Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Sen har vi ju praktiska saker som till exempel toalettbesök och hunger att tänka på också ...

Skickat från min HTC One via Tapatalk

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Haha ja va fan, hur kan de skylla på bland annat sekretess. Borde inte folk som sitter i utskotten och styr ha fått en bakgrundskoll och säkerhetsklassad så de kan få läsa relevant information.

Sent from my C6903 using Tapatalk

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ja undrar hur fasen det upplevs?

Skickat från min Sony Z1 Compact

4. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Det handlar om några timmar. Det överlever man nog utan mat och toalettbesök.

5. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jo det är ju det man har trott liksom. Den svenska militären verkar dock full av kamrater som håller varandra om ryggen. Jag tänker närmast på en dokumentär jag såg angående den "ryska" ubåten som de fångad upp på sonar i sthlm skärgård på 80talet. Vad kallades den nu igen?

Jadu, 30 år för att dra ner handen till gylfen. 30 till för att knäppa upp byxorna och så vidare. Helt sinnesjukt.

Om de ska få någon att uppleva 1000år på 8 timmar måste de ju se till att man inte behöver gå på toaletten men samtidigt är varken uthungrad eller proppmätt.

Tänk om det börjar klia någonstans. Eller om du har kronisk värk.

6. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

U137?

Fattar inte heller hur det skulle upplevas. Man tror man dør av tristess, undra hur den stressen eventuellt friterar hjärnan.

Sent from my C6903 using Tapatalk

7. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Precis u137, teknikerna som lyssnade på ljudinspelningen hörde tydligt att det inte var en rysk ubåt. Bland annat lyckades de pricka in hur många volt batterierna låg på och de var runt 400 men ryska går på typ 300 osv osv. Militären visste alltså att det var en västtysk ubåt och till och med av vilken modell den var. Istället för att berätta vad man visste valde militären då att undanhålla den informationen från regeringen och istället ljuga rakt ut och säga att det var en rysk ubåt. Detta påverkade i sin tur den svenska utrikespolitiken och militären fick större anslag i sin budget eftersom Ryssland sågs som en potentiell fiende medan vi inte hade någon beef med västtyskland och antagligen bara bett om en rimlig förklaring till varför de inte förvarnat att de ville navigera i sthlms skärgård.

Det som hände där är alltså att militären direkt påverkar vilken politik landet ska föra vilket är heeelt galet. Vi lever i en demokrati och våra folkvalda ska ha tillgång till ALL relevant information när de tar sådana stora, viktiga beslut.

Försök att leta upp den dokumentären om du kan, den är riktigt intressant och ingen vill snacka med svt:r reporter heller. Det verkar som en gammal gubbklubb som gör som de vill i princip.

Jadu det där med den där drogen får de allt ta och testa på sig själva innan de ger det till någon annan. Men å andra sidan kan jag tänka mig att de erbjuder den till t.ex livstidsdömda fångar som kanske får sitt straff tidsbestämt som kompensation.

8. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

9. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Nope då var det inte den. Det jag pratar om var en ubåt som fångades på sonar i sthlms skärgård.

Ska kolla om jag kan hitta vad den incidenten har för smeknamn.

redigerad: Hårsfjärdenincidenten 1982. Nära Muskö örlogsbas i sthlm skärgård.

Last edited: 19 mar 2014
  10. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Det var ju ett flertal incidenter i Stockholms skärgård under större delen av 80-talet.. Hittades ju aldrig nåt dock. Men man förstår ju paranoian efter att U 137 gick på grund..

Skickat från LG G2

11. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag pratar om en specifik händelse, inte ubåtshändelser överlag.
    Kolla upp den dokumentären från svt. Mycket sevärd.

12. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
  13. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Som tidigare sagt. Helt osund syn om man tror att allt ska vara guld och gröna skogar. Nej, säger inte att det är bra, absolut inte.

Men man kan leta upp och posta minst lika mycket dåligt som Sossarna gjort under sina perioder.

Är ju menlöst att "diskutera" på detta sätt. Bara sitta och leta/hitta fel som "andra sidan" är det verkligen politik...

Vänd på det. Leta upp allt bra Alliansen gjort istället?

14. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Om jag ska vara ärlig så tror jag att det bra som Alliansen har gjort hade en S-ledd regering också kunnat göra.

Och jag tror inte att allt ska vara guld och gröna skogar. Jag tycker bara att det är konstigt att friskolor inte också granskas av Skolinspektionen, precis som kommunala skolor.

Och att kommunen (Nacka), för övrigt M-ledd knappt ens påpekade på maten. Jag är extremt rädd inför att få egna barn och behöva sätta mina föräldrar på ålderdomshem...

15. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

16. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Det är Alliansen som har varit drivande i att göra det möjligt för Hälsans förskola att driva sin verksamhet på detta sätt, enligt mig.

Sen kan jag ju också säga att jag är helt emot vinster i välfärden, oavsett vilket parti jag tillhör. Tycker det är riktigt lamt av S att backa i vinst-frågan. (Jag har aldrig sagt att jag är socialdemokrat, men tycker fortfarande att det är det bättre alternativet.) Det är jättesvårt att hitta ett parti som representerar sina åsikter till 100%.

Och en av de 2 grundarna är ju faktiskt Folkpartist...

17. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Ja, det är förmodligen precis vad alla partier som är för vinster hoppades på: att de som driver t ex förskola ska servera vatten och bröd till ettåringar med bajs i blöjan..

Att enskilda individer, folkpartist eller ej, väljer att missbruka systemet ska man knappast lasta politikerna för. Däremot måste man se till att systemet blir svårare eller omöjligt att missbruka.

Att S backar är inte det minsta konstigt, de gillar ju att prata om hur dåligt vissa saker är, för att sen inte vilja ändra på något.. Som t ex vinster i välfärden och jobbskatteavdrag..

Skickat från LG G2

18. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Men det jag inte förstår är varför inget görs åt det... Varför stängs inte skolor ned när barnen serveras vatten och knäckebröd? Varför är det inte skolinspektionen utan de enskilda kommunerna som ska göra tillsyn, där det inte finns något samspel över kommungränserna? Varför får företaget fortsätta ta ut vinst när det finns kvalitetsbrister?

När vi pratar om att backa så tror jag knappast att vi i dagsläget ska lasta S för något sådant. M har både gått höger och vänster och upp och ned i frågan om sänkt studiestöd, och nu det senaste har de lagt ungefär samma förslag som S tidigare har lagt, bland annat om färre elever i grundskoleklasser men då har förslaget tydligen inte varit något att ha.

19. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Syns rätt tydligt att du vägrar se något positivt som Alliansen gör eller gjort. Du kommer alltid leta och hitta fel hos dom, för att du vill det. Du vill ju hela tiden bara hitta bekräftelse för att det är så för att förstärka din positiva bild av Sossarna/dom röd-gröna.

Du kommer som sagt hitta precis lika mycket hos Sossarna/dom röd-gröna om du börjar leta där med.

20. MaXmeOliver

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Säg några saker som Alliansen har gjort som är positivt så ska du nog se att det finns saker jag håller med dig om! Jag säger inte att de inte gör något bra, jag tror bara att en annan regering hade kunnat göra samma saker (bättre) och även andra saker som jag tycker är bra.

Och samma här, du får gärna ta fram några negativa saker som S/V/MP har gjort så kommer jag säkerligen hålla med dig om saker där också :)

Sen kan man ju ha olika definitioner av bra. Visst tycker säkert att skattesänkningar (sänkning av restaurangmomsen, jobbskatteavdrag osv.) är bra medan jag inte tycker att det är bra saker.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.