Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Därför det inte behövs. Riskerna med det är större än glädjen/vinsterna.
    Nu kommer då svaret på min fråga "Skulle du sälja din kropp till mig?" vara "Nej, jag väljer inte sälja min kropp" bla bla. Din dotter då? Så snart hon är byxmyndig, är det ok? Idiot.

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

När då? Skall jag dra upp alla möjliga exempel av sexköpare för att du inte skall tro att det exemplet jag tar upp är det enda exemplet som finns?

Det kallas adoption. Du kan adoptera som ensamstående. Du kan således redan idag betala för ett barn. Bra va?

Varför inte samma sak med en tjänst där båda parter är 100% överens? Din logik är jäkligt märklig.

Barnaga är inte samma sak som prostitution. Det måste du väl ändå förstår?

Eller vet du många fall där båda parter är OKEJ med barnaga eller våldtäkt? I så fall kan vi diskutera dina jämförelser. Annars är din logik, som innan i samma inlägg, felaktig.

Vem är du att bestämma hur jag skall leva? Varför?

Och varför är de som köper sex äckel!?

Du har så jäkla mycket fördomar och är så inrutad i ditt tänkande att det är skrämmande!

3. Kalven

Kalven Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Varför är det galet? Nu kommer du med känsloargument... Sex kanske är intimt för dig, därmed inte sagt att det går att applicera på alla. Vissa har uppenbarligen inga problem med att sälja sexuella tjänster. Som sagt, ett avtal mellan två vuxna människor där tredje part ej drabbas, jag ser fortfarande inget legitimt skäl till att detta ska förbjudas.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

4. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tror du inte målaren gör det för pengarna? Jag hade inte jobbat utan lön.

Källa på dom 90% tack. :)

Jag hade inte sålt/köpt sex heller i min nuvarande situation, men måste jag förbjuda alla andra till det bara för det? Jag ser på droger på samma sätt. Är nykterist pga träning, men varför skulle jag vilja förbjuda droger bara för att jag själv inte brukar dom?

5. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Varför ska det inte vara ok att min dotter säljer sex om hon i vuxen ålder vill det? Självklart skulle jag inte gilla att min dotter gör det, eller spelar in porr - men det innebär inte att jag vill att staten ska gå in och lägga sig i detta.

Väldigt trist att du kallar någon idiot för att dom inte håller med. Men det är väl så när argumenten tryter.

6. Droid55

Droid55 Guest

Nej, men tyckte det var ett dåligt exempel eftersom de inte utgör majoriteten av sexköpare. Att det sen inte är försvarbart gör det ännu värre.

Nej, jag tycker inte det är bra. Jag är faktiskt inte för adoption heller. Varför? Därför de flesta som adoptera bort sina barn gör det inte för att de inte vill ha barnet (de flesta skulle nog välja abort isåfall, om det erbjuds förstås) utan för att de inte kan. Oftast ekonomiskt. Jag anser att det är fel tvinga folk adoptera bort sina barn för de inte har ekonomin för det. I Sverige är detta inte direkt vanligt för här går det behålla barnet, du får stöd. Fast när vi adoptera så adopterar vi inte direkt svenska barn, utan barn som kommer från fattiga länder.

Det är inte samma sak, det är däremot båda fel.

Du fattar inte. Barnaga har inget med våldtäkt att göra, det var bara exempel på olika brott som trots att de är förbjudna ändå begås. Det betyder dock inte att vi ska legalisera det bara för brotten forfarande begås.

Varför påstår du hela tiden att JAG bestämmer hur du ska leva? Det är inte jag som styr Sverige. Jag har dock rätt till min åsikt och således min rätt att rösta. Att du sen tror att du får leva som du vill bara prostituion legaliseras bevisar bara hur förvirrad du är. Du lever inte hur du vill, vi har redan idag fler lagar än förbud mot prostitution som förbjuder dig från att göra precis vad du vill.

Jag har redan svarat på varför jag anser att de som köper sex är äckel. De har äcklig människosyn.

7. Droid55

Droid55 Guest

Droger påverkar samhället i högsta grad. Droger innebär också alkohol även om folk gärna separera alkohol "och andra droger". Våld och bilolyckor är ofta relaterat till påverkan av droger (ofta alkohol eftersom det är så tillgängligt).

8. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jo men då är du inne på att tredje part drabbas vilket jag är väldigt anti. Men om jag och du vill sitta i min lägenhet och röka på eller sälja sexuella tjänster till varandra så är jag för det. Då ska staten ge f-n i att ha åsikter om det.

Men att supa/knarka och sedan gå ut slå/köra ihjäl någon är en helt annan sak för då drabbas oskyldiga.

9. djjokke

djjokke Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    376
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det svåra i frågan att förbjuda prostitution eller inte tycker jag ligger i att de allra flesta (med största sannolikhet) inte gör det av egen fri vilja. Det förstår ju alla här att ingen VILL vara hora, och att människor utnyttjas något så fruktansvärt pga att det finns en marknad att sälja sex på. Jag tror ju inte man löser några problem genom att tillåta det.

Däremot tycker jag aldrig man ska straffa den prostituerade, utan köparen och pimpen/hallicken/hormamman eller vem det nu är som förser köparen. Där blir det ju genast komplicerat, eftersom att förbjuda prostitution också måste innebära ett straff om man ändå gör det.

Svårt det där.

Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk

10. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Saknar du helt analysförmåga eller? Sex och att ha barn behöver inte betyda samma sak. Fan idag behöver du inte ens det ena för att få det andra. Det finns sett att ha sex utan att få barn och det finns sätt att få barn utan att ha sex.

Sedan får du gärna komma tillbaka med bortförklaring till hur barnagning skulle inbringa miljarder till samhället genom skatter vid legalisering av prostitution. Bara för att man inte tillåter mord behöver det inte betyda att man inte ska tillåta prostitution.

Att det är ett brott är ju det som diskussionen är kring, att det inte ska vara ett brott.

Det är exakt samma sak, det handlar om en tjänst. Då kan vi ta bort ALLA tjänster som finns. Så får vi leva i stenåldern igen. För övrigt, en massage med happy ending? En handtralla på ett hotellrum med en prostituerad? Det är också händer.
    En människa är fri att göra vad denne vill med dennes kropp, att du är pryd och tycker sex ska vara personligt är DIN PERSONLIGA ÅSIKT. Tryck inte ner den i halsen på någon annan. Vill Urban vara gigolo, vem är du att bestämma över han bara för du tycker det är äckligt? Varför kan du inte släppa den konstiga bilden? Det är inget speciellt med sex, det kan vara fint - javisst, men bara för du tycker det är intimt vill du beröva massa andra människor från det? Hör du hur dumt det låter eller?

Ja precis, det finns ett regelverk. Ett regelverk som är trasigt och inte fungerar, varför då inte fixa regelverket och samtidigt hjälpa alla inblandade? Och vilken värld lever du i, som vill bestämma över andra? Helt utan vettig anledning.

Du verkar ju tycka att det är äckligt eller något väldigt speciellt och fint. Släpp din bibel och kom in i matchen pryda människa. Folk får som sagt göra vad de vill med sina egna kroppar. Man ska ha friheten att göra vad man vill tills det inkräktar på någon annans frihet.

Vem som köper sex spelar ingen roll, att du har en bild som andra saknar är ditt problem. Folk ser det helt enkelt som en tjänst, precis som många andra tjänster. Det handlar inte om att jag köper dig, det är du som fri människa säljer dig själv. Jag hoppas inte du blev alltför fördärvad att jag skrev dig, det var ett exempel. Det är din sjukt pryda bibelsyn över sex som är problemet för dig i den här diskussionen.

Du tror alltså folk behåller barnet enbart för pengarna? Har du koll på hur mycket ett barn kostar tills det fyller 18? En siffra jag läste för flertalet år sedan (och inte orkar googla fram källan) är att det är 1 miljon kroner, antagligen mer idag.

Du är emot barnaga, det är jag också, men samtidigt vill du skicka (genom att vara emot adoption) barn till en hemsk framtid? Det är tamigfan värre än att daska ett barn på rumpan. Du ger barn en hemsk framtid. Ja, det är ju mycket bättre. (IRONI, tror det är den enda ironin i mitt inlägg).

Du vill bestämma över att folk inte ska få göra vad de vill, du inkräktar andras frihet, därav har du fel och det borde du inte få göra. Du skriver ju att prostitution inte borde tillåtas. Folks kön spelar ingen roll, varför skulle det spela roll? Släpp könet i diskussionen.

I ALLA yrken finns det folk som gör det av deras egna personliga anledning, det kan vara folk som gillar att hjälpa folk (tillhandahålla en tjänst) och som därmed gillar sitt jobb och det finns dem som gör det för att lönen är bra och deras drivkraft är alltså pengarna och jobbet är helt enkelt något de måste göra för att få sina pengar. Det SPELAR INGEN ROLL om det handlar om en kontorsnisse, en apputvecklare, en lärare eller en prostituerad.

11. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Då tycker jag man borde sälja heroin över disk på ICA. Det borde vara upp till var och en att bestämma om jag vill använda det eller inte.

Argumenten här i tråden skvallrar om en extrem omognad och insiktslöshet. Antagligen en direkt rekyleffekt av en tämligen låg genomsnittsålder i tråden.

12. mekanismen

mekanismen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Bara för att man kan legalisera något och dra in skattepengar på det behöver det inte vara bra. Det är bara lättare att göra så än att lösa problemet.

Varför ska det vara okej att utnyttja någon sexuellt bara för att man betalar för det? Helt sjukt att det ska behöva diskuteras.

Hur många prostituerade mår bra, även i länder där det är lagligt? Hur många har gjort ett aktivt val att bli prostituerade, för att det "verkar kul"?

Apropå Dirks CP-skadade släkting, det skulle vara intressant att se hur många prostituerade som levt i total misär större delen av sina liv. Eftersom hen ville nämna att hens släkting varit deprimerad i 50% av sitt liv, som ett argument för att hen skulle behöva ha sex med någon för pengar.

Last edited: 14 maj 2014
  13. Kalven

Mottagna gillanden:
    574
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har du något mer att komma med än att kalla folk idiot eller omogna?

Jag är för övrigt 30+ med barn. Det trodde du inte hemma i pojkrummet va? (titta jag kan också)

14. Dockland

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    Övrigt:
    Köp du sex om du behöver och anser det är någons skyldighet att tillgodose dig det behovet. Lycka till med din vidriga människosyn. 30+. Ja, låg genomsnittsålder och ingen livserfarenhet. Du bekräftade precis mina egna fördomar.

15. Superstefan

Superstefan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Om vi drar det till sin spets, är sexualupplysningsfilmer prostitution? De som är aktörer tar ju betalt. Sedan måste jag ge dig rätt i att det är en jävla knepig gränsdragning, det har ju förekommit fall där sexköpare har spelat in sina sexköp för att sedan kunna hävda att de gjorde det i "konstnärligt syfte" och att det därmed är lagligt. "Hon fick ju till och med lön".

Samtidigt är det inte en rättighet att få obegränsade studiemöjligheter i all oändlighet. En personlig gissning från min sida är att en stor del av de studenter som säljer sex i I-länder inte gör det för att överleva samtidigt som de studerar, utan för att öka på sin livskvalitet. Det är definitivt inte en mänsklig rättighet. Jag kanske har fel, men jag tror inte det.

Jag förstår ändå inte vad vinsten är i att hålla prostitutionen laglig om man inte får köpa sex. I alla andra avseenden är ju brottsprovokation olaglig.
    Det här fallet är direkt jämförbart med att låta en bil stå på en parkering med öppen bildörr och nyckeln liggandes på framsätet - alla vet att det är olagligt, men förr eller senare kommer en kriminell och snor bilen. Poliser bevakar ju bordeller ibland och griper torskarna som kommer ut, men låter tjejerna som säljer fortsätta sin verksamhet.

Jag är absolut för att man ska försöka ta tag i problemet genom att försöka hjälpa de som känner sig tvingade att sälja sex. Däremot finns det - helt garanterat - en icke försumbar andel prostituerade som säljer sex för att de tycker att det är ett rätt schysst sätt att tjäna pengar. Hur ska man stoppa dem om man inte gör det hela illegalt först?

16. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det handlar väl inte om något krav eller skyldighet att tillgodose behovet, det är ju snarare om tjänsten ska vara laglig eller ej, det är ju lagligt idag att sälja sex. (Ja jag vet att det är olagligt att köpa). Varför få in det som en skyldighet att tillgodose det behovet? Det kan ju vara bra för vissa att det går att lagligt tillgodose behovet av den tjänsten, precis som en målare?

17. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    745

MINA ENHETER

18. Droid55

Droid55 Guest

Vad svamlar du om? Var har ja skrivit att sex har med barn att göra?

Så du menar att vi ska legalisera prostitution av ekonomiska skäl? Skulle inte tro det. Skiter faktiskt i hur mycket pengar samhället skulle tjäna på det.

Det är ett brott och jag anser att det ska förbli ett brott.

Tror du på allvar att jag tycker det är OK med massage med happy ending? Ja, det vore samma sak som en handtralla av en prostituerad på ett hotellrum. Det var ju därför det fick sådan uppmärksamhet när det uppdagades.

Människor är fria att göra vad de vill med sin kropp, ja. Likaså ska ingen annan människa ha rätt att köpa din kropp vare sig det är tidsbegränsat eller ej.

Det här har inget med min syn på sex att göra, jag har inget emot att folk har skyddat sex (har sex utan att de vill ha barn), har sex med många, har gruppsex, har sex med samma kön osv. Däremot sätter jag mig emot att människor ska ha rätt att köpa andra människor, i slutändan handlar det om att de utsatta är de som blir köpta.

Din åsikt. Jag anser inte att regelverket är trasigt i denna fråga.

Människor ska och har frihet att göra vad de vill, men inte att ta betalt för det.

Du är inte fri som människa om du säljer dig själv. Jag skiter faktiskt i vad du vill kalla det, det är inte samma sak att utföra något med händerna (nu menar jag ingen handtralla utan måla, snickra osv.) som att handtralla, ha sex osv. Att du inte kan se skillnaden i det säger mer om dig än om mig.

Va? Behåller barnet enbart för pengarna? Jag skrev att många adoptera bort barnet för de känner att de inte kan erbjuda barnet det bästa pga. bristande ekonomi. Att ett barn kostar även om du får stöd i Sverige vet väl alla. Det är dock ingen omöjlighet att behålla ett barn i Sverige och överleva. I Sverige har vi dessutom rätt till abort och de som inte vill ha barn väljer hellre att göra abort än föda barnet och adoptera bort barnet. Finns fall där de hellre vill adoptera bort barnet men de flesta inser också hur otroligt jobbigt och komplicerat det är att göra. Många ångrar sig. I fattiga länder har de dock inte samma val som vi har.

Varför vill jag skicka barn till en hemsk framtid genom att vara emot adoption? Jag är emot samhället, världen, för utnyttja dessa utsatta mödrar. Istället för köpa deras barn ska vi istället hjälpa dem att själva kunna behålla sina barn.

Jo, det spelar roll.

19. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Håller med. Störtlöjligt.

Känns som allt fokus läggs på att hata SD istället för att pusha sitt eget parti. Tröttsamt är det i alla fall.

20. Droid55

Droid55 Guest

Bra du tog upp det. Folk lurar sig själva om de tror att endast personer mer utvecklingsstörning eller funktionshinder osv. kan lida av depression. Det är dessutom felaktigt att tro att bara för en person har en utvecklingsstörning eller ett funktionshinder att den är deprimerad. Det finns lyckliga och olyckliga av alla slag, relaterat till sex eller annat.

Sen som du skriver, om sexköparen har problem, vilka problem tror folk då att sexsäljaren har?

Väldigt mycket sympati för stackars sexköparen som inte får ligga, men var finns sympatin för sexsäljaren? Finns den ens?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.