Den ultimata fjärrkontrollen för Andorid-mediaboxar?

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av JJRockford, 14 maj 2013.

  1. JJRockford

    JJRockford Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ni som använder Android-boxar i stil med Minix Neo X5, hur styr ni dom? Vad tycker ni är bästa sättet?

    Här är mina alternativ än så länge:

    - Den medföljande fjärren. Verkar vara riktigt dålig mottagning med denna, man får ofta sikta om några gånger innan trycket tar. Att skriva någonting, t ex en sökning, tar dessutom otroligt lång tid. I fall man överhuvudtaget får upp ett tangentbord att navigera runt på. Det verkar komma lite sporadiskt.

    - RKRemote App: En fjärrkontrolls man kan köra på telefonen. Funkar ok. Här finns en simulerad variant av den medföljande fjärrkontrollen, fast med mer pålitligt mottagningen. Dessutom finns möjligheten att styra en muspekare runt på skärmen. Det är oftast det som går snabbast, eftersom det ibland kan vara ganska oberäkneligt att förstå hur markören flyttar sig när man använder piltangenterna. Lite minus för att man måste växla vy från muspekar-vyn för att få t ex hemknapp och menyknapp.

    - Standard trådlöst mediatangentbord från Kjell&Co: Det är nog det som känts smidigast hittills. Här har man i princip samma möjligheter som med appen, att använda touchpaden för att styra en muspekare och piltangenter för att stega. Men man kommer nog ändå bli tokig i längden, om det inte går att tilldela några knappar funktionen för "hem" och "meny". "Bakåt" funkar både med <Esc> och höger musknapp, men de andra har jag inte lyckats lista ut än.

    Det jag tror att jag hade trivts allra bäst med hade varit att ha kanske en 7" surfplatta där man ser en exakt spegling av det som visas på TV, så att man kan använda Android precis som man är van vid på telefon och surfplattor. Men någon sådan lösning finns såvitt jag vet inte ännu?
     
  2. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 298
    Mottagna gillanden:
    3 265

    MINA ENHETER

    Du har ju även:
    MiniX Neo A1
    Mele F10
    Rikomagic MK702 samt II

    Som fungerar helt okej allesammans, dock inte svenska tecken på keyboardsen.

    Du hittar de flesta av dem på följande länk om du vill köpa från en svensk butik. http://www.blingskal.com/tangentbord-kontroller
     
  3. hfohrman

    hfohrman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    Telefon 2:
    Honor 9
    Platta:
    Mediapad T3 10.
    Platta 2:
    Surface Pro Classic
    Jag har nog testat det mesta. Men det slutade med att jag nu bara använder min Logitech lasermus. Fungerar ju klockrent (med reservation för XOT i XBMC).

    Hans
     
  4. MatsGF

    MatsGF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    796
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Mini mediatangentbord från Kjell fungerade inte med min Tronsmart prometheus tyvärr så jag köpte en logitech k400
    Det jag stör mig på är att det ibland kan vara knöligt att navigera eller klicka-dra med touchpaden ibland men man lär sig.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  5. hace

    hace Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har du testat RemoDroid?
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Passar på att göra lite smygreklam för min app här som jag tror jag spara dig lite frustration. External Keyboard Helper

    Det finns även en gratis demo version som slänger ur sig ett meddelande 5% av gångerna du trycker på mellanslag men i övrigt fungerar exakt som Pro versionen.

    Det finns lite tutorials här som hjälp att komma igång med appen: http://www.apedroid.com/android-applications/external-keyboard-helper/get-started

    Med min app kan du förutom att mappa "Hem" och "Meny" även mappa dina favoritappar så att de kan startas med en enkel (eller svår om man hellre vill det) knapptryckning.