kraftigt anfall. Sverige är aliansfritt och måste därmed kunna försvara sig självt, det kan vi inte idag.

Det vi måste göra är att satsa stora pengar på försvaret och vi kan börja med 35 miljarder:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23947197.ab

Det är lätt att tro att krig är inget som kommer att drabba oss, för det har inte hänt på länge. Det är ett stort misstag och oerhört naivt. Vi måste kunna försvara oss och visa att det kommer att kosta enormt om någon vågar anfalla oss.

Vi kan inte lita på NATO och vi ska inte gå med i NATO och hamna i händerna på såna som Trump. Vi måste kunna stå starka på egna ben. Det är min uppfattning. Vad tycker du?

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag anser ungefär aldrig att SD har rätt, men här är faktiskt ett rimligt förslag ifrån SD:
    "SD kräver nu att delar av de 35 miljarderna, i så fall, går till ett nytt luftvärn av typen Aster och nya eldenheter av en rörlig kustrobot från Saab."

Sverige måste ha ett starkt försvar, vi måste själva kunna tillverka enheterna (Bofors, SAAB) och det måste gå att kombinera med att ekonomin i landet stimuleras. Så blir det med SD:s förslag.

2% av BNP innebär inte att kostnaden i praktiken blir 2%, mycket kommer att komma tillbaks i form av ökad tillväxt, minskat arbetslöshet och ökade skatteinkomster.

15. Droid55

Droid55 Guest

16. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 302
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Samtidigt som de passar på att försvara dåligt beteende.

"Detta efter hennes skämtsamma kommentar på Facebook, där hon slog fast att "tanken föresvävat henne" gällande att frånta amerikanska män rösträtt, i samband med valet av Donald Trump som ny president."

Tydligen OK att "skämta" om sånt när man är vänster. Som så mycket annat.

Notera att jag ej försvarar idioten på något sätt! Men svensk media.. *skakar på huvudet*

17. Droid55

Droid55 Guest

Mest impad av att de inte bara avskedade idioten som sa det utan fler som hejade på. Man brukar ju säga att det värsta med mobbning inte bara är de som aktivt utövar den, utan de som passivt står och ser på eller rent av hejar på.

Då gillar jag inte ens M men jag är grymt besviken på MP som lät Romson avgå men inte Fridlon. Båda skulle avgått eller ingen men nej, självklart skulle bara hon avgå.

18. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Att du är besviken på MP antyder ju att du hade förväntningar på dom? Låter märkligt... [emoji6]

Hur som helst var det väl inte Frigolit som gjorde bort sig så därför var det väl ganska logiskt att han fick vara kvar?

19. Droid55

Droid55 Guest

Jag har röstat på MP tidigare och sympatiserar med dem i mycket även om min röst i senaste valet gick till ett annat parti.

Fridolin ska ha gjort bort sig minst lika mycket.

20. Jockmokk

Jockmokk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    895
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Man kan köpa alla system i världen, men finns det ingen personal att bemanna systemen med så fyller de ingen funktion :) Personalförsörjningen måste vara prio 1 för försvarsmakten, om det så ska ske genom delvis värnplikt och delvis anställd personal kvittar.. Men mer pengar behövs helt klart! Främst till bättre löner, fler övningsdygn och utbildningar som skapar mervärde för våra soldater & sjömän, och får dem att vilja stanna kvar inom försvarsmakten.

Nu har ju tung landbaserad kustrobot återinförts inom försvaret, mycket bra tillskott och jag hoppas verkligen att det går fort att bemanna systemet! Luftvärn är oxå en mycket högt prioriterad sak att tillföra försvaret, men krävs att man snabbt börjar utbilda personal isåfall, så att det går fort att bemanna ett luftvärn när det väl kommer till Försvarsmakten.

Det är bara tacka våra naiva politiker för att de trott på "Den eviga freden"

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.