Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag är inte speciellt insatt i något av det då jag inte är med i någon religion :P Har gått ur svenska kyrkan och väljer att tro på människan ;)

    Det jag menar är att man väljer själv att tro på det man vill tro på. Det finns mycket i biblen med som vissa tolkar på ett sätt andra på ett annat sätt. Vill man tro att allah säger åt mig att mörda så är det jag som tar beslutet, inte allah :P

    I biblen står det att äktenskap ska vara mellan man och kvinna... ja, det har jag ju följt... not :P
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kan du citera koranen på det?

    Bibeln gör väl iofs ungefär det samma. Och vilken religions namn, eftersom vi nu kom in på det, har dödat flest tror du?
     
  3. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Och det finns folk som följer detta till punkt och pricka och tolkar det på ett sätt. Och detta får motstridigheter, från motparter...

    Likadant är det inom, allt. S tror på en sak, M på en annan. Kristendomen på en, Buddhism på en annan, osv osv...

    Ateister har säkert saker att strida om med, typ, att, alla inte blir ateister ;D
     
  4. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det hela diskussionen har mynnat ut i är en diskussion om etnicitet och kultur, varav det första beror på vilket "folk", som Zargoth kallar det, man kommer i från och i det andra fallet hur starkt influerad man blir av andra kulturer.

    Detta leder till slutsatsen att kulturen är statisk, ingenting förändras. Man vill alltså äta ärtsoppa på torsdagar (vilket jag har slutat med, ska jag ut ur Sverige?). Jag vill spinna vidare på något som Zooklubba nämnde, nämligen huruvida att ens kultur är inget som kan defineras i ett större spektrum. Om vi då antar att kulturen är statisk och gemensam för varje svensk familj - hur kommer det då sig att varje svensk familj är unik i sitt beteende, hur man är social hemma, hur man beter sig mot folk på stan? Detta är ett sätt att se närmare på "kultur".

    Vad jag vill komma fram till är att kulturen inte är statisk; jag kan sluta gå i kyrkan om jag vill (nu går jag inte i kyrkan, men som exempel), jag kan välja att ha på mig mina skor inomhus eller kan jag välja att bära niqab. Om jag då bryter mot Zargoths statiska kulturistiska arv, då kan jag heller inte styra landet i dess intresse.

    Detta är naturligtvis felaktigt, vid en närmare koll på kultur så slutar hans argument med vad man kommer ifrån samt vilken religiös tro man har - och det är detta mina vänner vad Zargoth vill sortera ut; han vill helt enkelt inte låta människor ha sin egen kultur - eftersom den hotar hans egna. Om det är något vi har lärt oss att bygga upp murade länder är att detta någon gång spricker.

    Han använder simpel retorik för att låta sig passa sig in samtidigt som den ointellektuelle tar till sig och den intellektuelle biter ifrån.
     
    Last edited: 26 apr 2011
  5. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Även om det nu skulle stå i koranen så står det massa konstiga saker i bibeln också. Femte moseboken 23:1 "Ingen som har fått testiklarna krossade eller lemmen avskuren får upptas i Herrens församling." Ok....Varför....
     
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Klart det står konstiga orealistiska saker i alla religiösa skrifter
     
  7. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag menar det.
     
  8. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Alla ska få ha sin tro om man mår bra av det. Det ska vara religionsfrihet. Alla har vi någon slags tro även om det inte handlar om just Gud, Allah osv... Det farliga blir när man "hatar" någon pga ens tro eller pga dennes tro. Någonstans är vi alla människor som tar egna beslut. Sedan finns det människor som tar fel beslut överallt oavsett tro. Man kan aldrig dra alla över en kam, så som Zargoth verkar vilja göra. Vi är olika individer med olika behov, intelligens osv osv... och jag tror det finns plats för allas egenskaper. Det vore så jävla tråkigt om alla var lika! ;)
     
  9. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    I Koranen förespråkas inte mord på något sätt eller i någon vers. Get your facts straight .. sluta tro på allt du läser i sd kuriren bror.

    Islam är den absolut fredligaste religionen tillsammans med den ursprungliga kristendommen, dvs innan människor började skriva om den!

    Jag ser att någon har påpekat vandalism i Malmö i invandrartäta områden. Självklart pågår sånt. Men absolut inte i den skala sd kuriren skriver om.

    Undrar varför sd kuriren inte tar upp Sveriges största våldtäcktsman som ämne att prata om? Undrar varför dom inte tar upp Sveriges farligaste seriemördare och hans copycat....undrar varför dom aldrig tar upp Sveriges största skattefuskare ...jo för att dom är svenskar.

    Självklart finns det dåliga och kriminella människor som råkar ha invandrarbakgrund...synd bara att dom sticker ut i så mycket ...

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
    Dockland gillar detta.
  10. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Bara kollar, vet du hur Islam fungerar under ytan? Alltså, det som inte syns. Utåtsett är ju alla religioner snälla och gulliga och ofarliga. Men alla har sina baksidor...
     
  11. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag vet exakt hur den funkar eftersom jag själv är muslim.
    Extremister finns det inom alla religioner.
    Givetvis funkar det inte så bra i fattiga länder där folk hjärntvättar unga människor i islams namn. Men dom har i själva verket absolut inte något med islam att göra.
    Islam o h kristendom är till största del väldigt lika...enda riktigt stora skillnaden är att muslimer erkänner inte Jesus som guds son...men däremot som hans sändebud och han är också en av de största profeterna som nämns i Koranen.



    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  12. rina.

    rina. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    848
    Mottagna gillanden:
    24
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Zargoth, du säger att du inte betraktar dina "utländska bekanta" som svenskar. Vad är det som får dig att tro att dem överhuvudtaget vill betraktas som svenskar? Tror du det höjer statusen på något sätt eller varför är det så jävla viktigt för dig att välja ut vilka som ska kunna kallas svenskar och vilka som förblir blattar i dina ögon?

    Det är som att du på något sätt tror att vi skäms över att vara utländska och vill kyssa ditt arsle för att du ska betrakta oss som svenskar. Ska jag vara ärlig tror jag att du aldrig kommer hitta en utländsk människa i Sverige som förnekar sitt ursprung. Vi är alla stolta över vår härkomst - något som sådana som du inte kan ta.

    Och nu sitter du säkerligen och tror att jag är en rebell som kastar sten mot poliser och hatar Sverige, som du läser om i tidningar och ser på TV. Gör dig själv en tjänst och dra inte den slutsatsen.

    Min familj kom till Sverige 1990 och ett år efter kläcktes jag. Jag har två äldre bröder som är 27 och 25 som båda är poliser. Båda har svenska fruar och en av dem har precis fått barn. Har dem "förtjänat" att bli kallade svenskar av dig, tycker du?

    Det många inte förstår är att man inte kan dra alla över en jävla kam. Det finns invandrare som är idioter, som jag själv kan ogilla, men det finns precis lika många idiotiska svenskar. Sluta får det att framstå som att svenskar är gjorda av guld och resten är skit som måste "förtjäna" att bli kallade svenskar.

    Jag må vara född i Sverige, tänker svenskt och älskar köttbullar och gör allt som du gör, men jag vill aldrig någonsin kalla mig svensk, varför skulle jag det? Jag har 100% libanesiskt blod som rinner i mina ådror och jag är jävligt stolt över det.
     
  13. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Donre, jag är inte expert på Bibeln och dess text, men det förekommer mig att en av de ting som Jesus förespråkade var att "Nu glömmer vi allt det som stod i Det Gamla Testamente, och börjar på en färsk". Det är väl det som i grunden skiljer Kristendomen från Judendomen: Att de är kvar i det gamla, och vi har gått vidare till det nya.
     
  14. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

  15. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    "När de helgade månaderna gått till ända skall ni döda avgudadyrkarna, var ni än träffar på dem; tag dem till fånga och omringa dem och lägg er i försåt för dem. Men om de visar ånger och villighet att förrätta bönen och betala allmoseskatten, lämna dem då i fred – Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." (9:5)

    "Då ni möter förnekarna i strid, låt svärden falla över deras huvuden till dess ni har tvingat dem på knä….Om Gud ville kunde han helt vist slå ner dem utan er medverkan, men genom att låta er kämpa mot varandra sätter er han er alla på prov. Och vad dem beträffar som stupar i kampen för Guds sak, skall han inte låta deras handlingar bli förgäves." (47:4)

    Och varför du blandar in en partitidning för ett parti jag inte har något som helst samröre med vet jag inte.

    Vart har jag påstått att svenskar skulle vara bättre än alla andra etniciteter?
    Grattis du är stolt över dina blodsband då känner du som jag.
    Och jag tar det åter igen, varje folk har rätten att styra sitt egna land och och följa sina egna seder och bruk utan ofrivillig uppblandning av andra kulturer.

    Tror jag svarat på den frågan ett antal gånger, men jag kan ta det igen, svenskar är bäst lämpade att styra sitt egna land för det är deras land och ingen annan har rätten att styra över dem. Men jag antar att det är nåt fel på det svaret med och jag får ta det igen om några inlägg.
     
  16. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag bor i Malmö och vet hur det är, det förekommer och det är fanimej sorgligt att de som vi normalt anser som samhällets 'hjältar' ska behöva bli utsatta för våld när de gör sitt jobb som ibland innefattar att rädda liv.

    Men det känns som att man måste gå djupare och titta på VARFÖR de här människorna gör så. Kanske är det för att i de länder de ursprungligen kommer ifrån så kan man inte lita på de statliga myndigheter pga korruption? Inte lätt för en ung invandrare som blir upplärd med att man inte ska lite på polisen eller brandkåren eller sjukvården att sedan skapa sig en egen åsikt.

    Edit: Det sker faktiskt även i inte så invandrartäta områden i andra länder, till exempel Kristiania i Danmark..

    För att de är påhittade.

    Det Deebo83 tar upp här är EXTREMT viktigt när man diskuterar religioner. De människor som genomför korståg, självmordsbombningar och andra påstådda religiösa handlingar i Guds, Allahs, Shivas eller vems gudomliga namn man vill, är extremister som tyvärr i många fall blivit hjärntvättade sedan unga år som Deebo också säger. Problemet är att det bara är dessa människor vi ser på nyheterna, varav det är så pass lätt att skaffa sig en fullkomligt felaktig och skadlig syn på olika människor och deras religioner.
     
    Last edited: 26 apr 2011
  17. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Varför kan man nog inte säga, vissa påstår pga sociala och ekonomiska skäl, andra pga rotlöshet. Men att det förekommer och att det är dags att ta av silkeshandskarna för att ta fast ligisterna borde alla vara överens om.
     
  18. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det håller jag absolut med om, det är VÄLDIGT mycket daltande kring sådana frågor. Men där anser jag att svenska straff är alldeles för låga rent generellt, oavsett om man är invandrare eller inte.
     
  19. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag är helt med på att man ska ta fast ligister. Men det är inte bara ligister i Malmö och ligisterna är inte alls bara av utländskt påbrå. Det finns lika många svenska ligister.
     
  20. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Absolut kriminella oavsett härkomst ska straffas om de ansetts inte vara psykiskt sjuka när brottet utfördes. Då är det snarare vård de behöver
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.