Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men nu är det en helt annan sak om nu Nord-Korea behärskar konsten att beväpna en missil med kärnvapen (samma sak gäller Iran)

Inget gerillakrig som diskuteras utan det är massdöd av civila.

Nu är jag säker på att Syd-Korea har samma skydd som Israel dvs Iron-Dome och USAs sköld torde vara ogenomtränglig men skulle något falera så blir det massdöd.

Att sedan USA enkelt skulle kunna utplåna Nord-Koreas försvar är en annan sak men med massvis av civila offer.

Tom en gammal bundsförvant som Fidel Castro menar att nu får det vara nog !

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du har antagligen inte mycket reella belägg för det du säger så, utan att mena det otrevligt, litar jag bättre på det jag sett via dokumentärer och intervjuer tills du, eller någon annan, visar motsatsen ;-)

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

3. J0AR м√§

J0AR м√§ Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

I de intervjuer jag sett med folk som flytt från Nordkorea berättar de att de innan de flydde trodde att den låga levnadsstandarden var USAs fel. En kvinna sa att hon trodde att hon bodde i världens bästa land, men började tvivla under svälten på 90- talet, och att det var först efter att hon flytt som hon förstod hur det faktiskt låg till. Det har så vitt jag vet aldrig funnits en lika hård kontroll av information, med möjligt undantag från vissa mycket slutna religiösa sekter. Jag såg en person på youtube som besökte ett nordkoreanskt arbetsläger i Sibirien och hade möjlighet att prata med dem utan att övervakas av regimen. De sa också att situationen i landet var USAs fel, "alla vet det". Däremot har jag också läst att de som flytt och tagit sig till Sydkorea kan integreras i samhället, de är inte så förblindade av propagandan att de inte accepterar att regimen ljugit för dem. Fast det här är ju förstås de som faktiskt flytt och de som brutit regler och alltså antagligen haft en viss skepsis redan från början, jag har inte sett någon intervju med en fångad soldat eller något sånt. Att lösa upp den typen av totalitära maktstrukturer som byggts upp under årtionden är förstås aldrig oproblematiskt, det är nu typ 20 år sedan Sovjet föll och de har fortfarande inte lyckats fullständigt lösa upp de totalitära maktstrukturerna.

4. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Min poäng är att att Nordkoreanernas lojalitet bygger på en total okunskap. Det är inte ett val, det är påtvingat. Vad hander när man faktiskt presenteras med ett annat alternative man behöver ta ställning till? Vad hander när man får veta hur livet skulle kunna vara? Vad hander när man börjar kabla in bilder på det sydkoreanska och västerländska livet?

Plun: Det var inte kärnvapenbestyckade missiler vi pratade om. USA har ett kompetent antimissil-försvar och då återstår det att se om nordkoreas missiler kan penetrera detta. De raketer som kan nå amerikanskt mainland är bokstavligt talat enorma. Sedan återstår frågan om Nordkorea hinner avlossa långdistansrobotar innan sydkoreanska och amerikanska bombaktioner slagit ut raketramperna. Nordkorea har inga kärnvapenbestyckade ubåtar.

5. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Och min poäng är att i ett krig hinner de inte presenteras för nya ideologier och tankesätt utan benhårt tror på sin ledare, sin gud och sin allsmäktige räddare i en värld av fiender och framför allt USA vilka lär leda styrkorna i jakt på diverse "skatter".

Blir det krig hinner de inte ändra uppfattning. Jag förstår knappt ens hur du kan tro att de har tid att totalt ändra världsuppfattning på en femöring. Varken du eller jag skulle kunna göra det.

6. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Jag tror inte att de civila som finns i Nordkorea har tillgång till varken vapen eller träning. Det finns en dryg miljon soldater, ja, men du utgår från att civilbefolkningen ska ansluta, det tror jag inte att de skulle göra.

Vad gäller förändringen av världsbild så är det klart att det inte går på en sekund, men till skillnad från nordkoreanerna så lider inte du och jag. Vi är inte ständigt hungriga och miserabla. Vår världsbild bygger på en förhållandevis nyanserad och välinformerad grund. Det gör inte nordkoreanerna.

Men ja, den som lever får se.

7. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag utgår inte ifrån något. Jag vet inte riktigt varför du hittade på att jag har sagt något sådant.

Deras världsbild är i deras ögon den bästa. Det är viktigt att du förstår det. De tror inte att det finns bättre. Det är lite där problemet är.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau, ni kom in på jämförelsen Afganistan och jag tar med Vietnam och funderingar kring gerillakrig.

Nord-Korea som bevisligen har kunskapen om kärnvapen ligger i en annan division (samma sak med Iran) och det gör de här hoten mycket allvarliga.

Sen tror jag det är minimal risk att man försöker skicka en missil mot USA men däremot mer sannolikt att man skulle hota Syd-Korea.

Nu har då troligen Syd-Korea samma sköld som Israel men det skulle iaf bli en "dirty bomb" med massvis med offer.

Slutligen så tror jag att det som sker bara är ett spel för att "elda upp massorna" och skapa en personfixering/personkult kring Nord-Koreas ledare.... men vem vet ??

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det finns väl inga egentliga bevis på att de faktiskt har kärnvapen?

Ser man på hur landet ser ut, hur infrastruktur och annat är skött, är det i vilket fall svårt att se hur de kunnat utveckla kärnvapen på egen hand :-P

10. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det verkar tämligen uppenbart när man läser dina inlägg att du inte enbart verkar prata om militär personal.

11. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det får stå för din läsförståelse. Det har i vilket fall väldigt lite att göra med det vi faktiskt pratar om. Hur de tänker om sin ledare och resten av världen är så vitt jag sett oberoende av ifall du är general eller skogshuggare i ett av deras arbetsläger i Kina.

Hur som helst är det inte lätt att veta. Men jag skulle fortfarande gärna se lite substans på det du menar. Jag är vansinnigt intresserad av att titta på de eventuella dokumentärer eller andra intervjuer du har på lager. Har inte hittat så många själv... Kan länka här sen när jag kommer hem ifall någon vill se.

12. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Dokumentärer om vad? Hur nordkoreanerna agerar vid en invasion?

Jag spekulerar lika mycket som du gör.

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Spekulerar du eller har du försökt att läsa på ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_program_of_North_Korea

Som du ser så gjorde man då det senaste testet i Februari i år men det kan då ifrågasättas om det verkligen var en atombombsexplosion.

Sen finns den här "timelinen"
    http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_North_Korea_nuclear_program

Så det här landet skulle inte jag lita på utan här kan vad som helst hända.

14. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Nej, inte hur de agerar vid en invasion. Hur de tänker om sitt moderland och hur de känner inför resten av världen.

Är du ens med på vad vi pratar om? Det känns som om du missar poänger hela tiden :)

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Har du läst vad som står i det du länkar?

Mycket handlar om kärnkraftverk. Mycket handlar om spekulationer. Mycket handlar om uppgifter ifrån Nordkorea själva och vid inspektioner har det inte hittats några vapen.

Inte för att jag litar på landet men ifall du inte har bättre länkar att bevisa vapen på än till wikipedia, som dessutom själva inte verkar ha klara bevis, vet jag inte vad jag skall tro.

Men om du har en länk som faktiskt bevisar att de har skjutklara kärnvapen vill jag gärna ta del av den informationen.

Edit, så du förstår, det finns fem meningar som innehåller ordet "bomb" i sig i timelinen du länkade:

1989: Through satellite photos, the U.S. learns of new construction at a nuclear complex near the North Korean town of Yongbyon. U.S. intelligence analysts suspect that North Korea, which had signed the Nuclear Non-Proliferation Treaty (NPT) in 1985 but had not yet allowed inspections of its nuclear facilities, is in the early stages of building an atomic bomb.

2003 31 January: Unnamed American officials are quoted as saying that spy satellites have tracked movement at the Yongbyon plant throughout January, prompting fears that North Korea is trying to reprocess plutonium for nuclear bombs.

2003 22 March: As a blistering bombing campaign pounds the Iraqi capital, and South Korean and US forces perform military exercises on its doorstep, a jumpy North denounces their "confrontational posture" and calls off talks with the South.

2004 22 January: US nuclear scientist Siegfried Hecker tells Congress that the delegates visiting Yongbyon were shown what appeared to be weapons-grade plutonium, but he did not see any evidence of a nuclear bomb.

2006 6 October: The United Nations Security Council issues a statement declaring, "The Security Council urges the DPRK not to undertake such a test and to refrain from any action that might aggravate tension, to work on the resolution of non-proliferation concerns and to facilitate a peaceful and comprehensive solution through political and diplomatic efforts. Later in the day, there are unconfirmed reports of the North Korean government successfully testing a nuclear bomb."

Last edited: 7 apr 2013
  16. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    På tal om politik så kom jag precis hem från Ung Pirats förbundskongress där vi bland annat röstade igenom att vi är för massinvandring! :D #störtaSD2014

17. brutus

brutus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Roligt för er, tror dock att majoriteten av väljarna har en annan inställning till massinvandring än vad ni verkar ha.

18. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Hur definierar du massinvandring? Helt öppna gränser utan kontroll?

19. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det finns en informationsmonopol i Nordkorea - ingen har behövt ta ställning till den riktiga omvärlden. Därav: vad händer när man får tillgång till information om ett annat (bättre) liv? Hur djupt rotad är den lojaliteten som finns mot Kim-regimen när det inte längre är det enda valet? Hur de reagerar vid en markinvasion och nya informationsflöden kan ingen veta.

Jag är fullt ut med på vad vi pratar om.

Så då fick vi det bekräftat att piratpartister inte förstår andra politiska områden än upphovsrätt.

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Självklart kommer de vilja leva som oss. Tror vi i alla fall. Men kollar man på t.ex. Irak lever fler och fler som oss västerländska gubbar och gummor.

Problemet är fortfarande att det kommer ta betydligt längre tid än vad jag misstänker du tror. Ifall propagandamaskinen går igång är det antagligen inte särskilt svårt för Nordkorea att ha bönder med högafflar väntandes.

Inte för att jag tror det men förändringen är större än att de på en vecka lyssnar på Justin Bieber och handlar på Ikea.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.