Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Det här tänket hör jag många svenskar som har men jag kan garantera dig att ingen svensk pensionär söker spansk kultur när dom flyttar in i svenska delen av Torrevieja i Spanien där det till och med finns skolor som är 100% svenskt språk i. I dom skolorna är det till och med tillval att lära sig spanska.

Varför är inte svensken så duktig på att assimilera sig i den spanska kulturen? Borde det ens finnas sånna skolor?

Sen ser man samma gamlingar och samma stenålders tänk när dom kommer hem till trygga stugan i Dalarna. Varför ska dessa invandrare ha skola på sitt språk? Dom e säkert terrorister hela bunten...

Good game.

Sen det här med utbildningsnivå den kan man ju köpa. Men tack vare SD så måste, notera MÅSTE, dom kunna svenska inom 2 år annars är det bara o packa väskorna. Så istället för att utbilda i modersmålet för att sedan ta svenskan i samband med socialt liv och umgänge så fäller man dom redan på startlinjen.

Last edited: 13 feb 2018
  2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Invandring är en stor kostnad på kort sikt, det är ingen tvekan om detta. Särskilt om utbildningsnivån är låg. Det kan dröja lång tid innan det lönar sig men genom utbildning och integration så kan vi nå ditt.

3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Nej, det har visats redan att det inte stämmer. Bara att se på förvärvsfrekvens så ser man att det kostar. Läs Arpis texter för mer info.

4. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Kan du inte ta och svara nu? Vore intressant att höra hur du applicerar det hela i tråden. Du verkar för övrigt tro att all fakta är sanning.
    När en folkgrupp knappt kan läsa efter att ha gått i 9 år i svensk grundskola så blir det svårt att få den gruppen i arbete i ett land som Sverige där man behöver stora kunskaper för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Dessa grupper ägnar sig dessutom mer åt brott och mer åt barnafödande än andra grupper som klarar skola och arbete.

Last edited: 16 feb 2018
  5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ju väldigt fantastiskt om man kan se in i framtiden och veta hur väl andra och tredje generationens invandrare kommer att prestera och utvecklas och bidra med. När vi pratar om de gruppen asylsökande flyktingar som vi nyligen tagit emot.

Så du tror inte att om man utbildar och sätter dessa människor i jobb att de kommer vara en vinst?

Man kan dessutom utan tvekan minska kostnaderna avsevärt genom att inte ha behandlingstider på flera år där personerna inte har en aning om vad som kommer att hända.

6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ju en extremt mörk bild du målar upp och din totala fokus på problem är ju faktiskt rätt skrämmande.

Jag jobbar tillsammans med massor av utomeuropeiska människor, både första och andra generation och de bidrar till samhället och fungerar väl. Det finns massor av positivt också, även om du inte vill se detta.

flipp gillar detta.
  7. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Det har ju inte hänt hittills och inget talar ju för att det ska bättre. Sverige är riktigt dålig på integration och värre kommer att att bli. Allt annat är önsketänk.

8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Sverige är väldigt bra på integration på lite längre sikt. Om du istället för att fokusera på nyanlända flyktingar så kommer du märka att en oerhörd majoritet av de som invandrat till Sverige genom alla år har integrerats alldeles utmärkt och bidragit i mycket hög grad.

Flyktingar är helt klart den svåraste gruppen av invandrare att integrera, men även detta kommer att ske även om det kommer att ta längre tid än med arbetskraftsinvandring.

Nej, det är inte önsketänkande, det är så historien ser ut.

9. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är du som snackar om att invandrare föder barn bara för de är invandrare och för att få pengar. Fan du skriver t.o.m om det i exakt samma inlägg där du ber om svar från mig.

Vad är det du inte förstår? Jag poängterar att det du skriver inte är sant.

10. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Sveriges utsatta områden
    Du har fel helt enkelt :)

11. Droid82

Droid82 Guest

@Zooklubba@Zooklubba Missade du min fråga i tråden eller vill du bara inte svara? :)

12. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Har du varit i dessa s.k utsatta områdena? Har du umgåtts med människorna där, handlat och integrerat med de som bor där? Det har jag och jag kan utan tvekan säga att en överväldigande majoritet är välintegrerade, hyggliga människor som bidrar till samhället.

13. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Som sagt, det är problemområden som bevisar att integrationen inte funkar bra. Det är nog alla politiker överens om. Bara att acceptera.

14. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Teach a man to fish, utbildning och fertilitet vet jag Rosling har snackat mängder om. Minns ej om det är via Rosling den andra boten folket med eller om jag läst det någon annan stans. Nytt jobb har lett till i princip noll fritid för att kolla upp, men ska se om jag lyckas hitta något.

@Gurex@Gurex ska du fortsätta trolla och inte ens läsa det du själv skriver kan jag nämna att det inte är lönt att hålla på att pinga mig iom det inte ger något att försöka diskutera med dig. Mao så slutar jag nog svara.
    Håller inte alltid med @Ara@Ara men hen har skrivit mycket vettigt här.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, det bevisar att det finns problem som behöver lösas. Integrationen överlag fungerar mycket bra.

När en överväldigande majoritet integreras väl så kan man inte säga att det fungerar dåligt, men mycket kan förbättras och så är det faktiskt i nästan alla politiska frågor, mycket kan förbättras.

16. Droid82

Droid82 Guest

Jättebra, jag ser fram emot ditt svar angående forskningen kring sekularisering och realiserad fertilitet som frågan efter ditt inlägg handlade om, jag är genuint intresserad av ämnet så det vore uppskattat. Och grattis till nya jobbet. :)

17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tackar. Hoppas jag minns rätt, kanske inte gjort det helt men får leta lite mer. Hittade den här lite snabbt.
    Religious Affiliation and Fertility in a Sub-Saharan Context: Dynamic and Lifetime Perspectives blir mer att försöka minnas och hittas ASAP. Undrar om en del av det jag läst har kommit ifrån Ricky Gervais, hmm.

18. Droid82

Droid82 Guest

Med tanke på att du inte svarat seriöst på någon av mina frågor, att du totalt ignorerat verklig fakta som jag länkat till i mina inlägg, att du uppenbarligen missförstått stora delar av enkla inlägg som jag postar, att du gång på gång lekt halmgubbsjägare och även flyttat målposten gång på gång och dessutom motsagt dig själv i samma inlägg och i kombination med detta visar noll självinsikt, ödmjukhet och lyhördhet så blir det nog inte många fler försök till att förklara saker för dig, men jag gör ett sista försök, även om jag redan innan förstår att du högst sannolikt är totalt oemottaglig för den nya informationen då den krockar med din nuvarande världsbild och din låsning vad gäller att se något annat än din nuvarande uppfattning.

Jo förstår du, om det kommer en kultur, ta tex stamkulturen i Somalia, och så möter den kulturen den svenska västliga liberala demokratiska kulturen, och så integreras dessa kulturer, då innebär detta att även den svenska kulturen förändrats i riktning mot den somaliska stamkulturen, medan om den nyanlända somaliska stamkulturen hade assimilerats så hade den genomgått en process där den kulturen fullständigt anpassats till majoritetskulturen i Sverige som den ser ut idag. Detta är alltså inte möjligt om den redan förändrat den svenska majoritetskulturen som den ser ut i Sverige idag, förstår du? Nej, jag trodde inte det heller. /Over and out vad gäller att kasta pärlor åt svin.

19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jösses, så hur många somailska kulturyttringar har du tvingats införliva i ditt liv? Är detta seriöst något du är orolig över? Det är 100% garanterat att det är den överväldigande majoritetens kultur som kommer att dominera, inte ett gäng somalier. Du har inget att oroa dig för.

20. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Ja, tror man det så är man naiv.

Men lite fakta:
    Sverige sämst på integration
    "
    Sverige sämst på integration
    Sverige är sämst bland industriländerna när det gäller att ordna jobb till invandrare. Vi måste lyckas bättre med integrationen för att upprätthålla tillväxt och välfärd, säger experter som Agenda talat med"

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.