Den ultimata tjänsten för backup av ens fotografier

Diskussion i 'Applikationer' startad av Amedi21, 25 apr 2012.

  1. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Flera timmars sökande föreligger skapandet av denna forumtråd. Nu skriver jag här för att ta hjälp av er duktiga användare!

    Jag är på jakt efter den ultimata backuptjänsten för fotografier. Jag har cirka 50 gb semesterbilder tagna sedan millennieskiftet som jag ogärna blir av med. Att de ligger lagrade på en fyra år gammal extern hårddisk känns inte helt tryggt. Var ett tag inne på en nas-server med dubbla hårddiskar som speglar varandra, men det utesluter inte risken för stöld/brand/olycka. Därför vill jag kunna lagra bilderna i molnet.

    Eftersom att molntjänsterna är så många så vet jag inte vilken tjänst man borde satsa på. Jag betalar mer än gärna för det här, men då vill jag också kunna visa bilderna i min telefon som om de låg lagrade där.

    Jag hoppades rätt mycket på google drive, och visst, den fyller väl sin funktion för de som är i behov av att autosynka dokument osv. Bildvisningsfunktionen är emellertid obefintlig. Den laddar istället hem varje bild för sig – hemskt osmidigt. Webbgränssnittet för att visa bilder är inte heller särskilt optimalt.

    Jag funderar därför på picasa (som delar köpt utrymme med drive om jag förstått det rätt?). Har inte använt det förut (annat än instant upload-funktionen via google+ som jag gillar). Frågor som då dyker upp är huruvida mina fotografier behöver ligga lagrade på min dator i autosynkmappen till picasa för att de ska ligga kvar i molnet, eller om jag först kan ladda upp alla bilder, därefter ta bort bilderna från datorn och förvara min externa hårddisk tryggt i garderoben :)

    Om någon har andra tips mottaget dessa varmt. Kanske räcker det med någon slags online-server för mig, så länge det finns en app som kan visa innehållet.
     
  2. cribbe8

    cribbe8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sitter lite i samma sitts fast med ca 200gb bilder. Den lösningen jag kikat på är med WD mybook live. Som jag förstått så kan jag ha en enhet hemma som allt synkas emot och även ha en enhet någon annan stans, typ hos föräldrarna som min enhet synkar emot. Så vid ev. brand/stöld så har jag fortfarande den andra kvar.
    Detta är dock endast vad jag läst mig till och inte prövat.
    Men idén verkar lockande och en mybook 2tb är inte särskilt dyr, ca 1400:-
     
  3. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag använder crashplan, inte så dyrt för obegränsad backup sin sköts automatiskt, tror det kostade runt femhundra per år.

    Skickat från min GT-I9100
     
  4. typ0

    typ0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Använder själv Picasa för backup av bilder och filmer, fungerar finfint. Har ca 20gb som är uppladdat hittills, och det är väldigt bra att skulle jag vilja dela med mig av bilderna på mina barn till familjen så är det bara att ge dom en länk. Väldigt användbart när man bor långt bort ifrån familjen :)

    Finns flera alternativ till hur du vill göra med bilderna, om du vill ha kvar originalkvalitet och dylikt. För att svara på din fråga, nej, du måste inte förvara dina bilder för alltid. När de väl ligger "i molnet" så ligger de där tills du väljer att ta bort de därifrån.
     
    Last edited: 26 apr 2012
  5. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Hur löser man det med sync och överföring?
     
  6. cribbe8

    cribbe8 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Som sagt, har inte provat, utan bara läst om den på WD hemsida. Men den ska ju vara som ens eget moln, du kan komma åt den överallt.
    Men jag bestämde mig för att provköra crashplan, verkar som en bra lösning till et vettigt pris. Tar dock en evighet att tanka upp allt första gången, har ca 200gb och det ska ta va 25 dagar. Sitter ändå på en 100/10 lina, men laddar bara upp i ca 500kbps.
     
  7. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Deras forum har lite hjälp för att få upp farten, men efter det är uppladdat går det tillkommande fort.

    Skickat från min GT-I9100
     
  8. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Jag lånar tråden lite.

    Det är så att jag har foton på mobilen som jag gärna skulle vilja synka lätt då jag flashar romar väldigt ofta. Vill gärna ha en ren synk så jag lätt kan komma åt fotona på en dator/internet. Och att det ska gå lätt att synka. Dropbox har jag funderat på men det är ingen ren fotosynkningsfunktion i den. Picasa förstod jag mig inte riktigt på så tänkte att jag frågar här :)
     
  9. Bmsone

    Bmsone Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2011
    Inlägg:
    1 066
    Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 10 Plus 512GB
    Jag använder sugarsync i mobilen, ställt in så att den för över bilderna när laddaren ansluts. Funkar bra.

    Skickat från min GT-I9100
     
  10. lamer71

    lamer71 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2012
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

  12. Foffe

    Foffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har telia säker lagring extra sen ett par månader tillbaka, det fungerar bra tycker jag, har ca 100GB bilder. Man installerar ett litet program på datorn som man väljer vilka mappar som ska speglas. Det går att komma åt filerna från luren (finns en android app) eller från en annan dator.

    Det tråkiga är att det tar lång tid att ladda upp bilder, de har strypt hastigheten till 1Mbit/sek och efter 60GB uppladdat så stryps det till 0.5Mbit/sek. I praktiken brukar man inte kommma upp i ens denna låga hastighet på dagen, utan endast på nätterna.
     
  13. Amedi21

    Amedi21 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2010
    Inlägg:
    959
    Mottagna gillanden:
    142
    Telefon:
    Oneplus 7t

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 7t
    Väcker lite liv i den här tråden. Känns som att alternativen har blivit fler och de befintliga tjänsterna har finputsats.

    Vad tycker ni är den bästa backuplösningen för bilder idag? Ta gärna tillgänglighet, praktiska aspekter, pris etc. med i era svar.

    En till fråga: Vet någon om det går att visa bilder från google drive genom att svepa åt sidan? Som det är nu laddar den ner varje bild för sig, vilket gör att det INTE går att visa bilderna från drive på mobilen som om de faktiskt låg på mobilen (detta går med t.ex. dropbox).
     
  14. jokke.holmkvist

    jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    jag kör med El-giganten backup. http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ovriga-datorprodukter/U3324/online-backup-obegransat Den har obegränsad lagring för 499:- om året, finns begränsad till 20GB för 299:-/år med. El-giganten köper in denna tjänst ifrån Jotta Cloud länk som också har en app på Google play länk appen fungerar perfekt och synkar det mesta i telefonen. programet för windows eller macosx fungerar också klanderfritt och ligger i bakgrunden, du kan styra när programet ska synka och vilka kataloger du vill ha synkade, ett stort plus är att du kan ladda upp hur stora filer som helst, många tjänster är begränsade till 2GB.

    Jag testade först gratisalternativet där man fick 5GB sen köpte jag den obegränsade.
     
    Last edited: 20 apr 2013
  15. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Dropbox rekommenderar jag, smidig tjänst som många appar hanterar bra.

    Man kan köpa till 100GB, 200GB och 500GB om det behövs.

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk ~
     
  16. drkrupp

    drkrupp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Crashplan använder jag. Billigt och enkelt.
     
  17. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag kör Dropbox sedan flera år. Har ett 200GB abonnemang, men skall uppgradera i sommar till 500GB.
     
  18. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    409

    MINA ENHETER

    Själv har jag just nu 2TB, i mitt eget "moln". Jag kör Seagate GoFlex, kopplade via pogoplug.
    Laddar upp foto och film automatiskt från mobilen i original.
    Och det är ju inte bara mina android-enheter som använder "molnet", utan all utrustning i hemmet har sin lagring där.
    Diskarna står på sådan sätt, att om något skulle hända i hemmet och man behöver evakuera så är det bara att rycka dem på vägen ut.
    Via pogoplug kan man även lagra i deras moln, 5GB gratis, och billigt för oändligt (man kan med lite tur få oändlig lagring gratis också), och jag håller på att sätta upp en spegling av mitt eget moln dit (allt via webb-gränssnitt hos pogoplug).

    Via Pogoplug kan jag ge rättigheter till andra, och dela ut filer osv.
    Jag gillar Pogoplug skarpt.

    Ett annat plus med Seagate GoFlex, är att jag kan ta loss diskarna ur "molnet" och koppla dem via USB, direkt i datorn.

    Om du är intresserad av Pogoplug och vill ha 2GB extra, alltså 7GB Pogoplug, använd den här länken: http://pogoplug.extole.com
     
  19. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Storage är billigt, bandbredd är dyrt. Det märker jag vid full synk mot min dropbox på nyinstallerade datorer. Det kan ta 12 timmar eller mer för att synka min datamängd som brukar ligga på runt 100 GB kanske. Detta trots 100 lina.

    Hur är hastigheten för din variant?
     
  20. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    409

    MINA ENHETER

    Hastigheten beror ju på vart jag är, är jag hemma så sitter ju mitt "moln" i Gigabit-port i min router, medan de flesta enheter är uppkopplade via WiFi. Och tycker jag det går sakta, ja då tar jag och kopplar i diskarna i USB3-port på maskinerna.
    Android-enheterna gör hyfsat ifrån sig.

    Om jag inte är hemma, beror det på vilken uppkoppling jag har på den enhet jag sitter med. Uppkopplingen hemma är "100-linar". Så jag är nöjd.
    Ladda upp via 3G, det kan ta lite tid, då foton och filmer jag tar tenderar på att bli ganska stora, så jag synkar mest med WiFi.