Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10+ 512GB

MINA ENHETER

Telefon:
    En annan kul sak med ett politiskt misslyckande;
    Det här avdraget för hushållsnära tjänster som skulle göra svarta pengar till vita här medfört att det är en massa utländska företag som tillhandahåller dessa tjänster, så istället för att dom var svarta men kvar i landet så är dom nu "vita" men går till utlandet + att nu går dom inte bara miste om skatteintäkter nu betalar vi för det.
    Och det strider mot konkurrens reglerna om man bara skulle låta svenska företag få ta del av detta.
    Bra tänkt, men det blev lite fel...

2. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Ja, men det skulle stärka landet och göra Sverige mer oberoende av andra länder. Istället för att ha t.ex rot och rut skulle man kunna ha något liknande för svenskproducerad mat och på så sätt sänka priset.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

3. Zargoth

Zargoth Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Självklart vore det bästa att ställa som krav att tex myndigheter och kommuner ska köpa närproducerat dock så har vi föregående generation att tacka för att vi är med i EU som förhindrar detta pga fri upphandling

4. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Egoister!

5. Larss00n80

Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

?o_O

6. Droid113

Droid113 Guest

Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Jag anser att vi ska köpa främst från u-länder när vi kan, då det stärker deras ekonomi så att
    • deras invånare får det bättre
    • de kan satsa mer på miljön
    • vi behöver inte skicka lika mycket bistånd
    Deras varor brukar oftast vara billigare också.
    Om det finns tycker jag man ska köpa fairtrade-märkt för att vara säker på att arbetarna har det någolunda bra.
    Men det är ju upp till var och en att välja vad de vill.

7. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Sen har du ju all Co2 som släpps ur när man ska frakta alla dessa varor.....

8. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Anser snarare att det är viktigare att satsa på det man kan få tag i som är närproducerat. Miljöaspekten är en viktig del av det, du tror inte det tar ganska mycket på miljön att skicka en container med vara X från tex afrika till Sverige jämnfört med en container med samma vara som producerats inom det egna landet?

9. Droid113

Droid113 Guest

Tänk långsiktigt! Skövlandet av regnskogar är nog snäppet värre för vår kära lilla planet, och det är i u-länderna regnskogarna finns! Problemet är att dessa länder säljer alla bra marker till internationella företag som Dole och Chiquita i brist på dem pengar som kunde kommit från t.ex. oss om vi skulle köpt deras varor, och när stora företag tagit över alla bra marker så måste man skövla skog för att få mer mark.
    Sedan finns det andra skäl också som sagt, lokalbefolkningen får det bättre, våra plånböcker får det bättre, och u-länderna får en chans att utvecklas.

Last edited by a moderator: 9 aug 2011
  10. Larss00n80

Mottagna gillanden:
    186

MINA ENHETER

Herregud!!! Lupizza for president!!!! H*n kan lösa alla världens problem!!!!!

11. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Tror inte det skulle bli några större skillnader i det stora loppet, storföretagen kommer behålla sitt grepp och kapitalismen kommer inte tillåta att de utvecklas då billig arbetskraft då skulle försvinna

Dockland gillar detta.
  12. MiniMax

MiniMax Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Handel skapar välstånd för båda parter. Det verkar som om många här tycker att välståndet skall stanna i Sverige.

13. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Så svenska företag som tillverkar produkter som behövs i närheten ska inte säljas i närheten utan skeppas till andra sidan jordklotet/andra sidan europa?

14. Droid113

Droid113 Guest

Det är ju upp till företagen :P

15. Droid113

Droid113 Guest

Kom på ett vettigt argument istället så att vi kan hålla diskussionen på mogen nivå.

16. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Nej det är EU som har bestämt att staten inte får sätta krav på att närproducerat ska köpas eftersom företag i alla EU länder ska vara med i upphandlingar

17. Poontus

Poontus Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    174
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Det var på TV tidigare, en skola som VILLE ha närproducerat från gården men dom fick inte pga. EU och upphandlingar.

18. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har varit ett antal fall där kommuner/skolor inte fått köpa närproducerat pga det om jag minns rätt

19. Zargoth

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Kommunisten Karen genomförde ett terrorattentat mot det Estniska försvarsdepartimentet, han avfyrade flera skott och detonerade minst 10 bomber innan han blev skjuten till döds av polisen. Både Estlands permiär- och försvarsminister säger att detta har likheter med terrordåden i Oslo, trots detta ser vi inga stora rubriker som fördömer vänsterextremism. Återigen ser man vilken selektiv världsbild media har. Vad jag kan hitta så nämner varse sig aftonbladet, DN eller SvD terrordådet. GP har en artikel om det men nämner inte att gärningsmannen är kommunist.

Karen, 57, attackerade försvarsdepartementet - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje

Gärningsman dödad i gisslandrama - Världen - www.gp.se

Realisten.se gör en mer djupgående artikel om det hela och nämner bland annat:

Vänsterextremist utförde attentat mot estniska försvarsdepartementet | Realisten

Vilket också ökar på likheterna med Oslo attentaten.

20. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag följer lite av den amerikanska debatten, däribland de republikanska "provvalen".

Jag gillar inte republikanerna, men om jag hoppas på någon utav de kandidater de ställer fram så hoppas jag på Ron Paul.

<object style="height: 390px; width: 640px"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Ogseq-xh9ks?version=3"><param name="allowFullScreen" value="true"><param name="allowScriptAccess" value="always"><embed src="http://www.youtube.com/v/Ogseq-xh9ks?version=3" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></object>

3:46 -> slutet är en bra replik.

Har ni andra några funderingar?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.