Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Var inne här lite snabbt för några månader sen men orkade inte. SD, SD & SD.

Vi vet ju alla vad dom är ute efter. Noll invandring & ett Ariskt Sverige utan rasblandning.

Är ju lixom Inga nyheter.

Att tro att dom bara vill ordna till vår flyktingpolitik till nåt bättre :-)

Ja totalt stoppa den ja för att dom är rasister ja.

Är själv svensk & gift med en persisk kvinna.

Måtte svenskarna komma till sans & förstå att detta parti inte för något gott med sig!

Note 3 via Tapatalk

Last edited: 11 apr 2014
  2. Marooned

Marooned Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Jag försvarar inte partiet. Jag ifrågasätter hur man motsätter sig partiet i samhället. Det hade inte spelat någonroll om det varit ett parti långt ut till vänster vi pratat om här och nu.

Men såklart, varför inte försöka få det till att jag är SDare, eller hur?

Hur ska man kunna förvänta sig att någon ska lyssna och förstå om man inte visar respekt för varandra? Hur kan det vara ironi? Titta på filthy eller vad han heter, han visade och erkände i föregående inlägg att han drar alla SDare över samma kant. Du kallar det att jag yrar. Vet du anledningen till varför alla röstar på dom? Jag tvekar på det. Alltså genaliserar du med då?

Som sagt, man behöver inte vara stereotypen en ung kille med rakad skalle som vill slänga ut alla invandrare. Det finns flertalet som röstar på dom enbart för att dom tycker att det är en protest emot fegheten i detta land om att prata om invandring. Har den tanken aldrig slagit dig? För dom finns.

Det är precis det SD vet så väl om och fiskar röster med framgång i bland dom människorna. Inte lär dom människorna tycka mindre illa om SD när dom blir behandlade på det sätt folk tror och tycker är rätt att protestera emot dom.

Jag kan inte förstå hur man kan sitta och debattera för jämställdhet och demokrati och hur hemska SD är som inte står för det. Så behandlar man dom precis med samma medel. Hur kan man förvänta sig att få en vettig debatt eller ens respektera varandras åsikter då?

Obegripligt för mig, en fantastisk dubbelmoral tycker jag. Hej hej, vi är för jämställdhet och demokrati, fy för SD. Men hur behandlar vi SD? Jo, med precis det vi är emot för det tycker vi är rätt. Undrar vilka det är som yrar?

Behandlar man vänsterextremister på samma sätt? Dom är minst lika farliga på alla sätt och vis.

Sen får du tro precis vad du vill, vill du få det till att jag försvarar SD så har antingen jag förklarat mig dåligt eller så uppfattar du dåligt. Jag tycker det visar klockrent med vilka fördomar man sitter på, bara för jag ifrågasätter hur man protesterar emot SD så är jag för dom. Wow.

Det är verkligen inte konstigt varför folk inte vågar yttra sig det minsta i den frågan då man inte vill bli kallad SDare. Tro mig, jag hade inte haft några problem att erkänna att jag röstar på dom, om jag nu gjort det. Vilket jag verkligen inte gör.

Jag tänker rösta på liberala partiet om det är intressant att veta.

Men jag säger det igen, det är ingen vetenskap på hög nivå. Ska man få en vettig debatt och visa vad man tycker om SD. Så får man nog radikalt tänka om här i samhället. Att mer eller mindre försöka mobba ut dom, visa dom respektlöshet och försöka med odemokratiska medel trycka ner dom. Ja då lär man inte komma någonstans på vägen.

Det gäller inte bara SD, det gäller ju allt. Vi bor som sagt ett land med demokrati, då får man ta det i alla lägen. Även dom baksidor som finns med demokratin att folk har rätt att rösta på vad dom vill. Man kan inte behandla dom annorlunda för det och tro att man ändrar deras åsikt igenom det handlandet.

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Gäsp..... undra vad kineserna har för sig just nu??

Det spelar mycket liten roll vad vi har för regering i vårt pytteland, enbart en tidsfråga tills vi är tillbaka i stenåldern med fel regering!

Det oroar mig att skolan är så usel just nu! En massa oskolade puckon i framtiden?

4. Blabert

Blabert Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Ok, varför ska du ifrågasätta hur samhället motsätter sig SD? SD är ett främlingsfientligt, värdekonservativt med rötter i nazistiska organisationer, är det inte nog orsaker för att samhället i stort ska motsätta sig deras åsikter? Vill man bli behandlad demokratiskt ska man inte slänga sig med politik som är odemokratisk.

Du tycks blanda ihop saker och ting när den gäller respekt. Jag respekterar allas rätt att tycka och rösta hur de vill, men det är en helt annan sak att respektera deras åsikter. Att klumpa ihop alla som röstar på SD är inga problem för mig heller. Jag skiter fullkomligt i varför de röstar på SD, det väsentliga får mig är att de gör det och med tanke på SD:s åsikter är det oacceptabelt i ett upplyst samhälle. Sen kan man komma med undanflykter som argumentet om att invandringen har spårat ur hur mycket man vill, de som använder detta argument gör ju bara sig själva till åtlöje då invandringen över huvud taget inte är ett problem, det är integrationen som är problemet.

Åter igen då, det är varje människas rätt att rösta på vad de vill. Men det är min och alla andras rätt att tycka precis vad vi vill om det. Hur du får det till dubbelmoral kan jag inte förstå då det är två helt skilda saker, inte sant?

Att protestera mot politiska åsikter är inte att mobba, att exkludera SD från debatter eller dylikt är att markera att man tar avstånd från ickedemokratiska krafter. Även om jag, som du, skulle föredra att man istället tar debatten.

Jag kanske felaktigt påstod att du försvarar SD kan jag erkänna. Men du får nog erkänna att världen inte skulle fungera om man inte får protestera mot åsikter man inte tycker om. Att du inte gillar vissa sätt som används för stå för dig, men att sitta tyst och behandla SD:s åsikter som normala vore ödesdigert.

Skickat från min Z1 via Tapatalk

5. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Vad får du det till att jag tycker man ska protestera tyst emot dom? Nu kommer du med felaktiga påståenden.

Jo dubbelmoralen ligger i att man tycker det är rätt att behandla folk som är SDare annorlunda. Hur kan man tycka det är rätt och okej när man från början är emot SD för att SD politik bygger på precis det. Det är väldigt konstigt agerande.

Som att säga till sina barn att du får inte röka, sen går man och tänder en cigg själv eller ni får inte svära och så gör man det själv med orden ni får fan inte svära.

Man kan inte bara för man tycker SD är fel behandla dom fel. Gör du så med andra saker i vardagen med? Tycker du så om andra saker? Skulle vi buntat ihop alla nazister då och satt dom i gaskammare och behandlat dom likadant? Tand för en tand och allt det där? Har det någonsin i världshistorien lett till något bra? Knappast va.

Säger man att man står för jämställdhet, demokrati och yttrandefrihet men tycker det är helt okej att ha undantag som t ex SD för att man inte respekterar deras åsikter oavsett vad deras parti har för bakgrund. Det är en väldig dubbelmoral.

Som sagt, tycker du att man ska behandla vänsterextremister likadant då? Som för en våldsam politik likaså och deras bakgrund och politik som alltid lett till diktatur och folkmord osv.

Som sagt, logiken är är ologisk. Man är emot SD för man inte tycker om deras politik som baserar på särbehandling osv.

Men samtidigt är man för att särbehandla SD för att dom står för särbehandling.

Allvarligt talat?

Är helt fel att inte inkludera SD i debatter osv. Då accepterar man inte den demokratiska process som en folkomröstning är. Sen får man tycka vad man vill om dom som parti, men det är helt fel och då behandlar man dom precis på samma sätt som den politik dom vill genomföra.

Ska man protestera så ska man göra det med den grundsyn man själv påstår sig förespråka. Gör man inte det kommer man aldrig få fram något. Som sagt det är samma psykologi som att föregå med gott exempel.

Man snarare hjälper SD mer än stjälper igenom den agendan man håller på med nu och tror att dom bara kommer försvinna av sig själv om man inte låter dom ställa upp i TV och annat.

Ska man inte låta ett parti som röstats fram igenom en folkomröstning få utnyttja yttrandefriheten pga vad dom står för ja då har man sannerligen en demokrati som endast gynnar ens eget intresse.

Tänk om alla skulle vilja göra så. Nä, nu ska inte vänsterpartiet få debattera i studion för deras politik och grund liknas vid samma vänsterpolitik som lett till hemskheter som diktatur, folkmord och begränsingar mm i länder som Rumänien, Kina, Kuba och många andra länder.

6. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Ok, du vill inte fatta vad jag skriver.

Jag skriver ingenstans att det är ok att behandla någon annorlunda. Däremot skriver jag att någons åsikter är fritt fram att tycka vad man vill om, man kan hylla denne någons åsikter eller protestera mot dem, precis hur man vill. Det är det vi kallar åsiktsfrihet. Jag har inget emot att behandla vänsterextremisters åsikter på exakt samma sätt, eftersom du frågar.

Att ifrågasätta, kritisera och ta avstånd från vissa åsikter är inte att särbehandla. Att särbehandla är att ta avstånd från personer eller partier med dessa åsikter. Hur kan du inte se skillnaden?

Allt det andra du raljerar om, yttrandefrihet, vänsterpartiet osv har jag inte sagt etc ljud om. Tvärtom, som jag skrev tidigare, har alla har rätt till sina åsikter och rätt att rösta som de vill. På samma sätt har jag rätt att tycka att dessa åsikter och val är horribla. Eller menar du att åsiktsfriheten inte gäller nära man vill ha en åsikt om någon annans åsikt?

7. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Orkar inte diskutera mer med dig.

Du vill försöka vinna över hat med hat. Lycka till med det säger jag. Det har inte fungerat tidigare i världshistorien, men vem vet du kanske är den som lyckas.

Hur du kan förvänta dig respekt av SD i detta fallet när du vägrar respektera dom är för mig obegripligt.

Hat föder bara mer hat.

8. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Du verkar ha svårt att förstå vad jag skriver..

Jag har upprepade gånger skrivit att jag respekterar SD:S väljare, politiker och alla andra människor för den delen. Jag förväntar mig precis samma respekt tillbaka. Hur du kan få det till att jag hatar dom går över mitt förstånd.

Våra åsikter i detta ämne går ju isär ganska kraftigt, så med din logik borde jag hata dig också. Jag kan till 100% garantera att jag inte på något sätt hatar dig.

9. Marooned

Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)

Nae för du vrider och vänder på det hela tiden min käre vän. I varje inlägg har jag beskrivit att det är fel att behandla SDs väljare annorlunda just för att dom röstar på SD. Vilket händer ganska ofta i olika situationer. Precis lika mycket fel att säga att Centerns väljare inte får yttra sin åsikt.

Sen ska man visst få protestera, men det är skillnad på att protestera och att begränsa yttrandefriheten pga olika åsikter. Alltså bör SD få precis like stor plats i tv-debatter och andra forum som dom andra partierna.

Dom har i en demokratisk folkomröstning blivit röstade dit dom är och det är bara acceptera oavsett hur mycket man inte tycker om deras politik. Gillar man inte den så får man helt enkelt debattera emot dom.

Men att tro att ignorera dom, vägra ställa upp i tv-debatter för att SD är där och allt annat som pågår är att visa att man inte accepterar den demokratiska process en folkomröstning är.

Uppenbarligen verkar det inte riktigt klicka mellan våra inlägg, jag tycker du vrider och vänder dig och jag förstår som du säger inte vad du egentligen vill få sagt. Du säger att du helt är med mig nu medans i början var du tydligt emot mig och t om anklagade mig för att "hålla med SD mycket" osv.

Det är inte demokratiskt att försöka "vinna över" SD som det t ex Jonas Sjöstedt var det väl som vägrade vara med i tv-studion tillsammans med Jimmie Åkesson. Det är inte en protest. Det är att rent av att visa total respektlöshet mot en folkomröstning. Det finner jag vara en oerhörd dubbelmoral när man ska stå upp för demokratin och ena stunden säga att SD är odemokratiska medans vänsterpartiet är absolut för demokrati, och i andra stunden visa en tydlig odemokratisk handling som han gör.

Vet inte om jag kan förklara det tydligare, orkar inte försöka förklara det mer heller.

Bara för att nazism, rasism och annat som är odemokratiskt betyder inte det att det är rätt att bekämpa det med samma medel.

10. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Du skriver en väldig massa, det mesta av det har du redan klargjort flera gånger i tråden. Det mesta av det håller jag med dig om, det är inte jag som har problem med det du skriver.

Snarare verkar det som att du har problem med det jag skriver. Jag har upprepat mig ett flertal gånger i frågan om att en människa och dess åsikt är två olika saker, du har inte någon gång svarat på det. Istället skriver du om och om igen att man behandlar SD och dess väljare annorlunda pga att de röstar på SD som grupp, jag hävdar att man behandlar deras åsikter annorlunda.

Jag har aldrig påstått att en SD-väljare inte får yttra sin åsikt, men att en som röstar på t ex centern får gärna göra det. Jag har tvärtom väldigt tydligt sagt hela tiden att man får ha precis vilka åsikter man vill. Men att man också får räkna med att bli placerad i ett fack om man hyser sympatier för vissa partier, i synnerhet de på ytterkanterna av den politiska skalan.

Sen har jag också upprepade gånger sagt att man ska ta debatten med SD, jag säger det en gång till för att vara extra tydlig. Jag säger alltså inte att man ska låta bli att debattera med SD, tvärtom. Jag tycker att det är en självklarhet att de ska ha sin plats i media och att andra partiledare ska sitta bredvid dem och debattera. Men jag kan också förstå de som inte vill vara ens i samma rum som Jimmie Åkesson, det är det som åsiktsfrihet handlar om och det får stå för dem som tycker så.

Däremot att kalla det för respektlöshet mot ett val, det köper jag inte. Ett val handlar om att utse representerar får folket, vill dessa inte samarbeta så ligger det förhoppningsvis i folkets intresse eller hur? Om Lars Ohly ( tror inte det var Sjöstedt) inte vill sitta i tv-soffan med Åkesson är det hans val, jag kan inte se det som odemokratiskt.

I slutändan tycker jag att denna diskussion är rätt onödig egentligen. Istället för att belysa sakfrågorna, som jag skulle vilja, så behandlar vi istället frågor som mer hör hemma i en samhällsdebatt, än i en politisk debatt. Som jag också skrev i början av diskussionen så gagnar det bara de med extrema åsikter när man pratar om annat än sakfrågorna, det var väl också därför jag felaktigt beskyllde dig Echoes för att sympatisera med SD, då jag anser detta vara en beprövad taktik av många SD-anhängare. Vill man lura och manipulera folk till att rösta på SD är man nödd att flytta debatten från sakfrågorna, så nu tycker jag att vi slutar med det :-)

11. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Gäsp igen....

Vad spelar SD och rasism för roll i det stora hela? Egentligen en icke-fråga och det finns betydligt viktigare framtidsfrågor för vår överlevnad som ett rikt land med ett någotsånär bra skyddsnät !

12. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du är ganska nonchalant som gäspar åt ämnet rasism. Lite vidrigt.

Skickat från min Sony Z1 Compact

13. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej jag gäspar åt faktumet att det är en icke-fråga i det stora hela.

Det finns frågor som är mycket viktigare samt helt avgörande för vår framtid som är mycket viktigare och det gör mig trött att man lägger ner så mycket energi på SD, mycket tråkigt egentligen.

Undra vad kineserna håller på med just nu eller andra konkurrenskraftiga länder och vi sitter och lägger ner tiden på SD!! Absurt egentligen!

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Så ifall det finns problem du anser större gäspar vi åt de du anser är mindre?

*gäsp* åt dig.

Skickat från min Sony Z1 Compact

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nu har vi facit i handen redan och precis samma skedde på 1930-talet i depressionens Tyskland där en annan galenpanna fokuserade folket på "icke-frågor" och det slutade i katastrof.

Eftersom vi nu har demokrati så visst måste galenpannor tillåtas men vi måste vara så smarta så att vi inser att det finns viktigare frågor att fundera över men är lite mer komplicerade än att hata människor med annan hudfärg som hamnat i vårt land!

16. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Du är väl medveten om att galenpannan du pratar om röstades fram i demokratiska val...? Alla människors lika värde borde vara en av de absolut viktigaste frågorna.....

17. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nu finns det då olika taktiker när sådana här galenpannor dyker upp och kollar du in hur de rumsrena partierna gör allt för att göra det här till en icke-fråga eftersom det i grund och botten inte är något problem med alla människors lika värde, det ska vara naturligt och självklart.

Sen finns det då de som vill att man ska projicera på just SD och det gynnar enbart SD självt. Så för mig är SD en icke-fråga och jag funderar över betydligt viktigare frågor som stöts och blöts av kloka politiker.

18. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Ok, då vänder vi på det. Som bekant har ju SD orsakat ett riktigt risigt parlamentariskt läge de senaste fyra åren. Nuvarande regering har inte kunnat driva sin politik fullt ut. Vad som är ännu värre är att efter höstens val finns det en överhängande risk att vi har en vänsterledd minoritetsregering som skulle få det betydligt svårare än dagens att driva igenom sin politik.

Du vill fokusera på de viktiga frågorna, hur ska man kunna driva igenom dessa viktiga frågor om man har ett parti som SD som vågmästare? Detta faktum är en av de största anledningarna att SD verkligheten inte är en ickefråga.

19. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Genom att försöka se frågor som är viktigare i det stora perspektivet, SD är något som "katten släpat in" och jag kör bara med "Ignore".

Sen är det ju bara så här som forskning visat:
    http://www.metro.se/nyheter/rasism-hor-ihop-med-lag-intelligens-visar-forskning/EVHlbc!xAOgdFBZbgrE/

Så jag vägrar dras ned till SD-nivån och diskutera människors olika värde, det klarade vi av för massvis med år sedan.

20. Blabert

Mottagna gillanden:
    124

MINA ENHETER

Alla är tyvärr inte lika intelligenta och att stoppa huvudet i sanden är nog inte rätt taktik.. Att köra en /ignore funkar bra på Swedroids forum, tyvärr kan man inte göra det i riksdagen. Där sitter SD och det måste man göra något åt, innan man kan få något vettigt gjort och gå vidare.

Last edited: 12 apr 2014
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.