Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jo jag bor ju inte där men du måste erkänna att det skulle vart rätt svårt att bedöma hur långt ifrån den ligger bostäder om man ser till vad som skriver på nätet och kartor :)

Edit, inga kartor verkar vara uppdaterade med de där bostadshusen. Kanske är därför.

http://goo.gl/maps/t5DjW

2. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

kan likagärna vara så att renodlare bostadshus stämmer överens med det som sägs med och att hus som innefattar kontor tex inte räknas in.. det ligger även nån bensinmack där vet jag eller iaf låg. och nån verkstad. skitsamma ;)

3. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Det brukar göras skillnad på fastigheter som är upplåtna för affärer resp bostäder. Har dock ingen aningen om det är så även i detta fall.

Skickat med min GT-P7500 som kör CyanogenMod 10 Jelly Bean

4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja oljud som oljud :P

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

6. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Var Fittja-moskén ligger spelar ingen större roll i min mening. Får de tillåtelse så kan det fungera som prejudikat för andra ställen. Vet att Moskén på Hisingen har visat intresse för samma sak efter att det blev tal om att Fittja skulle få tillåtelse. Själv bor jag bara ett stenkast från Nasir-mosken på andra sidan Göteborg, finns bostadshus tomt i tomt med den lokalen så där kan man inte bortförklara frågan med något längre avstånd längre. En gång i månaden kan för all del bli fler gånger i framtiden med, 5 gånger om dagen är väl det rätta för de flesta utövarna som jag förstått det.

Sedan så vill jag säga att jag inte egentligen är för något egentligt förbud i den meningen. I min drömvärld hade den där frågan varit lika mycket saga som alla blandade historier alla vidskepliga tror på idag. Sverige är ett utbildat land, folk här borde veta bättre än att dyrka imaginära ting.

7. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men det här handlar nog om något annat.... den katolska kyrkan är enklare för där går det ut propåer från Påven i Rom, i det här fallet vet jag inte vem som driver frågan om böneutrop ?? är det högsta rådet av mullor i Saudi-Arabien som gått ut med frågan eller är det mullor i Sverige ?

Den upplyste/välutbildade har ju minimalt behov av det imaginära.....

8. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag har aldrig sett jämförelser på det men jag kan tamejfan nästan garantera att religionstäta länder inte heller har samma kvalitet på utbildning som de länder med färre troende. Skulle vart kul om någon hade något som styrkte det :)

9. Cee

Cee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Oj, det finns mängder med sådant. Gör en graf över utbildningsnivå och en med andelen som inte tror på någon gud och lägg dem bredvid varandra så har du 2 väldigt lika bilder. Samma sak gäller för IQ, landets ekonomiska nivå etc. Korrelationen där behöver väl ingen djupare förklaring direkt.

Afrika där vi finner en stor del fattiga länder är väldigt religiöst, samma sak med Sydamerika, delar av Asien och östeuropa. Det enda som sticker ut är väl USA som trots sitt relativa välstånd placerar sig väldigt skumt till på skalan. Dock så är ju utbildningsnivån i vissa delar av det landet inte den bästa så det är väl kanske inte helt konstigt ändå.

Här är en halvt relaterad länk. Ska se om jag orkar leta upp några till sedan.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Religiosity_and_intelligence

Religion är ett intressant ämne men det kanske håller på att kapa tråden lite väl mycket nu?

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Religion har ju alltid varit "opium för folket" och kristendomen har ju en fasansfull historia om man ser bakåt i tiden.

Om Sverige:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Religion_i_Sverige

Om vi svenskar lämnar den svenska kyrkan av enbart ekonomiska skäl eller att vi är mer upplysta vete tusan, jag tror stenhårt på det senaste.
    Den svenska frikyrkan är i det närmaste döende.

Sen försöker ju alla religioner att hålla kvar sina medlemmar och jag ser Islam som mycket totalitär.

Jämför sedan med den amerikanska situationen:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_the_United_States

11. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Om det kräver en 50,1% majoritet för att driva igenom det så kommer icke-muslimska människor att flytta ut i än högre takt. Teoretiskt skulle ju 49,9% vara djupt missnöjda med böneutrop. Kräver det 75% majoritet så är det fortfarande 25% av röstande som stör det på sig.

Som sagt: automatisk uppringning på mobilen till muslimer som vill ha böneutrop. Finns ingen som helst anledning att ha böneutrop i Sverige.

Last edited: 24 nov 2012
  12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Demokrati suger. Tänk om vi bara hade kunnat bestämma över folk utan att fråga dem! Så enkelt det hade varit då...

13. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Bönegrejen, vilken toffel gick med på det? Förr var jag vanligen javisst åt allt. Men sen ja blivit lite äldre och bittrare tycker jag inte att exempelvis burka (heltäckande) slöjplagg är okej i Sverige. Omöjliggör delaktighet i samhället. Och böneutrop? Nej tack.
    Ligger tydligen en moské här i Kviberg. När den lokale bossimamen tillfrågades sa han diplomatiskt att det inte var aktuellt just nu. Ganska övertygad om att området kommer smekas av kanelwailande inom ett år eller två. Undra hur många muslimer som verkligen vill ha det. Väl som alltid att dom mer extrema skriker högst.

14. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Jobbigt men sant

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Som de i Fittja sa det "Detta är ingen stridsfråga för oss". De verkar inte ta det så allvarligt. Verkar lite som om de bara vill kunna ha möjligheten. Utomlands kör de tydligen fem gånger per dag. De i Fittja skulle bli glada om de fick ropa ut två gånger per år :)

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Menar du att burka omöjliggör delaktighet i samhället? I så fall, va? Förklara dig själv.

17. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

ramadan vore väl ett ypperligt tillfälle att få köra kan man tycka.
    personligen skulle jag bli totalt vansinnig av att höra skiten men det är riskfritt här i västerås änsålänge iaf ;)

18. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Demokratiska beslut kan inte helt borte från minoritetens behov eller önskemål.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Därav kompromisslösningarna de diskuterar nu. Det där en gång i veckan, en gång i månaden eller en gång i halvåret eller vad det nu var. 1-2 minuters tid vid varje tillfälle.

Dessvärre är väl kompromisser i vanliga fall inte bra alls. Det slutar med att ingen är nöjd. Det är det första vi fick lära oss i lumpens gruppchefsutbildning :) Men IRL funkar det inte riktigt lika smidigt att bara bestämma.

20. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Nej, kompromisslösningen var att muslimerna fick en moské med minaret, men att inga böneutrop skulle hållas. Det var kompromissen. Det här är inte en kompromiss.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.