Diskussion: Den stora tråden om löparskor / träningsskor

Diskussion i 'Off Topic' startad av bernard, 28 maj 2023.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är på jakt efter ett par nya löparskor, så skapar en helt egen tråd för ämnet.


    Till er som har lite bredare fötter, vilka märken upplever ni är bäst? Mitt senaste par var från Brooks och jag upplevde att deras skor överlag är bredare än Nike eller Adidas, särskilt vid tårna, vilket passar mig utmärkt.

    Tyvärr finns inte modellen från Brooks jag hade (Levitate 2) kvar att köpa längre och verkar inte ha fått någon liknande uppföljare (?). Vad jag uppskattade med den var att den hade som en strumpa som gjorde att skon verkligen satt åt om fotleden, vilket var särskilt bra på ojämn terräng och stoppade samtidigt grus/småsten från att leta sig in i skon. Det verkar dock vara rätt ovanligt/hittar inga nya Brooks-modeller med liknande "strumpa".

    Finns det modeller som ser liknande ut som den nedan från andra tillverkare, och som är lite bredare i stil med Brooks skor?

    [​IMG]

    [​IMG]


    De flesta skor ut så här vid fotleden i jämförelse, bara som referens för att tydliggöra skillnaden:

    [​IMG]
     
    Last edited: 28 maj 2023
  2. bennolenno

    bennolenno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Vet inte om hela dina fot är bred (då kan du köpa i 2E, wide). Om hälen är "normal" och du har bredare fot framme så fungerar New Balance väldigt bra. De har gott om tåutrymme. 1080 är ganska strumplikande med stretch, dock inte just runt vristen.

    Annars kan du googla brooks och stealthfit. Det är vad de kallar den där strumpvarianten. Finns för både adrenaline och glycerine modellerna, kanske i nån mer modell också.
     
    bernard gillar detta.
  3. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  4. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Har använt on running länge både till löpning och sneakers. Kör deras cloudmonster nu. Fantastiska löpskor.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Detta märket? | On
     
  8. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Precis!
    Lite dyrare men värt de enligt min. Finns på Stadium b.la.
     
  9. bennolenno

    bennolenno Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2012
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Hänger man som jag i runningshoegeeks på reddit så är omdömet att ON inte är "riktig löparskor" utan en gimmick; Snygga men nja-löpskor, ingen människa har någonsin sett nån springa ett lopp i ett par ON, firm and stiff osv osv.

    MEN det behöver ju inte betyda att de inte är snygga och funkar att löpa i. Just cloudmonster den enda modell jag sett få bra omdöme, så det är säkert en bra sko. Men de utmärker sig inte för att ha särskilt rymlig toebox.

    Om du tänkt springa (springer) ett par gånger i veckan skulle jag säga att det är ett MÅSTE att prova skorna innan du köper, alternativt skicka tillbaka de som inte kändes bra. Den rätta skon för dig kommer vara skön direkt när du sätter på den.

    Brooks och New Balance är "kända" för att vara rymliga fram. Även altra, men de flesta av deras modeller är 0 drop, tänk barfotaskor.
     
    bernard gillar detta.
  10. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Hade verkligen rekommenderat New Balance 1080v12, rikligt med utrymme till tårna och ger mycket bra stöd. Ett annat par skor som är riktigt sköna men lite trångare utrymme för tårna är Hoka Mach 5.

    Bikester har jag märkt säljer löparskor till hyffsade priser jämfört med andra butiker.
     
    Nicole och bernard gillar detta.
  11. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    1 427
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    +1 på NB. Jag har opererat båda fötterna pga Mortons Neuroma, och har fruktansvärd smärta i båda fötterna.

    Jag har betalat hysteriskt mycket pengar för ortopediska skor, som ändå inte är tillräckligt breda.

    Fick de här av en väninna som inte kunde använda dem för att de var för breda för henne, och de är bättre än mina ortopediska skor!
     
    Last edited: 28 maj 2023
    demonen och bernard gillar detta.
  12. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Nu vet jag ju inte vart i lander du bor. Men jag skulle nog rekommendera typ Löplabbet, testa lite och springa i dom på plats. Helst hitta någon "mindre" butik, tycker dom brukar va mer "ärliga" och inte bara försöker sälja på en det dyraste.
     
    bernard gillar detta.
  13. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Hoka har ju "wide"-modeller men det funkar inte för alla. Var med en polare häromdagen då han skulle köpa nya löparskor och han har löjligt breda fötter och vi lyckades hitta ett par Altra Lone Peak 6 Wide åt honom på Löplabbet. Lone Peak är förvisso en trailersko, men dom har andra breda modeller som passar löpning på asfalt.
     
    bernard gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lade till dessa på listan och hittade dem till hyggligt pris på Amazon nyligen, så slog till: Altra Lone Peak 8.

    IMG_1042.jpg
    Brooks Levitate StealthFit 6 vs Altra Lone Peak 8

    Tycker att skorna känns bra och det är helt klart trevligt med mer utrymme för tårna! Jag vet bara inte om dessa är så bra att springa i. I alla fall för egen del, för storleken som passar i mitt fall gör det inte riktigt möjligt att spänna åt dem tillräckligt så att skon sitter om hälen utan att röra sig när man springer (därför jag brukar föredra skor som liksom sluter om hälen lite som en strumpa). Det känns också som delen som sitter åt hälen är lite kort för att passa som en löparsko/ger inte riktigt nog med stabilitet.

    Jag kommer dock behålla dem som vandringsskor eller skor att resa i, för de är som sagt väldigt bekväma. Känns som skor man kan ha på sig lång tid i följd då fötterna känns väldigt fria i dem, men som löparskor funkar de inte för egen del.

    Storleken är rätt "true to size", för egen del passade 43 bäst, vilket också är den storlek jag brukar ha. Vad gäller ventilationen skulle jag säga att den är hygglig för en terrängsko, meshen som sitter ovanpå skon andas bra.

    Jag har sett att Altra har ett par skor som heter Torin 7 som ser ut att lämpa sig bättre för löpning, överväger att testa dem också för att se om man kan hitta ett par som kombinerar den bredare tåboxen tillsammans med en lite tightare passform som lämpar sig bättre för löpning:
    upload_2024-4-18_14-3-1.png
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 18 apr 2024 kl 14:28
    micke.sg och Nicole gillar detta.
  15. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    977
    Mottagna gillanden:
    803
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Nån mer som har problem med benhinnor vid löpning? Jag springer gärna men benen känns som de brinner med en riktigt intensiv smärta i benhinnorna efter bara några meter. Gräs går bra men vill kunna springa på asfalt också för att få in bra löprundor.