Den stora tråden om Redmi Note 5 (5.99", SD636)

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av Ploki, 18 mar 2017.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, det är inte min erfarenhet. Dock brukar jag ju flasha in olika romar ganska ofta så har aldrig provat att köra samma rom utan att återställa eller flasha om den under någon längre period.

2. Dashio

Dashio Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Kanske dum fråga men varför gör du det? Hur löser du det med backup och sådant? Hur upplever du bluetooth med Note 5? :)

3. flipp

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Av ren nyfikenhet och nördighet. Gillar att byta telefon och mjukvara på mina telefoner ofta. Tar backuper med olika molntjänster, brukar kanske ta 15 minuter att konfigurera telefonen som jag vill ha den efter jag installerat en ren rom (handlar mest om att installera alla appar jag använder).

Droid82 gillar detta.
  4. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Tack för svar! :)

5. Droid82

Droid82 Guest

Intressant frågan han ställde om bluetooth. Har du använt bluetooth såpass att du kan säga om den känns stark/stabil eller inte?

6. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Jag har lyssnat på ljudbok i bilen samt med hörlurar några timmar, några samtal i bilen, lite musik med högtalare. Allt utan minsta problem.

zaq och Droid82 gillar detta.
  7. Droid82

Droid82 Guest

"Introduction
    Looking at the title of the review, we can't help but think a quick explanation is in order. Namely, one clearing up which product we are reviewing. We've seen horrible smartphone naming conventions in our time as reviewers, but as far as sheer complexity and confusion of choice go, Xiaomi arguably takes the cake with the current Redmi generation. Not only do they have identical products available under different names in various markets, but we often come across sellers offering the devices with the ambiguous "Global" moniker which pair hardware meant for one market (typically China) with software for another market (normally more Western in terms of localizations and preinstalled apps) . What we have today for review is the Xiaomi Redmi Note 5 AI Dual Camera, or in other words, the highest-end modification in the current Redmi lineup."

Xiaomi Redmi Note 5 AI Dual Camera review

8. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Ulsa, vart beställde du den ifrån och hur länge har du haft din? Hur upplever du RNM5 mellan en skala 1-10? Något du är nöjd med och något som du inte är nöjd med? Funkar BankID?

9. Juturna

Juturna Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Jag kan bara svara för mig själv, började använda RMN5 igår lite lätt, använder den idag istället för min Pixel 2, och jag gillar den änsålänge! Inga problem med bank-ID. Den känns sjukt mycket bättre kvalitetsmässigt än Redmi Note 3 som jag hade för några år sedan, Xiaomi har stepped up their game rejält.
    Självklart så är MiUI inte lika najs som Pixel Launcher och saknar vissa funktioner, men jag måste säga att det är en av mina favoritlaunchers. Dock att dom har tagit bort tema-appen (om än tillfälligt) är tråkigt, då systemikonerna inte är speciellt vackra i det medföljande temat.

Droid82 och Dashio gillar detta.
  10. flipp

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du kan få tillgång till temaappen genom att tillfälligt ändra till en annan region. För mig fungerade det genom att ändra till Indien. När jag gjort det installerade jag temat Android Oreo Pro och ändrade sedan region igen.

Lyssnar på musik varje dag via bluetooth och det har hittills funkat problemfritt. Fortsätter att köra MiUI 10 Beta och det funkar fortfarande kanon. Drar man ner animationerna till 0.5x känns den ruggigt snabb. Det är inte samma hastighet och flyt som på Mi Mix 2 men inte så långt ifrån.

Droid82 och Dashio gillar detta.
  11. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Så du ändrade alltså regionen till Indien och laddade ner Android Oreo Pro och sen ändrade du tillbaka om jag förstår dig rätt? Är det gratis att ladda hem teman?

12. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Tack för tipset! Fungerade för mig också. Så tack för tipset på temat också, gillade det rejält, DOCK är det ju ett jävla stort avstånd mellan apparna på startskärmen, det ser lite småvrickat ut, kan man ändra det?
    En annan curious grej är att när jag ändrade tillbaka från indien-versionen så ändrades klock/väder-widgeten från Pixel-style:n till den vanliga igen, trots att den bibehöll resten av temat, hm.

13. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Beställde från Honorbuy, ville ha den snabbt och utan tull/avgifter. Nu visade det ju sig att någon i tråden beställde fårn Kina och fick den på ett par dagar...

Har haft den i drygt två veckor, kommer från en Redmi Note 4.
    Använder Action Launcher.

Minus:
    Det jag är mest missnöjd med är den obefintliga oleofobiska behandlingen. Jag kanske har feta fingrar, men skärmen blir riktigt kladdig vid minsta beröring.
    Utöver det tycker jag det är tråkigt att de nedersta 10 mm på skärmen inte används till något. Där borde man lagt backa, hem och senaste apparnaknapparna.
    Notifierings-LED verkar bara ha vit färg. Finns lite olika uppgifter om detta, men ingen verkar hittills ha fått fram fler färger.

Den största skillnaden mot RN4 och Samsung S7 som jag har som jobbtel är fingeravtrycksläsaren på RN5 som är blixtsnabb.
    Provade att öppna lite appar på RN5 och S7 samtidigt och där är det lite övertag för RN5.

Bank-ID fungerar.

På det hela taget är jag väldigt nöjd.

14. Dashio

Mottagna gillanden:
    712

MINA ENHETER

Men tog det längre tid och fick du betala mer från Honorbuy?
    Är rätt grön som Android-user men är "launcher" samma sak som ROM? Jaha vad tråkigt! Roligt att jag har kollat på tusentals reviews och att det inte är någon som har påpekat att skärmen blir kladdig.

15. marcusjj

marcusjj Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123
    Jag beställde en till min sambo igår från Honorbuy EU lager. Hur lång tid tog det för dig att få telefonen? :)

16. flipp

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det jag gjort är att jag ändrat så fler ikoner ryms på startskärmen (under "Home Screen & Recents" i inställningarna), nu kör jag MIUI 10 men tror inställningen hade samma namn på MIUI 9.

Juturna gillar detta.
  17. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Launcher är lätt förklarat gränssnittet, det du ser på skärmen.
    Kan som sagt vara jag som har kladdiga fingrar...

Beställde på söndag fm och hämtade den på DHL tis fm.

marcusjj gillar detta.
  18. Juturna

Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    TACK. Ser så sjukt mycket bättre ut.

flipp gillar detta.
  19. ulsa

ulsa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130

MINA ENHETER

Jag betalade ca 2400 SEK för 4/64 GB. Drar man bort moms och avgifter motsvarar väl det ett kinapris på ca 1900. Du får leta lite och se vad du hittar.

20. flipp

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Angående oleophobic coating. Det stämmer att både Redmi 5 Plus och Redmi Note 5 AI blir lite kladdiga men åtminstone för mig är det inte på den nivån att jag besväras speciellt mycket av det. Jag har haft telefoner som helt saknat ytbehandling och det var en dealbreaker. Kan hända att det diffar mellan olika exemplar men tror inte det är ett allmänt problem på Note 5 (vilket förklarar att det inte brukar nämnas i recensioner).