Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Man kanske borde ha något litet test precis när man röstar. Lite basicfrågor så det märks att man i alla fall FÖRSÖKT sätta sig in i det och inte vara tittat på ett enda alternativ.

    Sen behöver man kanske inte veta vilket årtionde Hjalmar avgick i protest i brist på stöd till arbetarna men man bör väl i minsta fall ha koll på vad de olika partierna heter...

    Edit, det irriterar mig som fasen att folk inte förstår att demokrati är till 100% rättigheter. Det är 50/50 till skyldigheter och skyldigheterna stoppar inte vid "Jag gick och rösta enna...". Det var inte så grekerna gjorde och är det några som vet hur en demokratisk process var tänkt att gå till så bör man nog se till dem.
     
  2. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tror det är viktigare att få upp valdeltagandet. Alla svenska medborgare har rätt att få sin röst hörd.

    //Mobilt
     
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Fast nuförtiden verkar det ju bara gälla om personerna röstar "rätt". Annars är det vissa på höga hästar som slänger ur sig ord som bonde/arbetare/idiot etc om de "okunniga". Det är väl något försök att förringa deras rösters värde antar jag.

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det håller jag ABSOLUT med om! Allt annat är vidrigt. Som när brevbärarna inte delade ut SD-reklam. Så gör man bara inte om man kallar sig demokratisk.

    Däremot är det inte lika givet att alla skall få bestämma under vilka principer landet eller EU skall skötas. Inte i mina ögon ivf. Men gränssnittet är för svårt så man får helt enkelt släppa på alla istället för att gå tillbaka mot att vissa klasser får rösta. En annan uppdelning är svår.

    Om man inte gör ett litet "Fattar du ens vad politik är?"-test.

    Det kunde väl gått i blindo? Man gör testet och röstar. Har du inte några rätt, och förstår således absolut ingenting, sorteras rösten bort.
     
  5. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Jag tror inte på det. Om jag bara bryr mig om en enda sak och skiter i resten. Tex hållbar samhällsutveckling, jämställdhet, invandringspolitik och så vidare. Så ska jag kunna få lägga min röst utifrån de värderingarna. Missnöjespartier är viktiga för samhällets diagnos på medborgarnas åsikter.

    //Mobilt
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det är inte diskriminering. Så du menar att alla medborgare ska få köra bil utan att ha körkort?
    Alla ska kunna vara läkare utan att ha gjort AT eller gått läkarlinjen?

    Få sin röst hörd, givetvis. Däremot att kunna ha lite logiskt tänkande och resonemang för att se längre än sin egna näsa, det verkar inte alla ha. Det är en skillnad att få sin röst hörd och vara med och bestämma hur landet styrs.
    Ministrar som har begått lagbrott såsom inte betalat tvlicens eller anlitat svart städhjälp, de åker ut med huvudet före. Är det diskriminering det också chraistchraist;?

    Handlar inget om vad folk har röstat på, folk får absolut rösta på vad de vill. Men däremot borde det vara obligatoriskt att ha koll på vad man röstat på och ha en inblick i vad man inte röstat på. Två helt skilda saker. Jag är inte emot ett öppet fritt val.
     
  7. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag är också för något liknande. Men givetvis ser jag också problematiken, som i ditt exempel: Vilka som styr över blindotestet, skapar testet och hur det rättas. Vissa får helt enkelt makt att solla bort andras röster eller rätt att rösta. Det ska givetvis ske opartiskt och borde vara öppet.

    Det är definitivt en het fråga och en "nej men, sådär får du ju inte tänka". Och då skjuter sig vissa motståndare lite i foten och kalla det odemokratiskt eller censur och samtidigt försöker tysta de som kommer med idén för att man bland annat ska få dålig samvete.

    Rösterna styr ändå hur valet slutar, det är folkstyre, det är demokrati. Men att alla inte får rösta, det är bara för vårt gemensamma bästa.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Att enbart klaga før att klagans skull ær lætt och något vi mænniskor ofta gør. Varfør inte lægga energin på att komma med konstruktiv kritik? Du sade sjælv att de flesta nog førstår att SD inte kan styra ett land. Men ændå får de nu makt att gøra det, och styra i EU. Eller ja, vara med och styra. Trots att många ær medvetna om att de inte kan gøra det, wtf? Starta ett parti med konstruktiva ideer som hjælper samhællet istællet.

    Angående kunskap. Då har vi exemplet dær chraistchraist; snabbt skriker diskriminering nær det ær emot definitionen på diskriminering. Vissa folk bord tænka två, tre, fyra, fem gånger innan de yttrar sig i vissa saker och det gæller æven vid røstning. Att det sedan finns folk som inte klarar av det, av kunskapsbrist, idioti eller liknande. Ska de verkligen med sin dumhet/okunskap få sin røst ræknad? Jag sæger inte att vi ska tysta de, de får gærna stælla sig på Gøtaplatsen eller Plattan och demonstrera, skrika från megafoner och så. Men det gør mig lite mørkrædd att se hur systemet ær trasigt och røsterna ræknas.
     
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Har rensat off-topic. Hur man blir läkare är ointressant. Håll er till politik eller börja PM:a varandra.


    Det är ingen som helst skillnad på att få sin röst hörd och att vara med och bestämma hur landet styrs. Det är grundläggande och viktigt för demokratin. Att föreslå ett system där man sållar ut röster pga okunskap låter väldigt skrämmande. Okunskap må vara ett problem i samhället men då får man se till att folk i större utsträckning intresserar sig för valen och därför börjar ta reda på mer fakta.

    Att vissa människor inte är lika insatta som andra är genomgående i många delar av samhället. Inte bara i politiken.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag tycker egentligen likadant men inte som röstsystemet ser ut nu. Det finns andra system som inte har några som helst nackdelar jämfört med hur vi röstar idag.

    Snabbt går det ut på att man får rösta på ett första- och andrahandsval. Jag får se om jag kan hitta Youtube-filmen där det gås igenom precis hur han menar och tänker. Det är exempel i djurriken eller nåt sånt har jag för mig (om någon vill leta innan).

    Just nu är varje röst för mycket värd för att slänga bort på "Manlig initiativ" eller "Kalle Anka Partiet". IMO.

    Det är samma sak med barn. Det är inget man kan förbjuda men i många fall hade det vart jävligt bra att ha ett lämplighetstest innan man trycker ut någon person till världen. Barnluckorna i världen, det finns många i t.ex. Tyskland, där man slänger in oönskade barn är väl ett rätt bra exempel på det. Men nu är jag nära utanför politik :)
     
  11. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    PM skickat till dig i alla fall :).

    Tror vi kan se det olika. Att få sin røst hørd kopplar jag till yttrandefriheten, och det ær inget som skal inkræktas på. Det ær væl snarare att vi har två definitioner på meningen.

    Ja, vi behøver læmplighetstest før mycket hær i livet. Tycker det ær lite sjukt att man behøver det før att køra bil men inte før att ta in ett liv hær i værlden eller att bestæmma hur ett land skal styras.
    Typ genomfør grundskolan med betyg i SO > Røstrættighet.
     
  12. JBA

    JBA Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Och givetvis tillhör du "herrefolket" som får rösta... För du tänker ju "rätt!"
    Skrämmande åsikter!
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Jag har inte uttryckt min åsikt eller klankar ner på någon annans åsikt. Kan du ens læsa vad som har skrivits? Jag verkar dock ha ganska bra insikt i saker och ting. Jag vet bland annat vad diskriminering betyder. Medlem i Mensa men jag fick inte 2.0 på HP.

    Jag har bara uttryckt min ønskan om ett læmplighetstest. Som vi har till i princip allt annat.
     
  14. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Håller med dig till viss del. Till viss del önskar jag att det fanns ett lämplighetstest eller liknande när man läser alla skräckexempel, som den där tjejen som trodde röstningen gick till som i robinson (att man röstar på den man vill ha ut..), men samtidigt tycker jag att rösta är något varje svensk medborgare ska få göra.
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Studera før læmplighetstestet och alla får gøra det!
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Helt rätt!
    ZooklubbaZooklubba; Att förbjuda personer från är rösta låter lika extremt som t.ex. vissa partier som vill kasta ut alla invandrare.

    Jag lägger ner denna tråden så kan du och herr Dirk DigglerDirk Diggler; klappa varandra på axeln och idiotförklara samtliga som inte tycker som ni.
    Tack för mig!

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  17. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Det var tråkigt att du lämnar tråden. Men vi (kan ju bara tala för mig själv) har aldrig varit ute efter att idiotförklara någon hurifrån de röstar, alla får som sagt rösta på vad de vill men vi bör ha ett lämplighetstest, hur många gånger ska jag behöva förtydliga detta?
    Däremot andra saker kan dock leda till att man idiotförklarar folk. Att inte läsa eller förstå vad någon har skrivit trots att han förtydligat det flera gånger, att använda ord helt fel t.ex diskriminering.

    Ja, som man bäddar får man ligga är väl ett ganska bra uttryck i den här situationen.
     
  18. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Du får tycka som du vill men jag tycker inte samma.

    Tonen i tråden har tyvärr en negativ ton vilket gör att jag lämnar. Att diskutera är en sak men som det ser ut nu... Nej tack.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har du inget intresse av att debattera är du välkommen att lämna tråden men du kan väl försöka göra det med bra uppförande?

    Edit, och när har jag dumförklarat någon för att hen tycker på ett sätt som skiljer sig ifrån mitt?
     
  20. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 019
    Mottagna gillanden:
    8 512
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Nu tänker inte jag leta i tråden. Men skulle det vara att jag har fel så ber jag om ursäkt.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.