Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag umgås och träffar invandrare dagligen. Jag vet vad jag pratar om.

2. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Och det gör dig till expert?. LOL
    Sverige sämst på integration
    Sverige sämst på integration
    Sverige är sämst bland industriländerna när det gäller att ordna jobb till invandrare. Vi måste lyckas bättre med integrationen för att upprätthålla tillväxt och välfärd, säger experter som Agenda talat med

3. Droid82

Droid82 Guest

Jag kanske missar något, men visar inte denna tabell som du länkade till något annat än att sekulariseringen leder till lägre födslotal än religiösa gruppers födslotal? Läser jag tabellen fel eller ligger inte de med "no current affiliation" markant högre än det totala snittet?

T3.png

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, vill du att vi ska skicka rubriker till varandra så gör vi det:

Rapport: Sverige bäst på integrationspolitik

Rapport: Sverige bäst på integrationspolitik

Den svenska integrationspolitiken får kritik på hemmaplan – men en ny studie visar att den ligger i topp i Europa.
    – Ambitionsnivån i Sverige är mycket hög, säger Thomas Huddleston, forskaren bakom rapporten.

5. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Dålig integration i Sverige, visar undersökning - Nyheter (Ekot)

"
    Sverige är näst sämst på integration enligt en undersökning som gjorts på Stockholms universitet där Sverige jämförts med 15 andra europeiska länder. Sociologen Ryszard Szulkin har studerat i vilken utsträckning personer som invandrat fått jobb i det nya landet under de tio första åren i landet.

- De som har varit här upp till tio år har lägre sysselsättningsgrad och högre arbetslöshet än i många andra europeiska länder, säger sociologen Ryszard Szulkin"
    Fakta svider?

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja, slutsatserna där var tvärtemot vad jag hade sagt varav min lilla fuling med "kanske minns fel" i förra inlägget. Blir nog först till helgen jag kan lägga mer tid att läsa men läste lite smått tidigare och de hade referenser till andra forskningsrapporter som också visade lite olika, även beroende på vad för slags religion :(.
    Har du fulltextmöjlighet till Does Religion Influence Fertility in Developing Countries för den lät intressant den med.

7. Droid82

Droid82 Guest

Jag är så less på Aras trollande (eller oförstånd) då sådana som han förstör varje seriöst försök till ett normalt politiskt samtal, så jag lämnar nog tråden alldeles strax. Men ok, du har lämnat en källa och den visar motsatsen till vad du påstod vilket måste betyda att du faktiskt inte hade läst det du länkade till, vilket tyvärr framstår som synnerligen oseriöst och som att du bara försökt "vinna" diskussionen. Jag menar inte att vara otrevlig, men du måste själv förstå att det är så det framstår. Jag hoppas att tråden blir mer konstruktiv och mindre ideologiskt förblindad och känslomässigt påverkad framöver. Ha det bra allihopa. Nu blir det att trycka på ignore-knappen på Ara, denna tråd osv. /Over and out.

8. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Integration är inte bara en fråga om jobb, det finns långt fler saker som är av betydelse för integrationen och Sverige (som jag visade i förra inlägget) ligger mycket bra till på en lång rad andra områden. Med det sagt är det givetvis av största vikt att fler kommer i arbete.

9. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Kommer inte att ske utan starka incitament: Inget jobb= ingen mat på bordet.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Du ska inte prata om att vara seriös samtidigt som du ägnar en stor del av din text till personangrepp.

11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Så du tror att de flesta som är arbetslösa är det för att de inte vill jobba?

12. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Spela roll, idag behövs ju inte det. Tacka sossarna för det.

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är i de allra flesta fall enorm skillnad på inkomsterna om man har ett jobb jämfört med om man går på bidrag och sjukersättning är idag knappast lätta att få. Det finns definitivt kraftiga motiv att jobba.

14. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Det stämmer heller inte.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Okej, det där svaret gav ju inte särskilt mycket. På vilket sätt stämmer det inte? Menar du att det normala är att man får ungefär lika mycket i bidrag som om man jobbar och menar du att det är lätt att få sjukersättning? Det skulle i så fall vara intressant att få se lite stöd för den uppfattningen.

16. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ur ett globalt perspektiv är ju utbildningskraven extremt höga i Sverige. Det är nog svårt att få jobb om man är etnisk svensk och saknar högre utbildning, hur lätt är det då att få jobb för alla de flyktingar som saknar både högre utbildning och språkkunskaper? Jag tror huruvida man är motiverad att jobba eller inte spelar ganska liten roll i det sammanhanget.

17. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 499

MINA ENHETER

Är man motiverad så får man jobb.

18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Ja det får man, i alla fall i Stockholmsområdet, men det kan krävas rätt mycket utbildning innan man blir anställningsbar. Inte minst vad gäller språk.

19. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 306
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den rapporten har inte så mycket att göra med de rapporter @DrT@DrT tar upp och de står ju inte i motsats till varandra heller. Vad MIPEX "benchmarkar" är länders olika regler/lagar/policyer med anknytning till integration; inte hur bra integrationen fungerar i praktiken/resultatet av integrationsarbetet. Vidare avser MIPEX-rapporten läget som det såg ut 2014 - tror det sett dystrare ut idag som S etablerat gränskontroller och stramat åt reglerna etc.

METHODOLOGY | MIPEX 2015

Last edited: 13 feb 2018
  20. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 739
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Inte om man saknar tillräckliga språkkunskaper och utbildning (vilket många flyktingar gör), lägg till att det finns diskriminering mot utomeuropeiska invandrare på arbetsmarknaden i Sverige (visat genom experiment där man skickat "fejkade" jobbansökningar som är identiska så när som på den sökandes etnicitet).

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.