Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid82

    Droid82 Guest

    Jag skrev som det är, att det är vidrigt att någon tycker att arbetslösa invandrare ska svälta. Du ljög totalt grundlöst om min person.
     
  2. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 287
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Som sagt, din läsförståelse är inte den bästa.
     
  3. Droid82

    Droid82 Guest

    Det är den objektiva sanningen och vad som har skett. Och du hade inte heller tidigare länkat till någon forskning som stödjer ditt påstående, tvärtemot vad du själv hävdat.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 828
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Så där! Nu kanske ni har lugnat ner er en aning så vi kan öppna tråden igen.

    Förstår att diskussion kring politik väcker känslor och det är svårt att vara överens, men försök att hålla god ton och undvik personangrepp eller att kalla varandra för glåpord!

    Vi håller ögonen på tråden och övertramp kan komma att leda till varning eller i värsta fall ban!
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Nej, det är din uppfattning om vad som är sant och det är något helt annat.

    Jag är övertygad om att han har stöd i forskningen för det han hävdar annars skulle han inte påstå det han gör.

    En forskare hämtar inte fakta ur luften, det är helt emot vad forskning och forskare är.

    Så nej, du har ingen som helst grund för vad du hävdar.

    Möjligt att jag missade att länka den tidigare, men det spelar ingen roll, den är länkad nu.
     
    Last edited: 16 feb 2018
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Kanske ska ta och begränsa replikskiften så att folk inte hinner elda upp sig för mycket
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kan vi inte prata om cannabis istället :D
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 910
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Det finns väl några sidor i det ämnet här redan va? ;) Blir nedstämd så här en fredag när jag tänker på mig som admin i en fb-grupp där ämnet cbd-olja kom upp titt som tätt, det kanske vore nånting här :D
     
  9. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER


    Har haft för fullt upp på jobbet så jag hann inte skriva färdigt mitt senaste inlägg men råkade posta det då halvfärdigt. Ser att det varit het stämning och en del påhopp. Inte oväntat har @Ara@Ara fått backa från flera av sina påståenden, exempelvis att det tar max tre generationer innan man är assimilerad, det räcker att sticka ut huvudet och se att det bott olika folkgrupper tillsammans i andra länder och i Sverige under hundratals år utan att assimilering skett. Att @Ara@Ara har hänvisat till forskning som inte visat sig vara forskning utan endast åsikter av en forskare talar sitt tydliga språk om tillförlitligheten. Att kasta en massa skit på andra medlemmar, exempelvis @curioustech@curioustech, välja att missförstå, strawman, säga att man redan svarat när man uppenbarligen inte gjort det, ljuga osv som bland annat @Ara@Ara gör förstör en debatt som skulle kunna vara givande då ingen skadas av att ventilera viktiga frågor på ett ärligt och logiskt vis utan ges tillgång till andras tankar och andras information kring det man debaterar.

    Angående ett sådant ämne som vi nu talar om finns det mängder med forskare som tycker det ena och det andra så man skall vara försiktig med att svälja en forskares åsikt med hull och hår och sedan läsa rapporter slarvigt när man bildar sig sin bild av läget. Ett annat tips är ju att läsa de olika sidornas syn på det hela innan man själv skapar sig en åsikt.

    Det har dock kommit fram en del saker som jag tycker mig stärka min position i tråden. Exempelvis att det är svårt att som invandrare komma in på arbetsmarknaden. Speciellt om man inte lär sig svenska eller är högutbildad. Det jag tror är att det finns en del invandrargrupper som har bättre läshuvud än andra invandrargrupper, att de dessutom kommer från en kultur som är mer kompatibel med den svenska vilket att dessa kan vara en fördel för Sverige som land. Den förra gruppen som inte klarar skolan i lika hög grad och kommer från en kultur som inte är kompatibel med den svenska på samma sätt kan enligt mig vara en nackdel för Sverige.

    Det jag svävade ut i när jag stressade på jobbet och skrev halvgenomtänkta inlägg på telefonen är bland annat att om man föds (som en typisk företrädare för sin grupp, det finns såklart smarta/osmarta, flitiga/slöa, laglydiga/lagbrytare osv i varje grupp) människor som en andra generationens invandrare i Sverige. Har lägre intelligens och föräldrar som kanske inte ens kan läsa. Dessa personer har extremt svårt att hävda sig i den svenska skolan som är uppbyggd kring den svenska befolkningens förutsättningar (hög IQ, ska göra rätt för sig osv.). Dessutom uppfostras barn i vår kultur (i gemen) från tidig ålder i att man skall låta alla komma till tals, att den starke skall vara snäll mot den svage, ickevåld, allas lika värde m,m både hemma och på förskola och sedan skola. Detta skiljer sig åt vad jag har förstått det från speciellt mena och afrikansk uppfostrans taktik och att de mentala färdigheterna inte är på samma nivå. Samtidigt är den östasiatiska är mer lik den svenska/västerländska vilket leder till andra resultat i skola och arbetsliv längre fram.

    Det här leder enligt vad jag läst och förstått till att när barn främst från mena och Afrika växer upp finns det en större risk att de inte går på dagis med svenska barn utan är hemma med sin familj så de missar en viktig del av uppfostringstid till vårt samhälles sätt att leva. De har i snitt inte samma möjligheter att ta vara på information som förmedlas i den svenska skolan dels av rent språkliga tillkortakommanden och att föräldrar inte kan hjälpa dem då de ofta är lågutbildade själva. Dels på grund av att de inte har samma mentala möjligheter som den inhemska befolkningen(i snitt, det finns självklart mycket intelligenta personer i alla folkgrupper men i snitt är det jag menar). Då dessa barn hamnar efter får de dåliga betyg som följd, de bor antagligen redan i ett område där det är mycket brott och dras till våld och brott. Kommer man dessutom från en kultur där det är status att ha råd med många barn: Arbetslösheten präglar somaliers liv i Sverige

    ”Den barnrika somaliska familjen har sina rötter i nomadsamhället, förklarar föreningsordföranden Hashim Abdikarem. Många barn är tecken på rikedom och inger respekt. Ju fler barn desto högre status i samhället. Tyvärr innebär det att väldigt många somaliska kvinnor i Sverige inte fått någon chans att lära sig språket och därmed varken har jobb eller utbildning.”

    Tittar man på andra länder kan den här gruppen som inte klara skolan och har låg intelligens osv (som kan bestå av infödda eller invandrade grupper, svarta, bruna, gula och vita, men i snitt är det vissa grupper som sticker ut) så kommer fler av pojkarna bli kriminella och fler av flickorna få barn tidigt och dessutom få fler barn än de flickor som klarar sig bra i skolan och arbetslivet. Kommer man som jag var inne på tidigare dessutom från en kultur där man anses vara bättre ju fler barn man får eller där man inte får skydda sig mot graviditet så blir det dessutom ännu fler barn. Barn som i stor grad försörjs av samhället genom bidrag och eller genom brottslig verksamhet.

    När de laglydiga produktiva kvinnorna får 1.7 barn vid 30 års ålder samtidigt som oproduktiva kvinnorna får 4 barn som påbörjas vid 17 års ålder så sker i förlängningen en förskjutning av hur stor population som är bidrar jämfört med den som inte gör det. I Östasien och i västvärlden produceras det extremt mycket och en stor del av populationen är med i produktionen, det krävs med och mer utbildning då lättare jobb som busschafförer, transport, enklare vård, städ osv antagligen kommer övertas av automatiserade system inom en snar framtid. Detta kommer att drabba invandrare från mena och Afrika i störst omfattning och de kommer ha ännu svårare att skaffa sig ett arbete.


    Välfärdsstaten kommer knappast att kunna leverera i framtiden är jag rädd och jag är även rädd att slitningar mellan olika folkgrupper och religioner kommer att försämra läget ytterligare.

    Så för att summera det jag försökt skriva tidigare och i det här inlägget så finns det invandring till Sverige som kan vara fördelaktig, främst då de som kan arbeta och tar med sig kunskap som kan användas i vårt samhälle. Dels finns det invandring som är negativ för vårt samhälle som vi förlorar på och som dessutom kommer kosta mer och mer för varje decennium som går. Att en del folkgrupper dessutom belastar rättsväsendet, sjukvården, skola m.m gör att den försämras för alla. Det krävs inte så många barn i en klass som inte hänger med, är bråkiga osv för att förstöra studieron som behövs för elever för att inte tala om att vissa behöver väldigt mycket hjälp vilket ger mindre tid åt de andra.
    I vården är de de som har mest vårdbehov som måste prioriteras och har man kusingifte i system i århundrade så får man allvarliga medicinska utvecklingsstörningar som måste prioriteras vilket tar enorma resurser från andra vårdområden. Ex: Warning over births to first cousin marriages

    Att det är fullt på akuten, Långa vårdköer osv är ytterligare en kostnad som inte kommer minska är jag rädd. När landstingen idag har svårt att anställa folk då arbetsmiljön är oerhört stressande och ibland rent av farlig, är man idag under högkonjunktur måste skära ned, hur kan det se ut längre fram?


    Vad säger ara och zooklubba, Leo, drt, curiostech och ni andra?
    Måste kila men har säkert stavat fel och missat en del, får köra förtydliga sedan.
     
    Last edited: 16 feb 2018
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du skriver en lång rad direkt felaktiga påståenden som du har absolut noll grund.

    Många av de sakerna du skriver har redan förklarats men det väljer du helt att ignorera.

    Du kommer ingenstans med detta.
     
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ren lögn, jag har inte backat ifrån något påstående och jag har till skillnad ifrån dig faktiskt lämnat information som stödjer det jag säger. Det är fantastiskt vad du totalsågar en källa (trots att den kommer i från en av Sveriges mest sakkunniga i ämnet) samtidigt som du erbjuder noll (0) källor som stödjer det du säger.

    Antingen läser du inte det jag skriver eller så väljer du att blunda för att det inte passar din agenda. Jag vet inte vilket som är värst.

    Jag har upprepade gånger sagt att man inte assimileras om man står utanför samhället och att det krävs att man integreras i samhället under lång tid. Varför låtsas du som att detta inte har blivit sagt flertalet gånger?

    Folkgrupper som håller för sig själva och inte integrerar med samhället i övrigt kommer givetvis inte att assimileras och det har heller ingen påstått.

    Ett tips! Läs vad jag skriver i fortsättningen - och inte bara de valda delar som passar dina syften! - så behöver du inte skriva en sån massa nonsens.
     
    Last edited: 16 feb 2018
  12. Droid55

    Droid55 Guest

    Jag har inte följt tråden särskilt noggrant, det brukar inte ge mig något att göra.

    Hur som helst ogillar jag hur du beskriver människor och deras värde. Att människor som inte blir framtidens vetenskapsmän eller något annat högaktningsfullt, inte förtjänar att existera. Du skriver det inte rakt ut men om man läser vad du skriver, så är också det du säger. Invandrare eller icke invandrare. Människor som inte har samma förmågor som andra förtjänar inte att få finnas. Människor som idag har alldagliga jobb, utan spetskompetens, kommer inte vara till någon nytta för framtiden. Samtidigt bör man inse att det är en stor majoritet som har just det, vanliga jobb.

    Jag förstår att framtiden är läskig. Där automatisering av saker pga. framgångsrik teknik kan leda till mindre jobbtillfällen eller kanske mindre traditionella jobbtillfällen. Det lär inte ske över en natt och jag tror att folk med tiden kommer att ställa om sig. Precis som vi en gång i tiden gick från att ställa om oss till att leva i ett civiliserat samhälle.

    Dock får man inte glömma att människor som lever i ett elände inte har samma förutsättningar som människor som växer upp i en dräglig tillvaro eller i högre standard. Det betyder inte nödvändigtvis att de är mindre begåvade egentligen, men deras förmågor har inte tagits till vara på.

    Sen visst finns det "mindre begåvade" människor, men vad spelar det för roll? Ska vi börja sortera ut människor, vilka kommer härnäst och vad ska vi göra med dem menar du?
     
    jnsson gillar detta.
  13. Droid55

    Droid55 Guest

    Angående barnafödande så tror jag inte det handlar så mycket om kultur som det handlar om välfärd. Hans Rosling sa själv att mindre barnafödande är ett resultat av högre levnadsstandard.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är väl i så fall bara om kulturen förbjuder preventivmedel (katoliker är inte så förtjust i detta exempelvis..), i annat fall kan jag inte se att det skulle ha någon inverkan, utan precis som du skriver så beror det på levnadsstandard och därmed också i hög grad på utbildningsnivå.
     
  15. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

  16. Droid55

    Droid55 Guest

    Du tänker på religion och ja, religion i sig kan sätta många käppar i hjulet vid preventivmedel och abort. Nu tänker jag mer på det där om att många barn skulle innebära hög status. Jag tror det är kopplat till välfärd mer än religion.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är en klassisk retorik ifrån rädda människor som söker enkla lösningar på svåra problem (judar som pekas ut som problemet är ett utmärkt exempel..) och lösningarna de hittar har mycket sällan något direkt med själva problemet att göra. Det såg vi inte minst på 1930-talet.

    Fakta och sanning har ingenting med deras värld att göra, fakta och sanningen ses som hinder för deras politiska agenda. Deras retorik handlar om att utmåla grupper som onda och andra grupper - sin egna - som goda och naturligt utvalda till att vara bättre och härska. Historien upprepar sig.
     
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Som vi alla vet så används dessvärre ofta (mycket ofta) religion som politiskt vapen. Mycket använt i Sverige inte minst, även om det var rätt länge sedan. Man använder bibeln (och motsvarande) för att motivera och rättfärdiga politiska beslut.
     
  19. Droid55

    Droid55 Guest

    Japp, skönt att svenska staten är skild från svenska kyrkan numera.
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja, det är ett enormt plus. Nu väntar jag på att kungahuset ska kastas ut också.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.