Den stora tråden om Redmi Note 5 (5.99", SD636)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Ploki, 18 mar 2017.

1. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Ja.

marcusjj gillar detta.
  2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Drog in MIUI 10 på min Mi Mix idag också. Samma version som på Redmi Note 5. Gjorde en liten enkel speedtest, de känns väldigt jämna i hastighet. Asphalt 8 laddas kanske någon halvsekund snabbare på Mix. Lättare appar är det jämnt skägg, samma sak med animationerna, ingen skillnad vad jag kan se. Verkar som de problem jag hade med flytet och hastigheten på MIUI 9 berodde på mjukvaran, med MIUI 10 är Note 5 snabb. Dock hade jag gärna sett en bättre skärm på Note 5. Märks skillnad mot Mix som känns krispigare och har bättre svärta.

Droid82 gillar detta.
  3. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Yes det ska gå! Dock kan det förekomma vissa ord som är dåligt översatta.

marcusjj gillar detta.
  4. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu är GSM-arenas formella tester av Note 5 klara. Att Note 5 har en bättre prestanda och kamera än Redmi 5 Plus vet ju alla, däremot är de andra testerna kanske mer intressanta:
    Compare Xiaomi Redmi Note 5 AI Dual Camera vs. Xiaomi Redmi Note 5 (Redmi 5 Plus) - GSMArena.com

Skärmen på Note 5 har bättre kontrast och fungerar bättre i direkt solljus. Redmi 5 Plus har lite högre volym på högtalaren och något längre batteritid.

Display:
    Note 5:
    Contrast ratio: 1893 (nominal), 3.393 (sunlight)
    Redmi 5 Plus:
    Contrast ratio: 1431:1 (nominal), 2.913 (sunlight)

Loudspeaker
    Note 5:
    Voice 68dB, noise 71dB, ring 84dB
    Redmi 5 Plus:
    Voice 71dB, noise 72dB, ring 87dB

Battery life
    Note 5:
    92h endurance rating
    Redmi 5 Plus:
    104h endurance rating

5. Droid82

Droid82 Guest

Intressant. En ganska markant skillnad i contrast ratio i solljus. Displayen är det enda som gör att jag tvekar något inför att köpa en Note 5.

6. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, använde Mi Mix och Meizu Pro 6 Plus en stund igår. I jämförelse känns skärmen på Note 5 lite blek. Vore intressant att veta hur mycket bättre skärm Mi 6X har. Om den är märkbart bättre skulle jag nästan ta den istället trots sämre batteritid. Zenfone 5 känns också intressant men det är ju en helt annan prisklass.

Last edited: 13 jun 2018
    Droid82 gillar detta.
  7. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Beställde en Note 5 igår, frågan är ju om man skulle tagit en Plus istället ändå då? Just skillnaden i batteritiden var markant ändå. Borde inte SD636 vara mer strömsnålt och effektivt trots lite mer kraft i än SD625?

8. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag är också extremt förvirrad vad det gäller denna iterationen, eller generationen, av Xiaomi-lurar.
    Jag visste att det fanns Redmi 5, och Redmi 5 Plus, och sen finns det Redmi Note 5, men trodde att den luren var samma som Redmi Note 5 Pro, bara namnskillnad? Vad är den egentliga skillnaden där?
    För sett dom olika beteckningarna och sett dom få olika betyg i jämförelse, men inte hört vad som skulle vara någon egentlig skillnad?

9. rince0r

rince0r Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    803
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Redmi 5 - 5,7" 720x1440-skärm, Snapdragon 450. Single cam.
    Redmi 5 Plus - 5,99" 1080x2160-skärm, SD 625. Single-cam.
    Redmi Note 5 - samma som ovanstående, fast lanserad i Indien
    Redmi Note 5 Pro - 5,99"1080x2160-skärm, SD 636 lanserad i Indien, kamerasensor från Sony. Dual cam.
    Redmi Note 5 (Ai) - Samma som ovan, fast China/global. Kamerasensor från Samsung. Dual cam.

Det är väl de huvudsakliga skillnaderna. Sen skiljer sig minneskonfiguration och dylikt lite mellan modellerna.

Nero och flipp gillar detta.
  10. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Hmm, EXTREMT förvirrande egentligen. Jag beställde Note 5 (står ej Pro, men är den jag antar var pro?) från Inet, lite dyrare än att beställa från Kina, men är väldigt distrusting så...
    Men är det då Redmi Note 5 (Ai) som jag har köpt?

11. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    SD636 har ju fyra cortex a73 kärnor så jag gissar att skillnaden ligger där, d v s att högprestandakärnorna drar mer ström. Personligen märker jag inte så stor skillnad dock, batteriet på Note 5 upplevs som ganska likvärdigt mot Redmi 5 Plus. Jag har haft flera xiaomilurar med stora batterier, Redmi 3, Mi 5s Plus, Mi Mix, Redmi 5 Plus och Redmi Note 5. Upplever att batteritiden på alla dessa varit mer eller mindre lika. På Mix 2 upplevde jag klart sämre batteritid men den har ju också ett mindre batteri.

12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis, det är Note 5 AI du köpt.

13. rince0r

rince0r Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    803
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Yes, det är det garanterat. Ingen av kina-butikerna säljer den indiska varianten.

14. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Kan bekräfta detta, ingen av kinas återförsäljarna säljer indiska varianten. Vill man lägga vantarna på den får man säkerligen köpa via mi store via indien och sen kolla om den ens går att frakta hit. Vad jag förstår enligt det jag har sett så ska kinesiska versionen vara bättre än den indiska versionen.

15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu har jag fått igång google camera modden på MIUI 10. Skönt! I mörker slår gcam stockkameran lätt dock är Xiaomis HDR ganska bra på Note 5 och i övriga förhållanden verkar stock hdr nästan lika bra som hdr+ på gcam. Upplever mindre shutterlag när man kör hdr på Note 5 jämfört med Redmi 5 Plus.

Droid82 gillar detta.
  16. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Detta blir nu min första android telefon så jag är relativt grön vad gäller google camera modden som folk pratar om. Det är alltså med andra ord värt att skaffa det? Fick du MIUI 10 i din telefon när du köpte den eller uppdaterade du bara? Kanske lite OT men min redmi note 5 kommer med android 8.1 och sen pratar man om MIUI, LineageOS. Förstår att det är användargränssnitt men vad är egentligen skillnaden?

Av de telefonerna Flipp som du nämnde tidigare att du hade, vilken skulle du använda som din dagliga lur?

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, MIUI 10 finns endast som beta ännu så man måste flasha in den manuellt. Du hittar en guide här:
    How to install MIUI 10 on the Xiaomi Mi Mix 2/2S, Xiaomi Mi 6/5, Xiaomi Redmi Note 5 Pro, & Xiaomi Mi Note 2

MIUI är ett användargränssnitt som ligger ovanpå Android, rent visuellt ser ut som ett mellanting mellan vanillaandroid och IOS. Den största skillnaden mellan t.ex. MIUI och Lineage OS är det grafiska utseendet. Men även vissa funktioner skiljer sig åt.

Jag använder Note 5 som daglig lur. Mix 1 är för stor och otymplig. Mix 2 för tung. Den bästa Xiaomilur jag haft är Mi 5s Plus som har en betydligt bättre skärm än Note 5, den är också snyggare. Ångrar att jag sålde den, samtidigt är fördelen med Note 5 att den är nyare och mer framtidssäker när det gäller mjukvaran.

Dashio gillar detta.
  18. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Jaha då är jag med! Men använder du också Mi Cloud eller kör du Google Drive må tro? När MIUI 10 släpps som alpha, måste man betala för det då eller är det en OTA uppdatering?

19. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Använder Google Drive.
    Du menar när en officiell version släpps? Nä, det är gratis, förmodligen kommer den som en OTA-uppdatering senare i sommar.

20. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Ah okej. Jo precis! :) menade officiella versionen.
    Tack! Men av din erfarenhet, blir Xiaomi lurarna sega med tiden som iphone lurarna?