Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Effekten för SD-motståndare blir liten. De ändrar inte uppfattning.

Effekten för SD-förespråkare blir en viss irritation. Speciellt för de som inte är rasister. De blir stämplade och med all rätt arga.

Effekten för de som står i vågskålen, och kanske skall rösta för första gången, blir väl gissningsvis som ovan fast med mer extremt resultat.

Men vi kan ju försöka med att bara ignorera SD. Antagligen hjälper det inte främlingsfientligheten men det är ju skönt att slippa ta diskussionen.

Jag blev lite nyfiken på när SD sagt att de inte hittar någon att debattera med? Det du sa först.

Skickat från min Sony Z1 Compact

2. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Det där med effekter är ju intressant förstås. Det är ju dessvärre så att denna typ av uppmärksamhet ofta leder till mer stöd för SD, som du säger. Samtidigt förstår jag t ex brandmännen. Dock kanske de borde hängt kvar på stationen beväpnade med plakat och argument.

Som sagt, ignorera är väl det värsta man kan göra. Men jag tycker nog att många gör precis det motsatta, I sociala medier osv. Många av våra andra politiker tar definitivt diskussionen.

Jag menade inte att SD inte kan hitta någon att debattera med, det kan de nog om de vill. Jag menar att argument som SD-anhängare ofta för fram på forum eller Facebook nästan uteslutande består av det jag listade i en tidigare post. Argument som "ingen vill ta i invandringsfrågan" eller "demokratin är hotad, medier och andra politiska partier ignorerar de x % som röstar på SD". Som jag skrev innan är detta typiska argument för såna som inte vill diskutera politiska sakfrågor.

Hade argumenten istället varit "vi måste tala om integrationen, vi ser stora problem där" eller för att vända lite på det "demokratin är hotad, många vet inte vad de röstar på och hur gör vi för att ändra på det" så hade det inbjudit till en diskussion. I dessa nyanserade diskussioner faller SD för det mesta platt, då de sällan har fog för vad de säger.

Som det är nu sätter SD:s internetmaffia istället effektivt stop för denna typ av diskussioner, oftast med ovan nämnda metoder.

Skickat från min Z1 via Tapatalk

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ju fler som tar debatten och visar på hur lite SD faktiskt har att komma med (förutsatt att det är så) desto bättre.

Jo sådana syns och hörs ju givetvis mest. Det finns mycket kreti och pleti som röstar SD, det vet vi nog alla om, men även om de har åsikter som närmar sig rasism skall dessa människor, enligt mig, behandlas med respekt av en enda anledning; vi sjunker inte till deras nivå.

Är det inte vad Åkesson försöker? Enda gångerna jag sett honom i en debatt har han blivit anklagad, ignorerad, orättvist behandlad och har inte fått säga vad han faktiskt tänker på.

Jag, till skillnad från många andra, vill höra vad mannen har att säga. Åsikter åsidosatta.

4. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Mitt intryck av SD är att de alltid tar upp ansvarsfrågan. Det är svårt att hitta något konkret i deras resonemang. Dessutom är det ett missnöjesparti som nämnts ovan och jag är ganska övertygad om att de inte är kapabla till att styra ett land, vilket de flesta nog inser.

Det är däremot viktigt att inte utesluta dem, en stor del av Sveriges befolkning har röstat på dem och vi lever i en demokrati. DET ska man respektera.

Vad gäller Åkesson som person verkar han vara en utomordentlig retoriker och jag tror att han skulle vara en tillgång till vilket parti som helst.

5. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Varför är detta för någon tröttsam stereotyp? Att det är en färgad person och en icke-färgad?

Man väljer ju hur man vill se världen. Vill man gå runt och leta efter offer och saker att irritera sig på så kommer man göra det. Det känns ju väldigt ofta som att det stämmer bra in på dessa personer som ska vara så PK alltid. Om dom nu är så intresserade att göra något varför inte lägga energin på vettigare saker? Det svälter ihjäl folk varje dag och massor med annan orättvisa i världen.

Men att man reagerar på en t-shirt som inte ens är någon rasism, utan man gör den till det och tycker att man är en räddande ängel för det. Ja jag vet inte...

Så olika människor har olika rätt att känna sig kränkta, beroende på historian? Men samtidigt så vill PK människor sluta se till historian? (exempel tintin böckerna osv) Och hur kan man förespråka att alla ska vara jämställda när man har en grundtanke om att folk har olika rätt att känna sig kränkta beroende på den historia som man inte vill ska grundas på idag?

Snacka om dubbelmoral överflöd.

Snacka om generaliseringar du besitter. I ena stycket pratar du om hur fel det är medans du i ett annat drar gigantiska själv. Så folk som röstar på SD vill inte debattera? Hur vet du det? Det är ju bara en vald sanning du har.

Tanken har inte slagit dig att folk proteströstar på dom för inget annat parti vågar ta debatten kring invandring? Din åsikt om detta bevisar väl om något att du genaliserar alla som röstar på SD och att du inte ens lyssnar på vad dom har att säga.

Du har ju dömt SD och deras väljare redan, innan du ens hört dom. Du skriver ju t om det själv. Stereotyp?

6. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Du får väl tycka att det inte är rasism hur mycket du vill, men sitt inte och lek facit och säg att det inte är rasism och att folk inte kan bli kränkta av det som att det är ett faktum. Se det ur någon annans perspektiv, typ någon som är av en etnicitet som utsatts för förtryck av vita människor i tusentals år och bara vill att allt som har med rasism att göra bara ska försvinna. Förstår att det kan vara svårt, eftersom du aldrig upplevt det förtrycket själv, men försök åtminstone.

Japp, jag har dömt ut SD och deras väljare, men det efter att ha försökt lyssna på en drös. Jag har dömt ut de som "proteströstar" på SD också, korrekt.

7. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Bra skrivet Echoes och jag måste inflika en grej. Om det är någonting som SD verkligen vill, så är det att debattera. Det är just därför som så många inte vill prata med dem offentligt.

Jimmie Åkesson är en grym talare och är expert på att spela sina kort från underläge. Anledningen till att man inte ser så många debatter är för att Åkesson är så skarp, inget annat.

Vad gäller väljare som du, jag och min granne så är det så att man behöver faktiskt inte motivera varför man röstar som man gör. Det är lag på det i Sverige. Om jag vill rösta på SD så gör jag det och behöver inte motivera mig för någon. Så att säga att väljarna inte vill debattera är väl ganska irrelevant? Jag lovar att det finns samma procentandel väljare som tycker om att prata politik i alla partier!

8. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Haha! Och du ska sitta och skriva att man ska se saker ur annat perspektiv och inte tro man har facit?

Ojoj, fram med offerkoftan igen! Är det du som blir kränkt eller andra? Vet du att alla färgade känner sig kränkta för att det finns en t-shirt med någon som har samma hudfärg.

Ska vi som är vita gå runt och känna oss skyldiga till någonting vi inte ens var med om? Vi levde inte vid denna tidpunkt i historian. Det är som att säga att alla tyskar ska känna sig skyldiga för behandlingen av judar. Sanslöst korkat.

Du står för det som är så fel i samhället idag. Du pratar om och försöker visa dig duktig igenom att vara politiskt korrekt. Med det försöker du bekämpa dom du tycker är odemokratiska med dina egna odemokratiska medel.

Den dubbelmoralen alltså...

Sen att du drar alla över en och samma kant. Hur ska andra respektera, lyssna och förstå dina och andras liknande åsikter när du/ni inte kan göra det själva?

Är precis det jag skrev från första början. Du pekar på att alla som inte tycker som du (PK) är fel och försöker få dom att känna dåligt samvete mm.

Det kan aldrig bli ett hälsosamt klimat med åsikter som det.

Precis lika farligt i grunden som det du är emot. Det bygger på samma egenskaper som trångsynthet, fördomar och okunskap.

9. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Du påstår att det är orimligt att folk känner sig kränkta av tröjans tryck, eftersom DU inte tycker att det är rasistiskt. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det är möjligt att inte kunna se det på något annat sätt.

Jag försöker inte vara ett skit, jag försöker säga vad jag tycker och känner och det enda man får höra är att man försöker leka duktig och politiskt korrekt.

Jag ser helt enkelt inget odemokratiskt i att inte låta folk yttra sina rasistiska tankar och åsikter, även om det är lindat i bomull. Om du ser det annorlunda kommer vi väl från olika ställen helt enkelt och det känns som ett dött lopp att försöka förklara något.

Jag vet inte vad du vill få ut av någonting, men du försöker själv göra precis det som du påstår att jag försöker göra, att få mig att skämmas för det jag tycker med en översittarattityd.

Jag kan inte, och kommer aldrig, förstå folk som säger att rasism inte finns för att de själva inte ser den, när anledningen till att de inte ser den är att de själva aldrig utsätts för den. Så enkelt är det.

10. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Att bete sig på ett rasistiskt sätt är olagligt i sverige, beroende på omständigheterna då såklart. Men samtidigt blir det, som i detta fallet en konflikt med yttrandefriheten.
    Jag kan hålla med att när ord blir till handling så har man gått för långt och man måste repektera andras åsikter.

Det är väldigt intressant att läsa era kommentarer!

11. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    T-shirten har ju inget syfte alls att vara rasistiskt. Det är ingenting med den som på någotsätt nedvärderar färgade personer. Den har inga anknytningar till någon känd organisation som är rasistisk.

Det enda som gör den rasistisk är personer som letar efter det. Som sagt, man väljer själv hur man vill se på världen.

Ser man den t-shirten som rasistisk har man en väldigt skev bild på vad som är rasism. Som sagt, jag undrar ibland om dom personer som kännetecknar sig som PK vet ens vad rasism är för något.

Du vill få det till att det är för att jag inte ser det som rasism, mjo det är väl så till en viss del. Men för mig är rasism när man särbehandlar personer beroende på deras hudfärg och bakgrund. Inte när man trycker en t-shirt med en vit och en färgad person. Hade t-shirten förställt en vit person som står och piskar en färgad person, jadå hade jag ställt mig i kören och sagt att den var rasistisk.

Men så är inte fallet. Det hela handlar om att PK personer som har för lite fritid får det till rasism för det ligger på tapeten att skrika det såfort man har chansen, ofta får man naivt tror att det får folk att inte rösta på SD.

Det ironiska i all denna sörja med är att jag har aldrig läst i media att någon person som är färgad känner sig kränkt av en t-shirt eller liknande. Det är alltid någon vit svensk som vill visa sig duktig och spelar kränkt.

Jag undrar ja vem som är den vita kränkta människan egentligen.

Men fortsätt du tycka den är rasistisk, det får du gärna göra. Men vad jag blir redigt trött och irriterad på är när du och andra ska förklara för oss andra vad som är rätt och fel, för att era normer och åsikter är rätt. För man är PK betyder inte det att man har automatiskt rätt.

Och snälla, sluta kalla folk rasister bara för dom inte kännetecknar sig som PK och vill diskutera invandring. Man är inte automatiskt Sverigedemokrat eller rasist för det. Det är om något är att kränka folk när man slänger ut sig sådana fördomar och delar in folk i det facket.

Det är om något är baserat på fördomar och genaliseringar.

Men då är det jag som kommer med översittarmetoden...

12. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
  13. mekanismen

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Vad någons avsikt är kan jag tycka är rätt ovidkommande om görandet i slutändan får ett annat resultat.

Rasism kan möjligtvis vara fel ord att använda, kränkt av etniska skäl (?) kanske passar bättre. Och helt ärligt så handlar väl rasism om särskiljandet av människor p.g.a. hudfärg och etnicitet rent generellt, och inte bara hur de behandlas i praktiken.

Du har precis samma ingångssätt i diskussionen som du påstår att jag har, nämligen att du har rätt och ingenting annat är tänkbart.

PK är ingenting som jag kallar mig, det är en beskrivning du och andra sätter på folk som råkar tycka som jag gör. Dessutom gör det absolut inte MIG till kränkt, jag försöker bara få dig att första att folk kan bli kränkta av saker utan att du tycker att det finns anledning till det.

Vi kommer verkligen INGENSTANS i den här diskussionen, och vi kommer inte hålla med varandra om vems fel det är, så låt oss låta det vara osagt bara. Jag blir dessutom bara arg och frustrerad, för att jag är så som person, så jag lägger ner helt nu.

Kan man typ banna sig själv från en tråd? Eller kan indikaindika; fixa det månne?

14. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    [mention]frithzy[/mention]

njae du kan bli bannad från hela forumsdelen men det vill du säkert inte. Off-Topic är ju ganska chill.
    Om du vill kan du lägga Echoes på ignore men då ser du ingenting han skriver oavsett vilken del av forumet du är i.

Det bästa är nog att du slutar att diskutera eller skapa underlag för diskussion om du inte vill få några svar.

15. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Rätt vet jag inte om vill få fram att jag har. Jag tycker inte det handlar om rätt eller fel. Det är väl just det jag försöker diskutera här. Att PK kollektivet så starkt vill säga att dom har rätt och andra har fel och ska ha dåligt samvete för det.

Däremot ifrågasättande hur du kan sitta och säga saker som du i ena stycket är emot medans du i det andra pratar för. Du har inte svarat på någonting egentligen mer än att du hängt upp dig på att försvara synen på den där t-shirten.

Det är ju inte direkt konstigt att man ifrågasätter dina åsikter då?

"Och nej, vita människor, män i synnerhet, har i min mening inte samma rätt att känna sig kränkta, för vi har alltid åkt en gräddfil genom allting i historien."

Det du skriver där. Det tycker jag beskriver allt. Wow.

Men nä, du har nog rätt helt klart att vi inte lär komma någonstans. Jag citerar inte dig mer i diskussionen bara så slipper du få notiser om det.

16. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag tycker att man ska plocka bort alla vita män från alla tecknade serier. Jag blir djupt kränkt. Eller såga bort från alla manus där man gör sig till om svenskar.

Bli medlem eller för att visa innehållet!

17. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    EchoesEchoes såg du länken jag postade? vad säger du om innehållet i den?

18. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    lyssnade lite kort och hoppade lite för jag orkade inte lyssna...

Han fattar inte riktigt grejen. ifall inte allt.
    Vad JAG har förstått så är det inte just deras besök utan hoten etc kring hans besök och just brandstationen inte vill den bördan på deras axlar då dem måste vara standby och klara dödsfall eller när barn blir skadade etc.
    Jag tycker det är rätt. Det ska vara frivligt att ta emot partier.
    såg på twitter som stämmer rätt bra:
    Platser J. Åkesson är demokratiskt vald till:
     Geriatriska kliniken i Umeå
     Brandstationen i Botkyrka
     Akuten i Malmö
    ☑ Sveriges Riksdag
    och detta kan sägas om alla partier.

19. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Missade den, tittade kort nu (mitt i golfsändningen...) men det jag såg så håller jag med Gustav eller vad han hette.

Det är skillnad på parti och parti. Tyvärr. Hade som han tar som exempel Ung Vänster kommit till en skola och blivit hotade och blockerade från att komma in och diskutera sin politik hade det blivit ett jävla liv.

Man kan inte vinkla demokrati till att bara gynna sitt eget intresse. Det är finns ju baksidor med demokrati och vissa kan tycka att SD är en sådan. Det lägger jag ingen vikt vid, men jag håller ändå med att man kan inte tvinga folk om hur dom ska tycka och tänka. Det ser vi tyvärr mer och mer av i Sverige tycker jag sedan SD kom in i riksdagen.

Sedan håller jag med honom även i det med brandstationen. Det är en sak om skolungdomar protesterar, men att yrkesmän som har en sådan viktig uppgift i samhället sätter andras hälsa i princip på spel för att visa sitt förakt. Det tycker jag inte är något vidare alltså, mina skattepengar ska gå till att dom släcker bränder och andra arbetsuppgifter. Inte att dom ska demonstrera sina politiska åsikter. Hur hade det sett ut om en kirurg vägrat operera en vänsterextremist efter något upplopp för denne inte tycker om patientens åsikter?

Det jag tycker är absolut värst med allt detta är hur trångsynta folk är. Man har en förvald åsikt om vad SD är och vad dom står för. Man kan inte ens bemöta dom med debatt eller frågor alls. Det ser jag som bara barnsligt och fegt beteende.

Det är som att man har en åsikt om att potatismos inte är gott för att det säger ju alla andra. Ja menar, det är väl precis en sådan trångsynthet man påtalar att rasism är? Jag tycker det blir en väldig dubbelmoral när man säger att ett partis politik bygger på fördomar och trångsynthet, samtidigt försöker man på något sätt bevisa det med samma medel...

Jag vill poängtera att jag inte röstar på SD, men bara för det kan jag tycka att dom har något vettigt att säga. Precis som Moderaterna, Socialdemokraterna, Centern och alla andra har med.

Jag vet att det är svårt, alla gör det. Men jag har svårt att se att man kan kalla sig öppensinnad och allt vad det innebär om man inte kan ta till sig vad dom olika partierna står för och erkänna för sig själv att det inte bara är negativt rakt igenom.

Det är väl ett fenomen som är ganska välkänt i Sverige dock. Folk går och röstar på samma parti av ren vana "för det har man ju alltid gjort" utan att ens se vad andra partier står för och vill. Man har en bild av vad dom står för som man bildade sig för i många fall, väldigt längesedan. Men partier är ju ändå mycket en färskvara. Dom förändrar sig (eller försöker iaf) samtidigt som samhället och omvärlden gör det.

20. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

@Echoes, för att inte rösta på SD lägger du sannerligen ned en väldig massa tid och text på att försvara partiet.

Ironin är fantastisk när du yrar om att folk är trångsynta för att de har förutfattade meningar om SD. Du tror på fullaste allvar att de som är kritiska till SD bygger sin åsikt på vad som är politiskt korrekt eller på vad man tror att partiet står för? Det är snarare så att de som är kritiska till SD i allra högsta grad vet mer om partiet än vad dess väljare gör.

Visst kan man hitta något positivt i alla partiers politik, men knepet är ju att väga detta mot det negativa. En normalt begåvad människa som spenderat en liten stund att sätta sig in i SD:s politik ser ju snabbt att där finns det mer än lovligt mycket skit. Tillräckligt mycket skit blandat med usla värderingar för att man genast borde ta ställning mot dessa åsikter och det kraftigt.

Att vara öppensinnad har inte med saken att göra, varför skulle en normal människa vilja vara öppen för att ta in alla vidriga åsikter som SD står för? Bara för att man inte ska missa de frågor som de tycker "normalt" i eller..? Det finns gott om dessa åsikter i alla andra riksdagspartier, satsar man på ett av dem istället så slipper man all dynga som följer med paketet i SD.

Skickat från min Z1 via Tapatalk

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.