Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det känns som det smäller snart i Korea. Vad tror ni?

2. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Nordkoreanerna låter käften glappa igen, precis som man har gjort tidigare. Move along, nothing to see here.

3. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Det är ju dock inte allt för länge sen som nordkoreanerna invaderade sydkorea. Var väl på 50-talet någon gång. Och med Kina i ryggen så kan nog lite vad som helst hända.

4. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Fast jag läste härommånaden att Kina inte är lika sugna på att hålla the Kims under armarna i samma utsträckning.

Lustigt också att nordKorea spänner sina muskler medan sydsidan egentligen bara vill återförenas.

5. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ja, ett krig som slutade i ett dödsläge och vapenstillestånd eftersom varken FN eller kineserna tyckte att det var värt att kriga mer. Idag är den amerikanska försvarsmakten vida överlägsen den kinesiska, så kineserna kommer nog inte vara lika glada i hågen den här gången. Sydkorea och USA är som bekant nära allierade.

6. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tror inte direkt Kina är speciellt taggade på att skapa en kalla- kriget situation med USA, så om Kim Jong Un faktiskt är tillräckligt dum för att nuka Seul eller (försöka) nuka USA lär han bli i princip ensam mot dem och sydkorea. Och då kanske Kimregimen avsätts.
    Antagligen vill han bara ha uppmärksamhet. I deras propaganda påstår han att han bland annat kunde köra bil vid tre års ålder och att han uppfann frågetecknet. Det är ingen jätteseriös person vi talar om här.

7. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Kina är absolut inte intresserade av ett nytt kallt krig. Anledningen till att Kina spänner musklerna nu är för att förhindra att USA tar Nordkoreafrågan i egna händer. Om däremot Nordkorea inleder med att skicka en missil eller rulla stridsvagnar över gränsen till Syd så kommer Kina "fördöma" agerandet och låta USA/Sydkorea göra vad de finner lämpligt.

Kim är inte dum. Åtminstone inte SÅ dum. Han kommer inte använda sina kärnvapen, eftersom han vet att det effektivt kommer placera honom i minst samma kategori som Usama i USA:s ögon. Kort sagt kommer USA inte vara särskilt intresserade av att fånga honom levande. Det är alltid drygt att hålla rättegångar mot ex-diktatorer med starka viljor - USA vill nog inte gärna se Kim hålla låda i en rättssal på samma sätt som Saddam gjorde.

Jag skulle tro att problemet för Kim är att det inte bara är han själv som drar i trådarna. Han är fortfarande ung och oerfaren, vilket innebär att han omedvetet mycket väl kan vara en marionettdocka som kontrolleras av äldre generaler och ministrar. Om inte annat så utgör dessa höga herrar Kims rådgivare, vilket medför att de kan pitcha in sina idéer när de vill. Kim vågar garanterat inte stöta sig med dem, eftersom han är extremt beroende av deras stöd. Låt gå att han har alla möjliga himmelska mirakel på sin sida, men männen som styr befolkningen i praktiken har makten.

Kim Jong Il var svårare för dem att styra, antagligen delvis för att han faktiskt slussades in i maktpositionen. Lil' Kim däremot halkade mer eller mindre in på ett bananskal i slutskedet av pappa Kims liv. För tre år sedan hade de flesta Nordkoreaner sannolikt inte särskilt mycket koll på honom alls, baserat på det faktum att Sydkoreanska underrättelsetjänsten inte heller hade det.

Kort och gott: Varken Kim, USA, Sydkorea eller Kina kommer starta något krig. USA/Sydkorea vill inte stöta sig med Kina och vice versa. Kim vill inte dö.
    Antingen kommer den akuta situationen så småningom blåsa förbi på samma sätt som när Nordkorea sänkte det Sydkoreanska skeppet häromåret. Alternativet är att höga militärer drar igång en statskupp, och då vetefan vad som kan hända. Det lär klia i fingrarna på grannländerna att storma Nordkorea då kan man ju lugnt säga...

Last edited: 3 apr 2013
  8. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Känns som att det går åt det hållet i vilket fall.

Det jag tycker är mest hemskt är hur nordkoreanerna skulle både slaktas och aldrig kunna integreras till resten av världen ifall ett krig skulle utbryta samtidigt som att jorden överlever kriget.

9. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Ja, så synd om dem. På Aktuellt ikväll var det en nordkoreansk flykting som berättade om hur han flydde från fånglägret, och om hur de dödade hans mor och bror offentligt...

För övrigt: http://www.expressen.se/nyheter/nordkoreas-arme-har-fatt-godkant-for-attack/

Det känns som det eskalerar, men att läsa dessa nyheter på Aftonbladet går inte längre. Vet inte hur många gånger de har en ny rubrik men samma innehåll.

10. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Ett krig vore nog det bästa som kan hända den nordkoreanska befolkningen om man kan se bortom de direkta skadorna ett krig leder till.

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Direkta skador som att majoriteten dör menar du? ;)

12. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    I vilket modernt anfallskrig har hälften av befolkningen dött? Klart att folk dör när det blir krig, men hur många dör inte årligen av svält i Nordkorea?

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hur många moderna anfallskrig har vi ar jämföra med med ens en liknande befolkning och liknande styre?

Sedan menar jag självklart inte halva befolkningen på gubben. Det jag menar är att ett land där befolkningen blivit totalt hjärntvättade under decennier ges det antagligen inte upp vid krigföring. De lär kämpa tills de dör. Ungefär som Pakistan eller Afghanistan och deras talibanska självmordsbombare.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

14. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Fast Nordkoreaner är inte tränade i den typen av krigsföring talibanerna sysslar med. När styret är utslaget så kommer nordkorea att tvingas att kapitulera och ingen i nordkorea kommer att köpa att det är imperialisternas fel att de lider - de har ju lidit i 50 år.

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja vi ser det som att de lidit. De ser det som att de tjänar en gud som står över allt annat och att imperialistsvinen (typ hela världen och speciellt USA) står för allt ont. Statligt ägda trofébåtar som de beslagtog till sjöss på 60-talet står i hamnen där också en utbildning hålls om hur illa USA beter sig, hur bra Nord Korea är och så vidare och så vidare.

Det spelar ingen roll vilken krigsföring de är tränade i. Hela grejjen rör hur de tänker om vad de kämpar för. Soldaterna är patrioter som USA:s trupper gånger 1000.

Visst finns det de som flytt och stått emot men de få intervjuer jag sett med Nord Koreaner trivs de med livet eftersom det är precis det enda de känner till. Hotar någon det enda du känner till, hela din verklighet, kämpar du nog tills du dör du med.

16. ViLANDER

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Detta. Du satte ord på det. ^

Men nu har jag sett olika stavelser för namnet "Nordkorea" på fler ställen än detta, d.v.s. "Nord Korea" och "Nord Koreaner". Språkfascisten inom mig börjar därför undra om det är något jag har missat? :P

17. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    tror inte usa är så jätte sugna på anfalla nordkorea för dem bara hotar. men tror så fort nordkorea anfaller mot usa (försöker) eller sydkorea så kommer nog usa "utplåna" landet rätt fort.
    det läskiga med nordkorea man vet inte säkert vad dem har för vappen...

18. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det är klart att det spelar roll vilken krigsföring man behärskar. Talibanerna är och var erfarna gerillasoldater i ett land med betydligt tuffare logistiska förutsättningar än Nordkorea. De två är inte jämförbara, oavsett deras patriotism (som vi egentligen vet väldigt lite om).

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det är klart det inte spelar någon roll vilket krigsföring man för. De vet inget annat än det som de har lärt sig av det enda landet de tror är gott.

Det enda vi vet är att de är otroligt hängivna sin "gud". Eller har du många bra intervjuer på motsatsen? Har själv aldrig sett några. Bortsett ifrån de som flyr över gränserna verkar alla vara ganska så klara på vem de tjänar tills dödens intåg.

20. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Eftersom Kim-regimen kontrollerar in- och utgående media så kan väl ingen utomstående avgöra hur verkligheten i Nordkorea ser ut. Frågan är väl mest hur lojala människor är när de svältande och lidande presenteras ett bättre alternativ. Kommer förmodligen att ta tid att motverka alla decennier av hjärntvätt, men bortsett från soldater tror jag inte att det kommer att bli någon större motståndsrörelse. Man gör gott i att minnas att om försvarsmakten är byggd kring en central ledning och konventionella taktiker så faller den fort när denna är utslagen. Se Irak i jämförelse med Afghanistan eller Vietnam.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.