Diskussion: Den stora tråden om Xiaomi Redmi Note 3

Diskussion i 'Redmi & Redmi Note' startad av dalton, 4 dec 2015.

1. Droid82

Droid82 Guest

Hm, noterar nu att inte jag heller kan uppdatera med det som jag trodde var den "rätta" firmwaren, alltså inte telefonen som jag försökt uppdatera med hjälp av folk i tråden. HK Goldway alltså... :mad: Och nu har de inte svarat mig på över ett dygn.

2. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag köpte min på HK Goldway med global ROM och den gick att uppdatera.

Angående batteribuggen så gjorde jag fabriksåterställning nu och än så länge så ligger Android System på 0% CPU när man tittar och väntar lite så hoppas det är fixat.

3. Droid82

Droid82 Guest

Men hittills så är det alltså fel mjukvara på min telefon, min frus telefon(och det är alltså 2 olika romar dessutom) och @Gurex@Gurex telefon. 3 av 3 och alla beställda med vad som skulle vara den officiella globala romen som skulle stödja OTA uppdateringar. Och supporten verkar ju vara under all kritik.

4. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Men för mig fungerade det, fick min i tisdags och har uppdaterat via OTA till nyaste officiella 7.3.7.0 Global.

5. Droid82

Droid82 Guest

Jo jag såg att du skrev det, sjukt att de säljer olika versioner oavsett vad man beställt, otroligt oseriöst.

6. Gurex

Gurex Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

l har nu testat metoden via telefonen som inte gick. Har installerat en mjukvara från xiaomi (mi pc suite eller liknande) och testat koppla in telefonen men det går inte bra då det är något skumt med romen. Testade fastboot med samma program men icke.

Så hittills fungerat Inga av de officiella vägarna som "ska" fungera.

I morgon testar jag med den globala dev rom med den här metoden (fastboot) http://en.miui.com/a-234.html

7. Gurex

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Saknar oppos enkla system med upplåsta bootloadern, garanti som gäller trots root, twrp osv. Jävla strul det här men billigt är det förstås...

8. antonholmstedt

antonholmstedt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Det är miflash du ska använda, följ bara denna guide:

http://en.miui.com/forum.php?mod=viewthread&tid=235865

Droid82 och Gurex gillar detta.
  9. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Ni som kör Miui 8, är det värt det?

10. Droid82

Droid82 Guest

HK Goldway har inte svarat på 2 dygn nu... 2 telefoner med fel mjukvara och supporten har slutat svara.

11. Zappline

Zappline Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30
    Jag installerade weekly rom från xiaomi.eu så fort jag fick min telefon, den har MIUI8 och jag har aldrig använt någon annan MIUI :P Men jag tycker den verkar fungera bra dock använder jag Nova Launcher eftersom jag hatar att MIUI inte låter mig "gömma" appar jag inte använder i en egen meny.

Droid82 gillar detta.
  12. Gurex

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Har testat den här metoden nu. Kör via en laptop med windows 10 32-bitar.
    Fick problem ganska fort då jag inte fick in drivrutinen (enheten dök inte upp som den skulle). Det hände igår kväll/natt och jag orkade inte jävlas så mycket.
    Idag på morgonen fanns den helt plötsligt och jag tog hem filerna och miflash.
    Efter att ha strulat lite med *.tgz filen för att packa upp den så var jag till slut redo att köra.
    Flashningen började men eftersom det ALDRIG skall gå vägen så fick jag error efter ett tag (typ context 256 blabla.

Systemet var nu borta men vad som var värre var att jag inte kunde komma in i EDL-mode (download mode?). Inte ens med adb reboot-edl då jag bara kom till startskärmen "mi". Inga kombinationer av knapptryckningar osv fungerade så dags att läsa mer på forum. Hittade ett sätt där man var tvungen att pilla på moderkortet osv vilket jag inte är så sugen på om det går att undvika men hittade senare det här smidiga sättet: http://en.miui.com/thread-290959-1-1.html

Snubben som gjort det har alltså modifierat något med fastboot så via fastbootläget kunde jag köra in mig i edl läget.
    Jag läste vidare att har man 32-bitars windows 10 kan man behöva använda Xiaomiflash(beta) så jag testade det och det verkar nu ha fungerat men det tog nästan 90 minuter! Såg ut som att inget hände alls så jag var nära att stänga av eländet, speciellt då det står i guiden att det skall ta typ 70 sekunder (enligt hans screenshot).

Är rätt less på sånt här och framför allt på HK-Goldway som tog betalt för officiell global rom men skickade telefonen med någon annan rom installerad. Hade mycket hellre haft den kinesiska orginalromen.

Ploki och Droid82 gillar detta.
  13. Ploki

Ploki Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    248

MINA ENHETER

Får de pengar för att lägga in reklamen? Eller varför ska de nödvändigtvis ha det? Produkten blir ju sämre.

Det verkar ju vara standard oavsett om du handlar från Gearbest etc eller från Sli att du får en specialrom med lite subtil reklam inbäddad i.

14. Zeggi

Zeggi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi5s Plus 128gb 6gbram

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    För er som undrar så finns det 2 olika versioner som xiaomi släpper. Stable och developer version ena börjar på siffran 7 och andra med siffran 6.

Jag har testat ett gäng romar med min och kommit fram till att xiaomi.eu passar mitt behov bäst.

Att det står beta är för att rom versionen man kör är developer och betyder inte riktigt att den är helt instabil jag skulle vilja säga tvärtom du får senaste uppdateringen varje vecka, med nya funktioner och självklart hinns det inte med alla tester och justeringar utförs varje vecka därav namnet beta bla. Jag har testat stable och det är då miui7 kontra miui8. Jag har bättre batteritid med v8 än 7 (alltså Weekly versionen).

Vad gäller uppläsning av bootloader är det inte ett måste så länge lurarna ni har, har antingen dev el stable version. Läste i tråden att någon reagera på beta och om uppläsning av bootloader. För att förtydliga det hela.

Om du har officiella versionen som xiaomi släppt behöver du inte låsa upp din bootloader.
    Vill du köra original rom kan du flasha på 3 olika sätt det framgår på deras hemsida hur man gör finns en guide med 3 olika metoder (ota, recovery, fastboot)

För er som sitter med en icke officiell version av miui "vendor rom" bör låsa upp bootloader för att få in original officiell rom. Enklaste sättet för stunden att lista ut om det är inofficiell version är att se över språklistan, den ska normalt sett vara begränsad men i den inofficiella så finns mer el mindre alla språk. officiella är alltså väldigt begränsad normalt och finns svenska som språk så är det tyvärr en inofficiell version.

Försök först enligt dem 3 ovanstående metoder jag nämnt innan fungerar inte dem 3 ovanstående metoder att flasha över er befintliga rom så har ni väl följande val som jag ser det. leva med inofficiell romen (avråder det), låsa upp bootloader eller returnera varan.

Sen har vi andra som kanske vill låsa upp bootloader för att kanske installera custom recovery, custom kernel eller custom rom. Alltså allt förutom original. Exempelvis smiui, xiaomi.eu, cm13, rr. Etc.

Gurex gillar detta.
  15. Droid82

Droid82 Guest

Så vilken rom ligger på telefonen nu?

16. antonholmstedt

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Finns det verkligen någon fördel med att låsa upp bootloader om man har vendor rom om planen ändå är att flasha in original global rom, tillvägagångsättet är väl ändå det samma med miflash?

17. antonholmstedt

Mottagna gillanden:
    183

MINA ENHETER

Jag tror att det till viss del handlar om att de vill ha komplett språkstöd eftersom miui normalt saknar stöd för många mindre språk, t.ex. svenska.

18. naDah

naDah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Moto G7 Power
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Apple iPad 4
    ROM:
    Stock
    Varför bör man låsa upp bootloadern om man har en vendor-rom? Menar du att man måste göra det eller? För jag hade ju en vendor-rom som jag bytte till den officiella utan att låsa upp bootloadern. Eller så gjorde jag det utan att vara medveten om det, det var i alla fall ett jävla meck att få bort den där vendor-romen.

19. Zeggi

Zeggi Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    208
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    ROM:
    Stable Xiaomi.EU
    Telefon 2:
    Xperia Z3
    ROM:
    Moonwalker
    Telefon 3:
    HomTom HT6
    ROM:
    Black Edition
    Platta:
    Xiami MiPad 2
    ROM:
    Xiaomi.eu
    Platta 2:
    Teclast X98 Pro
    ROM:
    Win 10 / Mirek Android
    Jag tror ni missförstått mig :)
    Alltså en vendor-rom är oftast låst så man inte kan flasha in officiella romen på dem 3 sätt som xiaomi rekommenderar.
    Alltså om du kan få in officiella romen utan att låsa upp din bootloader så är det bara att göra så om du inte har planer på en custom rom.

Jag personligen har flashat 3st rmn 3pro, 1st rmn3, mi5 och mipad2. Alla kommer från 3 olika Butiker och alla kom med vendor-rom som inte gick att flasha via ota, recovery eller fastboot utan dem krävde en upplåst bootloader för att ens kunna flasha.

Utav dem 6 enheter kör 3st officiella stable rom och 3st custom men alla är upplåsta för att det inte gick att flasha utan upplåst bootloader.

Jo och lustigt nog, om ni läser på butikernas sida står det att man tappar garantin om man flasha in en annan rom än dem lagt in själva även om romen du tänker flasha in är den officiella.

Av alla dem enheter hade exakt alla samma bekymmer med vendor-rom, dem var alla anslutna mot annat xiaomi konto och alla hade malware som samla in data om min plats.

20. Gurex

Mottagna gillanden:
    222

MINA ENHETER

Jag flashade in miui 8 global developer rom via länken jag lade in ovan (miflash). Har låst bootloader på telefonen. Sjukt kasst av kina-butikerna som ljuger, iaf hk-goldway.

Svårt att fatta att de säljer en version dyrare än den andra med enda fördel att den skall ha en global officiell rom, vilket den alltså inte har så en dålig scam helt enkelt.

Droid82 gillar detta.